הבית הלבן: ביידן יטיל וטו על סיוע לישראל אם יופרד מסיוע לאוקראינה

בעוד שהנשיא האמריקני מבקש לקשור בין חבילות הסיוע שיישלחו לירושלים ולקייב, חברי בית הנבחרים הרפובליקנים, ובראשם יושב הראש החדש מייק ג'ונסון, העלו הצעה שמפרידה בין החבילות ומבקשת לקצץ בתקציבים של גופים פדרליים. בממשל ביידן הגיבו: "הצעת הרפובליקנים רעה לישראל, רעה לאזור המזרח התיכון ורעה לביטחון הלאומי שלנו"

הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1" בנתב"ג
הנשיא ביידן יורד ממטוס "אייר פורס 1" בנתב"ג | צילום: רויטרס

הבית הלבן הודיע היום (רביעי) כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתכנן להטיל וטו על חבילת סיוע לישראל שהועלתה בידי הרפובליקנים השולטים בבית הנבחרים, מכיוון שזו אינה כוללת סיוע לאוקראינה ותביא לקיצוצים במשרדים פדרליים. משרד הניהול והתקציב של ארצות הברית התייחס להצעת הרפובליקנים בהודעה רשמית בה נכתב כי היא "מכניסה שיקולים מפלגתיים לסיוע לישראל" ואינה כוללת סיוע הומניטרי לתושבי עזה ומימון לאוקראינה ובעלי ברית נוספים.

"הצעת הרפובליקנים רעה לישראל, רעה לאזור המזרח התיכון ורעה לביטחון הלאומי שלנו", נכתב בהמשך ההודעה של משרד הניהול והתקציב. הבית הלבן הוסיף כי ההצעה הרפובליקנית מהווה פגיעה בפעילות הדו-מפלגתית, בכך שהיא מבקשת לקצץ בתקציבים כחלק מקידום של סיוע ביטחוני לבעלות ברית של אמריקה - וזאת בניגוד למקובל עד עתה.

"הקונגרס פעל בעקביות בצורה דו-מפלגתית כדי לספק סיוע ביטחוני לישראל, והצעת החוק הזו מאיימת לערער את הגישה הוותיקה הזו", נכתב מטעם הממשל, "לפיצול הסיוע הביטחוני של ישראל משאר העדיפויות הקשורות לביטחון הלאומי יהיו השלכות גלובליות".

הקונגרס האמריקני בזמן הנאום
בית הנבחרים האמריקני | צילום: רויטרס
הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו עם נחיתת המטוס
הנשיא וביידן ורה"מ נתניהו | צילום: רויטרס

הצעת הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים מבקשת להעביר לישראל סיוע של 14 מיליארד דולר, בהתאם לבקשתו של הנשיא ביידן. עם זאת, ההצעה לא כוללת מימון נוסף שביקש הנשיא והיא תביא לקיצוץ במימון שניתן לרשות גביית המסים של הממשל הפדרלי האמריקני ולפגיעה בחוקים שקודמו על ידי ממשל ביידן. בנוסף, ההצעה מפרידה בין המימון של המלחמות באוקראינה ובישראל כאמור, וזאת בניגוד לאסטרטגיית הבית הלבן - שביקש לקשור בין המלחמות ולשלוח סיוע בחקיקה אחת.

הבית הלבן הציג בשבוע שעבר בקשת מימון משלימה לנושאי ביטחון לאומי בגובה של כ-106 מיליארד דולר. הבקשה כללה כסף לישראל ולאוקראינה, כמו גם השקעות ברחבי העולם, סיוע הומניטרי ואמצעים לאבטחת גבולות. קידום חבילת הסיוע לישראל היא אחת מהצעות החוק הראשונות שעולות לדיון בבית הנבחרים מאז שמייק ג'ונסון (רפובליקני מלואיזיאנה) נבחר לתפקיד יושב הראש, ממנו הודח קווין מקארת'י בתחילת החודש שעבר בתקדים היסטורי.

יו"ר בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון
יו"ר בית הנבחרים החדש, מייק ג'ונסון | צילום: רויטרס

חקיקת הסיוע לישראל תעלה היום לדיון בוועדת הכללים של בית הנבחרים. בטרם תגיע לשולחנו של הנשיא ביידן, החקיקה תעלה לדיון גם בסנאט - בו שולטים הדמוקרטים שתומכים בעמדת נשיאם בנוגע לקשירת הסיוע לישראל והסיוע לאוקראינה.