דיווח סעודי: חמאס דחה את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים

הערוץ הסעודי א-שרק מדווח כי חמאס סירב להצעה הישראלית, שלדברי הארגון שונה באופן משמעותי מזו שהציג נשיא ארה"ב ביידן בשבוע שעבר. בחמאס טוענים כי ההצעה אינה כוללת הפסקה מוחלטת של המלחמה, וכי מדובר במתווה בעל שלב אחד בלבד, במסגרתו כוחות צה"ל יישארו ברצועה ויוכלו לחדש את הלחימה לאחר שחרור החטופים

זמן צפייה: 00:49

הערוץ הסעודי א-שרק דיווח היום (חמישי) כי חמאס דחה את ההצעה שהגישה ישראל לעסקת חטופים. לפי הדיווח, הסירוב מגיע לאחר שהתברר לארגון כי המסמך שהוגש לו שונה באופן משמעותי מזה שעליו הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בשבוע שעברה. בהודעה שהפיץ ארגון הטרור לפלגים הפלסטינים נכתב כי לאחר עיון בתוכן המסמך הישראלי, התברר כי אינו מניח את הבסיס הנדרש להסכם, מאחר שאינו מבטיח הפסקת אשד קבועה אלא זמנית.

נכתב כי המתווה אינו מבטיח קשר הדוק בין שלושת השלבים של העסקה -  אלא דווקא "הורס את הקשר בניהם ומצמצם אותם בפועל לשלב אחד בו תיפסק התוקפנות הישראלית באופן זמני, וכוחות ישראלים יישארו על אדמת רצועת עזה". לטענת חמאס ישראל תשיג באמצעות זאת את החטופים ולאחר מכן תוכל לחדש את המלחמה.

עוד נמסר מחמאס כי הארגון "קיבל בברכה את המתווה שהציג ביידן, שכן היה בה את הבסיס להגעה לעסקה שתביא להפסקת אש קבועה, נסיגה ישראלית מרצועת עזה, הכנסת כמות נדרשת של סיוע, שיקום וחילופי אסירים".

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה
ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

אתמול גורמים בחמאס אמרו שהארגון כלל לא קיבל את הצעת המתווה הישראלי, וכי בארגון לא יודעים על מה מדובר. בנוסף, מקורות פלסטינים טענו שחמאס מעוניין אמנם להיכנס להליך של משא ומתן, אך לא להוט לעסקה, ולכן הסיכויים לעסקה נראים לפי שעה קלושים.

בנוסף, ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה אמר אתמול שעסקה תתאפשר רק עם הפסקה מוחלטת של המלחמה, נסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מרצועת עזה, שיקום הרצועה ושחרור אסירים פלסטינים תמורת החטופים שישוחררו.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

על-פי ההצעה הישראלית שחשף ביידן ביום שישי, בשלב הראשון של העסקה תחול הפוגת אש של שישה שבועות ויוחזרו מספר חטופים תמורת אסירים פלסטינים שישוחררו מהכלא הישראלי. בשלב השני ישוחררו כל החטופים מהשבי בעזה, וישראל תסיג את צה"ל מהרצועה. בשלב השלישי והאחרון יבוצעו חילופי גופות ועזה תשוקם.

בפנייה ישירה לציבור הישראלי, מעל לראשה של הממשלה, קרא הנשיא לתמוך במתווה שהציג - ולהשמיע קול למען קידומה. "אסור לכם לאבד את ההזדמנות לעסקת חטופים. כל מי שרוצה שלום, תדברו, תנו למנהיגים לדעת שהם צריכים לקחת את העסקה הזו", אמר. במסר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ביידן הזהיר: "המשך החתירה לניצחון מוחלט תוביל את ישראל לבידוד אזורי ולא תביא להחזרת החטופים לביתם. אני יודע שיש בישראל כאלה שלא יסכימו עם זה ויקראו להמשך המלחמה - ובהם גם חברי הממשלה, שהבהירו כי הם רוצים לכבוש את עזה ולהילחם במשך שנים".