גורם בכיר ל-CNN: "נאום נתניהו טרפד את המגעים"

הצהרתו של ראש הממשלה אמש הגיעה על רקע התקדמות מסוימת שנרשמה במגעים לעסקה, לאחר רצח ששת החטופים - וביקור ראש המוסד בדוחא. אלא שלפי גורם המעורה בפרטים, נתניהו "טרפד הכול" בעקבות הודעתו כי ישראל לא תצא מציר פילדלפי. הנשיא ביידן: "ממשיך לדון עם עמיתיי במצרים ובקטר - ולא איתו"

זמן צפייה: 01:52

עם היוודע דבר רציחתם של ששת החטופים ברפיח, המתווכות במגעים לעסקה בין ישראל לחמאס החלו לחפש אחר דרכים להאיץ בצדדים ולקדם את המשא ומתן, במטרה להגיע לעסקה. אלא שעל פי דיווח הבוקר (שלישי) ב-CNN, מסיבת העיתונאים של רה"מ בנימין נתניהו אמש טרפה את הקלפים - והביאה לפגיעה משמעותית בהתקדמות המסוימת שהושגה, במקביל לביקורו אתמול של ראש המוסד דדי ברנע בדוחא בירת קטר.

בהתייחסות להצהרתו של נתניהו כי ישראל לא תעזוב בשום שלב את ציר פילדלפי, הניצב בלב המחלוקת במגעים לעסקת חטופים, בכיר המעורה בפרטים תקף: "הבחור הזה טרפד הכול בנאום אחד".

במקביל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס פעם נוספת למאמציו להביא לעסקה, לאחר שהשיב אתמול במילה אחד, "לא", כאשר נשאל האם נתניהו עושה מספיק. "אנחנו עדיין מקיימים מו"מ", אמר הנשיא, אך הבהיר: "לא עם נתניהו, אלא עם עמיתיינו ממצרים ומקטר". כאשר נשאר האם ישוחח עם ראש הממשלה הישראלי בשלב מסוים, השיב: "בסופו של דבר".

מפגינים בצומת מזרע שבעמק יזרעאל
מפגינים למען החטופים בצומת מזרע שבעמק יזרעאל

נציגי חמאס מצדם מיהרו להבהיר כי נוכחות ישראלית קבועה בציר פילדלפי תמנע עסקה. המחבל חליל אל-חיה, שמוביל את המשלחת של ארגון הטרור בשיחות המו"מ, אמר לערוץ אל-ג'זירה שלשום כי לא תחול כל התקדמות במגעים ככל שלא יושגו הסכמות בנוגע לנסיגת צה"ל מהציר שעל גבול הרצועה עם מצרים, והוסיף: "בין החטופים לנוכחות בציר, ישראל בוחרת בפילדלפי".

"אני מרגיש צער עמוק על רצח החטופים - אבל זה לא קרה בגלל ההחלטה להישאר בציר פילדלפי", אמר אתמול נתניהו בהצהרתו, בניסיון לבלום את הלחץ המופעל עליו. בהמשך הציג מפה, הסביר על חשיבות הישארות צה"ל בגבול הרצועה עם מצרים - ואמר כי "ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי, לכן אנחנו צריכים לשלוט בו. ברגע שנצא משם, לא יישאר שום מחסום שיבלום החדרת נשק לחמאס - והכול במימון איראני".

במטה המשפחות הגיבו לאחר הצהרת נתניהו: "נאום מלא שקרים וספינים. ראש הממשלה בחר במורשת ההפקרה במקום בהצלת חיים והחזרת החטופים - והוכיח הערב שהוא לא מתכוון להחזיר את החטופים. זו המשמעות האמיתית של דבריו.ץ עם ישראל, שברובו תומך בהשבת החטופים, לא ייתן יותר יד להפקרה הפושעת הזו. המאבק להשבת החטופים יוחרף ויוגבר עד שאחרון החטופים יחזור הביתה - החיים לשיקום והנרצחים והחללים לקבורה ראויה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו

במסגרת התייחסותו למגעים אתמול, הנשיא ביידן אמר "אנחנו קרובים מאוד לעסקה סופית לשחרור החטופים והפסקת אש בעזה", אך כאמור ביקר את התנהלות נתניהו. בתגובה, רה"מ אמר במסיבת העיתונאים שלו: "לא מאמין שידרשו מאיתנו ויתורים נוספים אחרי רצח החטופים" - והדגיש: "אף אחד לא מחויב להשבתם יותר ממני".

לפני כן, "גורמים בכירים" מטעם נתניהו הגיבו לדברי הנשיא - ומסרו: "תמוה שנשיא ארה"ב לוחץ על ראש הממשלה נתניהו שהסכים להצעה האמריקנית כבר ב-31 למאי ולהצעת הגישור האמריקנית ב-16 לאוגוסט, ולא על סינוואר שממשיך לסרב בתוקף לכל עסקה. הדברים של נשיא ארה"ב מסוכנים במיוחד כשהם נאמרים ימים בודדים אחרי שחמאס הוציא להורג שישה חטופים ישראלים, וביניהם אזרח אמריקני".