ביידן: "ביקשתי מנתניהו הפוגה בלחימה"

שעות אחרי שנתניהו אמר כי "לא תהיה הפסקת אש ללא החזרת החטופים" - אמר נשיא ארה"ב כי בשיחתו ביום שני עם ראש הממשלה ביקש ממנו הפוגה בלחימה, של שלושה ימים לפחות, שעשויה לסייע בשחרור חלק מהחטופים

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו | צילום: אבי אוחיון / לע"מ

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בלילה (בין שלישי לרביעי) כי בשיחתו ביום שני עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא ביקש ממנו הפוגה בלחימה בעזה. לפי דיווחים שונים, ביידן אמר לנתניהו כי הפוגה שכזו, של שלושה ימים לפחות, עשויה לסייע בשחרור של חלק מהחטופים.

עוד דווח כי ביידן אמר לנתניהו כי הוא "מתנגד לכיבוש מחדש של עזה" - כך לפי הבית הלבן. דובר המועצה לביטחון לאומי בארה"ב, ג'ון קירבי, אמר כי "כיבוש מחדש של עזה בעזה הוא לא הדבר הנכון. ישראל וארה"ב הן בעלות ברית, אך אנו לא חייבים להסכים על כל דבר" .הוא המשיך ואמר כי "גם נתניהו וביידן לא תמיד רואים  עין בעין בכל נושא". דברי הבית הלבן מגיעים לאחר שנתניהו אמר בריאיון לרשת ABC כי "עזה צריכה להיות מנוהלת על-ידי אלה שלא רוצים להמשיך בדרכו של חמאס", מבלי לפרט.

ממטה המשפחות נמסר: "אנו דורשים מממשלת ישראל לעמוד על העיקרון שכל הפוגה בלחימה למשך זמן קצר או ארוך, תותנה בשחרור מיידי של החטופים. המטה מתנגד בתוקף לכל הפוגה תמורת שיחות שתכליתן משיכת זמן ולוחמה פסיכולוגית במשפחות החטופים".

"אני חושב שלישראל, לתקופה בלתי מוגבלת, תהיה האחריות הביטחונית הכוללת כי ראינו מה קורה כשאין לנו את זה", אמר נתניהו, "כשאין לנו את האחריות הביטחונית הזו, מה שיש לנו זה התפרצות הטרור של חמאס בקנה מידה שלא יכולנו לדמיין".

רה
רה"מ בנימין נתניהו | רויטרס

 

בתוך כך, אמש נשא ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה - והבהיר: "המלחמה מתקדמת בצורה שחמאס לא הכיר. העיר עזה מכותרת. עד כה חיסלנו אלפי מחבלים, מעל ומתחת לקרקע. מתוכם, חיסלנו רבי-מרצחים שתיכננו את הטבח הנורא ב-7 לאוקטובר. אנו מגיעים למקומות שחמאס לא חשב שנגיע. אנחנו לא נעצור עד הניצחון".

עוד הוסיף נתניהו כי "לא תהיה הפסקת אש ללא החזרת החטופים". עוד אמר: "האויב שלנו יושמד. עזה לא תהווה איום על ישראל. אני קורא לאזרחי דרום - התפנו דרומה, כי אנחנו לא נעצור. אין כניסת דלק או פועלים". נתניהו התייחס גם לחזית הצפונית ואמר: "לא נשלים עם מציאות שבה חיזבאללה וחמאס בלבנון יפגעו באזרחינו וביישובינו". מוקדם יותר נשאו דברים גם שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ, ובמהדורה המרכזית פורסם אמש כי לשכת השר גנץ פנתה בימים האחרונים ללשכת ראש הממשלה נתניהו בבקשה לקיים הצהרות משותפות במלאת חודש למלחמה - אך לשכת ראש הממשלה מסמסה את הבקשה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-0711231938' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גלנט' poster='' kid='1_ty9w8ty4' duration='571']

קודם להצהרת נתניהו, אמר שר הביטחון יואב גלנט: "סינוואר מסתתר בבונקר, שרשרת הפיקוד שלו הולכת ונשחקת, זאת בעוד שרשרת הפיקוד של צה"ל איתנה והמפקדים צועדים ללחימה בראש". עוד אמר השר גלנט כי "לא תהיה הפוגה הומניטרית בלי החזרת החטופים". לשאלת חדשות 13 מדוע הצהרות ראש הממשלה נתניהו ויו"ר מפלגת המחנה הממלכתי מבוצעות בנפרד לא ביחד, השיב שר הביטחון כי "קבינט המלחמה עובד בצורה הדוקה ומתואמת".