השר כהן נפגש עם זלנסקי: "ישראל תומכת בריבונותה של אוקראינה"

במסגרת ביקורו של שר החוץ בקייב הוא הדגיש כי ישראל תרחיב את הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה, וכי תהיה שותפה לשיקום המדינה. עם זאת, חילוקי הדעות בין הצדדים הורגשו - כשהאוקראינים הדגישו שהם מעוניינים בסיוע ביטחוני ובהיתר לרכישה של נשק ישראלי

זמן צפייה: 01:53

שר החוץ אלי כהן נפגש היום (חמישי) עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ועם שר החוץ המקומי דמיטרו קולבה. "ישראל תומכת בריבונות ובשלמות הטריטוריאלית של אוקראינה באופן חד וברור", כתב כהן בחשבון הטוויטר שלו לאחר המפגש. "הפעילות הטרוריסטית של איראן באוקראינה ראויה לגינוי ולמהלכים מעשיים מצד הקהילה הבינלאומית", הוסיף. לדברי כהן, בפגישתו עם זלנסקי, הוא הבטיח שישראל תרחיב את הסיוע שהיא מעניקה לאוקראינה, מבלי להתייחס לאיזה סוג של סיוע, ו"שנהיה שותפים לשיקום אוקראינה גם אחרי המלחמה".

עוד הודיע השר כהן בפגישתו עם הנשיא האוקראיני כי שגרירות ישראל בקייב תחזור לעבודה ופעילות רציפה, לראשונה מאז החלה המלחמה. יוזכר כי ביקורו של כהן באוקראינה הוא הביקור הראשון של בכיר ישראלי במדינה, מאז פלשו הכוחות הרוסים אליה אי אז בחודש פברואר בשנה שעברה.

לחדשות 13 נודע כי חילוקי הדעות בין הצדדים הורגשו היטב בעת פגישותיו השונות של השר עם הנשיא זלנסקי ועם השר קולבה. מבחינתם, האוקראינים הביעו את תודתם על הסיוע ההומניטרי של ישראל אליהם, אם כי הדגישו כי שהם מעוניינים בסיוע ביטחוני ובהיתר לרכישה של נשק ישראלי, שכן, באוקראינה סבורים כי הרוסים עשויים לפתוח במתקפה משמעותית לקראת ציון יום השנה לפלישה לאוקראינה. על כן - כל סיוע צבאי הוא הכרחי מבחינתם.

שר החוץ אלי כהן לצד מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה
שר החוץ אלי כהן לצד מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה | צילום: שלומי אמסלם

ככלל, לאורך היום הראשון של ביקור כהן באוקראינה, השר נמנע מלהזכיר את שמה של רוסיה ואת תפקידה במלחמה. "אי אפשר להישאר אדיש נוכח המראות הקשים וסיפורי הזוועה ששמעתי ונחשפתי אליהם כאן, ישראל מגנה כל פגיעה מכוונת בחפים מפשע", כתב השר כהן בחשבון הטוויטר שלו בציוץ שהעלה הבוקר, כאילו מדובר בתופעת טבע שגרמה להרס הרב במדינה.

כשנשאל האם הוא מגנה את מי שביצעו את הפשעים הללו השיב כהן: "אנחנו כאן בביקור הזדהות חשוב עם העם האוקראיני, שבהחלט עובר בשנה האחרונה תקופה קשה מאוד. העם בישראל ומדינת ישראל לא ישבו על הגדר. מדינת ישראל תמכה בעם האוקראיני בכל המוסדות הבינלאומיים השונים שהיו, הגישה סיוע הומניטרי ואנחנו נמשיך לעשות את זה".

ה"תגובה" הרוסית לא איחרה לבוא, ובטלוויזיה הרוסית סיקרו בזעם את ביקורו של כהן באוקראינה, שם טענו: "העולם התהפך, לעולם לא ישוב להיות כפי שהיה. שר החוץ הישראלי אלי כהן הגיע למדינה הנאצית ולבירתה קייב, כדי להיפגש עם זלנסקי, כביכול יהודי, אבל נאצי".

מוקדם יותר היום, כאמור, שר החוץ כהן נפגש עם מקבילו האוקראיני דמיטרו קולבה, לו הבהיר כי מדינת ישראל תתמוך ביוזמת השלום האוקראינית שתעלה להצבעה באו"ם בשבוע הבא, וצפויה להבטיח למדינה סיוע כספי בסך 200 מיליון דולרים המיועדים לפרויקטי בריאות ותשתיות. מצידו, קולבה הבהיר כי במהלך הפגישה עם כהן, הוא התחייב שישראל תסייע לאוקראינה בפיתוח מערכת התרעה לתקיפות אוויריות.

בהגיעו קודם לכן לעיר בוצ'ה שבפרברי קייב, בה הרוסים ביצעו טבח נורא בתושבי המקום, אמר השר כהן: "הגענו כאן לבוצ'ה, אחד המקומות שספגו התקפות קשות מאוד ונהרגו כאן לא מעט אנשים חפים מפשע. אפשר לומר בצורה ברורה שאי אפשר להישאר אדישים למראות של קברי האחים, שאנחנו ראינו, ובהחלט אנחנו מקווים שגם במקום הזה - יוכלו לחזור לימים שקטים יותר וטובים יותר, ושימשיכו באמת את הזכרונות של אלו שאיבדו את חייהם בטרגדיה הנוראה שקרתה לעם האוקראיני".