הישיבה בחומש הועתקה לאדמות מדינה: "בהתאם למדיניות הממשלה"

כחודשיים אחרי ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, העבירו מתנחלים את ישיבת חומש לאדמות מדינה - כמה מאות מטרים ממיקומה הקודם: "צעד נוסף בדרך להסדרה מלאה". ראש מועצת שומרון, יוסי דגן: "רגע היסטורי בדרך לתיקון המלא, עוד נגיע לשא-נור"

זמן צפייה: 03:19

חודשיים לאחר ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, מיקמו תלמידי ישיבת חומש בלילה (בין ראשון לשני) את הישיבה במקומה החדש על אדמות מדינה - כמה מאות מטרים ממיקומה הקודם - במה שהם מכנים "צעד נוסף בדרך להסדרה מלאה". גורם מדיני אמר כי "הפעולה היא בהתאם למדיניות הממשלה. מדובר בשימור המצב ואפילו שיפורו. המהלך נעשה תוך שמירה על איזון בין הצרכים הביטחוניים, המצב בשטח והחלטות הממשלה". יצוין כי בצה"ל קיבלו הנחיה מגלנט להכניס את המבנים והציוד המכני, וכן פלוגה הוצבה כדי לאבטח את המקום. אלא שתהליך האישורים במנהל האזרחי לא הושלם - והפעולה כולה אינה חוקית.

הרקע למהלך: שר הביטחון יואב גלנט הנחה את אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, לחתום על צו שמחריג את המאחז חומש - שבו תא שטח של אדמות מדינה - מחוק ההתנתקות. ברגע שהישיבה תעבור לשם - צו הסגירה יבוטל ויהודים יוכלו לנוע בחופשיות ולהגיע לישיבה בחומש..

ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר: "רגע היסטורי - צעדים ספורים מתיקון העוול הנורא של הגירוש בחומש, מאז הגירוש אנו פועלים ביום ובלילה כדי לתקן את העוול שהוא לא רק אישי כלפי המגורשים אלא כלפי עם ישראל כולו. לפני כחודשיים הכנסת הסירה באופן ממלכתי את אות הקין של הגירוש מספר החוקים של מדינת ישראל. וזהו צעד נוסף בדרך לתיקון המלא, עוד נגיע לגנים כדים ושא-נור, עם ישראל מרים היום את הראש".

מנכ"ל ישיבת חומש שמואל וונדי הוסיף: "התקדמנו הלילה עוד צעד לקראת ההסדרה המלאה של ההתיישבות והישיבה בחומש. אנחנו מודים לכל התורמים והמתנדבים ולכל העוסקים במלאכה לאורך כל השנים, שסייעו להגיע לרגע הזה".

חומש
המאחז חומש | צילום: הלל מאיר, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בירך על המהלך: "הקמת הישיבה בחומש היא רגע היסטורי מרגש ומסמלת את המעבר מממשלת חורבן, לבניין ופיתוח של כל מדינת ישראל. ובהזדמנות זו, מברך את חברת הכנסת לימור סון הר מלך, תושבת חומש לשעבר, שיזמה והעבירה את התיקון לביטול החוק הגזעני לגירוש יהודים מצפון השומרון, שמאפשר לחזור ולהפריח את המקומות האלו".

ראש המועצה האזורית גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע שלמה נאמן אמר כי מדובר ב"בוקר היסטורי ומרגש עבור כל עם ישראל. לאחר כמעט 18 שנה מפשע הגירוש הנורא, זכו הבוקר סוף סוף תלמידי הישיבה לברך את ברכת מציב גבול אלמנה הנכספת. אנחנו מודים לשר הביטחון יואב גלנט על עמידתו האיתנה בצד הצדק, לראש מועצת שומרון יוסי דגן על שפעל ללא הפסקה במשך כל השנים ומברכים את תלמידי הישיבה, רבניה והציבור הגדול הנלחם כבר 16 שנה על המשך הנוכחות יהודית בצפון השומרון".

מ"יש דין" המייצג את בעלי האדמות הפלסטינים שעליהן יושב המאחז הלא-חוקי חומש, נמסר בתגובה להזזת הישיבה: "הזזת הישיבה בחומש מהווה חטא על פשע. המיקום החדש של הישיבה עדיין לא מאפשר את ההגעה של בעלי האדמות הפלסטינים לאדמתם וממשיך את הנישול שלהם מהקרקע. במקום לפנות את המאחז לאלתר ישראל נותנת פרס לעבריינים מסיגי גבול".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט
כוחות צה''ל בחומש
כוחות צה''ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90
מגדל המים בחומש
מגדל המים בחומש | צילום: הלל מאייר, פלאש 90

בשבוע שעבר גינה האיחוד האירופי את ההחלטה הישראלית לאפשר נוכחות ישראלית בחומש, "כמו גם את אישור בנייתן של 6,000 יחידות דיור בהתנחלויות בלתי-חוקיות בגדה המערבית".

לדברי סטאנו, על ישראל "לחזור בה מההחלטות הללו". כמו כן, אמר הדובר כי  איחוד האירופי "מוטרד מאלימות מצד מתנחלים שבגללה 172 תושבי עין סמיה נאלצו לעזוב את בתיהם לתמיד. האיחוד האירופי מגנה אלימות מתנחלים וקורא לרשויות בישראל להעמיד לדין את האחראים".

כמו כן, בארצות הברית גינו בחריפות את הכשרת ההתנחלות חומש: בחדשות 13 פורסם לראשונה כי משלחת של קציני צה"ל ננזפה על-ידי בכירים מהממשל האמריקני. המשלחת, בראשות מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, קיימה בימים האחרונים פגישות עם בכירים בבית הלבן, ובפגישה בשבוע שעבר עם אותם בכירים - בהם היועצת הבכירה של הנשיא ג'ו ביידן - הביעו האמריקנים מורת רוח ומחו על כך הכשרת את חומש ועל כך שהתאפשרה לישראלים חזרה לשם.

המתאם עליאן יחד עם שגריר ישראל בארה"ב מייק הרצוג, ששהו בחדר, ניסו להסביר לבכירים האמריקנים את האירוע, וטענו בפניהם כי מדובר בהחלטה של הדרג המדיני ושל שר הביטחון, ושהם אלו שמחליטים מה נחשבת לאדמה ישראלית או לאדמה פלסטינית, ועוד הסבירו למה המהלך הזה מבחינת ישראל נחשב לחוקי.