לשכת רה"מ: "אופטימיות זהירה לעסקה" | המחלוקות וההסכמות

לשכת נתניהו: "צוות המו"מ הביע אופטימיות זהירה באשר לעסקה, על יסוד הצעת ארה"ב מ-27 במאי - שכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל". גורמים בי-ם: "האמריקנים הניחו 'מתווה יצירתי' - שהועבר לחמאס בחו"ל". אלה ההסכמות והמחלוקות אחרי הפסגה בקטר - לקראת השיחות בקהיר השבוע

זמן צפייה: 03:04

316 ימים מתחילת המלחמה - ועדיין 115 חטופים וחטופות נמצאים בשבי בעזה. הערב (שבת) עדכנה לשכת נתניהו כי "צוות המו"מ לעניין עסקת החטופים עדכן היום את ראש הממשלה על מצב השיחות בדוחא. הצוות הביע בפני ראש הממשלה אופטימיות זהירה באשר לאפשרות להתקדם לעסקה, על-יסוד ההצעה האמריקנית העדכנית (שמתבססת על מתווה 27 במאי) - הכוללת מרכיבים המקובלים על ישראל. יש לקוות כי הלחץ הכבד על חמאס מצד ארה"ב והמתווכות יוביל להסרת התנגדותו להצעה האמריקנית, ויאפשר פריצת דרך במגעים".

גורמים בישראל אמרו כי האמריקנים "הניחו מתווה יצירתי" לעסקה - שהועבר להנהגת חמאס בחו"ל. הנקודות שבמחלוקת: נוכחות צה"ל בציר פלדלפי ובבידוק במעבר נצרים. בהסכמות: מספר החטופים שישוחררו בכל שבוע ומנגנון על שחרור המחבלים.

לאורך סוף השבוע הקפידו בחמאס לציין שלא נכחו בפסגה בקטר, וכי שלא יגיעו לשיחות במצרים. בארגון הטרור מתעקשים על כך ש"ישראל מערימה קשיים" וכי בחמאס "מעוניינים בעסקה שתוביל להפסקת אש". עוד נטען לפי גורמים בחמאס כי בכירי הארגון "ממתינים לעמדתו הסופית של סינוואר". בנוסף, לפי מקורות מצריים, סוגיות מעבר רפיח והנוכחות הישראלית בפילדלפי ייפתרו מול קהיר.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2408172005' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_kgjf37sa' duration='83']

בתוך כך, ברקע הפסגה בקטר ולאחר שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הביע אופטימיות באשר להשלמת עסקת חטופים, בכיר בבית הלבן אמר הערב לחדשות 13 כי "המטרה שלנו היא להגיע לסיכום עסקת החטופים כבר בשבוע הבא. יש מומנטום, זו ההתקדמות הכי גדולה בחודשים האחרונים".

עוד מדברים בכירים אמריקנים בימים האחרונים על עסקת הגישור שארה"ב הודיעה שתציע במידה והפערים בין הצדדים לא יצומצמו. אותם הגורמים טוענים כי לא צריך לקחת באופן רציני מדי את התבטאויות חמאס על חוסר שיתוף פעולה בימים האחרונים, אלא כי יש לחכות להחלטתו של מנהיג הארגון יחיא סינוואר.

בנוסף, בבית הלבן מנסים לארגן מפגש פסגה נוסף כמו המפגש שמתקיים בימים אלה בקטר, ובכיר אמריקני התייחס לסוגיית ציר פילדלפי, ואמר כי ישנה התקדמות בכיוון הנכון, וכי הפערים מצטמצמים.