רה"מ לפני פגישת הרצוג-ביידן: "לא נסכים ל'אין הפתעות' מול איראן"

פחות משבוע לפני ביקורו של נשיא המדינה בבית הלבן ונאומו הצפוי בפני הקונגרס, הוא נפגש היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "השניים דנו בנושאים שעל סדר היום, ובראשם איום הגרעין האיראני ופעילותה של איראן לערער את היציבות באזור"

זמן צפייה: 01:11

לקראת נסיעתו הצפויה של נשיא המדינה יצחק הרצוג לוושינגטון בעוד כשישה ימים, הוא נועד היום (חמישי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ל"פגישת עדכון שוטפת". עוד נמסר כי "השניים דנו בנושאים שעל סדר היום ובראשם איום הגרעין האיראני ופעילותה של איראן לערער את היציבות באזור".

כמו כן, בסביבת ראש הממשלה אמרו כי "בפגישתו היום עם נשיא המדינה הרצוג, ראש הממשלה נתניהו הדגיש בפניו שני קווים אדומים מול ארצות הברית: ישראל לא תסכים לחזרת ארה"ב להסכם הגרעין המסוכן עם איראן ותפעל בכל האמצעים כדי למנוע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני. ישראל לא תסכים למדיניות 'אין הפתעות' ביחס לאיראן". הבית הלבן פרסם הערב הודעה רשמית לקראת ביקור הרצוג, שבה נאמר כי "הנשיא ביידן ידגיש את החשיבות של הערכים הדמוקרטיים המשותפים בפני הרצוג".

בביקורו בוושינגטון צפוי הרצוג להיפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ולנאום בפני הקונגרס. על הפגישה הודיע יו"ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקראת'י: "זו זכות לארח את נשיא מדינת ישראל יצחק הרצוג. הנשיא הנוסף היחיד של ישראל שחולק את הכבוד הזה היה אביו - הנשיא חיים הרצוג - לפני יותר מ-35 שנה. ארה"ב הייתה הראשונה שהכירה במדינת ישראל, וכיום אנו ממשיכים לחזק את הקשר הבלתי ניתן לערעור בין שתי הדמוקרטיות שלנו".

Whatsapp Image 2023 05 22 At 2
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (ארכיון) | צילום: רויטרס

ברקע המשבר עם ארצות הברית, שבמסגרתו ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן, הפרשן הוותיק של "ניו יורק טיימס", תומס פרידמן, כתב אתמול בטורו כי ממשל ביידן "מבצע הערכה מחדש" של היחסים בין ישראל לארצות הברית. גורם מדיני בכיר בישראל אמר שעות ספורות לאחר מכן כי "איננו מכירים החלטה על 'הערכה מחדש' של הממשל האמריקני", וגורם בבית הלבן אמר לחדשות 13: "אין שיחות על הערכה מחדש של היחסים עם ממשלת ישראל".

הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י
הנשיא יצחק הרצוג ויו''ר בית הנבחרים האמריקני קווין מקארת'י (ארכיון) | צילום: חיים צח / לע״מ

הנשיא הרצוג התייחס אמש לנושא בעצרת של חטיבה 7 בסימן יובל למלחמת יום כיפור, ואמר: "בעוד ימים ספורים אצא לביקור מדיני חשוב בארצות הברית, שהנהגתה מבקשת לציין שבעים וחמש שנות עצמאות ישראלית, ושבעים וחמש שנים של ברית איתנה - שניצבת מעל לכל מחלוקת. ברית שעמדה לנו גם לפני חמישים שנה, במלחמת יום הכיפורים, שאותה אנו מציינים כאן, כשארצות הברית נחלצה לעזרתנו, ברגעים קשים במערכה, בחברות אמת שלא תישכח לעד".

עוד הוסיף הרצוג: "כאן – בשדות הקרב והדמים, כשאויבינו מעבר לגבול, בסוריה ובלבנון, ובראשם איראן, חיזבאללה, וארגונים שונים, מנסים לבחון אותנו, אפילו ביום הזה – אני אומר את מה שאגיד גם בוושינגטון: ישראל וארצות הברית הן דמוקרטיות איתנות ושותפות אסטרטגיות ראשונות במעלה. אני אומר לאויבנו: אל תתבלבלו - מותר לנו להתווכח. גם ויכוחים קשים. זה חלק מהותי בדמוקרטיות תוססות ובריאות. אבל הברית בין ישראל וארה״ב איתנה מתמיד. מי שינסה אותנו – ימצא אותנו נחושים, מאוחדים וחזקים. הברית בין ישראל לארצות הברית בלתי ניתנת לשבירה, וגם הדמוקרטיה הישראלית - שאנחנו מאמינים בחוסנה. כך היה, וכך יהיה".