המגעים לעסקת חטופים: ראש ה-CIA נפגש בישראל עם רה"מ וראש המוסד

אחרי שרה"מ סירב לשלוח משלחת ישראלית לשיחות המשא ומתן בקהיר, ראש ארגון הביון האמריקני ויליאם ברנס הגיע לישראל ונפגש עם נתניהו וברנע. גורם מדיני: "מדיניות ה'מקסימום לחץ' של רה"מ, לחץ צבאי חזק ולחץ תקיף במו"מ - זאת הדרך היחידה לגרום לחמאס לרדת מדרישותיו ההזויות"

זמן צפייה: 01:08

במסגרת המגעים לעסקת חטופים, לחדשות 13 נודע הערב (חמישי) כי ראש ה-CIA ויליאם ברנס הגיע אמש בישראל, והוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד דוד ברנע, זאת בשעה שבקהיר נמשך המשא ומתן בלי המשלחת הישראלי - בהוראת ראש הממשלה בנימין נתניהו ובניגוד לעמדת ראשי שב"כ והמוסד.

גורם מדיני אמר הערב לחדשות 13 כי ראש הממשלה קיים בקריה בתל אביב פגישה עם ראש ה-CIA בפורום מצומצם, בו השתתפו ראש המוסד, ראש המל"ל והמזכיר הצבאי, זאת לאחר פגישתו עם מקבילו ראש המוסד והצוותים המקצועיים משני הארגונים.

עוד הוסיף הגורם המדיני: "מדיניות ה'מקסימום לחץ' של ראש הממשלה, לחץ צבאי חזק ולחץ תקיף במו"מ - זאת הדרך היחידה לגרום לארגון הטרור חמאס לרדת מדרישותיו ההזויות ולהביא לשחרור חטופים". עוד הוא אמר כי בפגישה דרש ראש הממשלה לדעת האם החטופים קיבלו את התרופות שארה"ב וקטאר ערבות להן.

ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר
ראש המוסד דוד ברנע וראש שב"כ רונן בר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהדורה המרכזית פורסם אמש כי ראש שב"כ רונן בר אמר לנתניהו שמשלחת ישראלית בקהיר תוכל לרכך את עמדת חמאס - אך נתניהו סירב. בר וגורמי המקצוע סברו שאם תגיע משלחת לקהיר - ניתן יהיה להפחית את מספר המחבלים שישראל תיאלץ לשחרר. גנץ, איזנקוט וגלנט מודרו מקבלת ההחלטה שלא לשלוח משלחת לקהיר. משב"כ נמסר כי הם "לא מתייחסים לנאמר בדיונים סגורים".

החלטת נתניהו עוררה זעם בקרב משפחות החטופים - שמסרו כי "מסתמן שחלק מחברי הקבינט החליט להקריב את חיי החטופים מבלי להודות בכך". ממשפחות החטופים נמסר עוד כי "מדובר בהחלטה שערורייתית שמשמעותה גזר דין מוות והקרבת מודעת של 134 חטופים הנמקים במנהרות החמאס. משפחות החטופים חוששות שהתקבלה החלטה להקריב את חיי יקיריהן מבלי להודות בכך. לפני שישה ימים דרשנו פגישה מידית עם ראש הממשלה ועם כל חברי קבינט המלחמה, על מנת להבין האם ראש הממשלה וחברי קבינט המלחמה עדיין מחויבים להחזרת החטופים, היום אנו מבינים מדוע לא נענתה בקשתנו ומדוע ראש בממשלה וחברי הקבינט פוחדים להסתכל לנו בעיניים".

עוד הוסיפו ממשפחות החטופים: "על כן, התעלמות ראש הממשלה מדרישת המשפחות, אנו מודיעים כי אם עד מחר לא תתקיים פגישה עם כלל נציגי משפחות החטופים, של ראש הממשלה ושל כל חברי קבינט המלחמה, נתבצר בכניסה לקריה - מקום התכנסות הקבינט - עד לקיום הפגישה המיוחלת. אם ראש הממשלה וחלק מחברי הקבינט חושבים להפקיר חטופים למוות בייסורים ובאדישות, הם יפגשו מיליוני ישראלים המבינים שמחר הם וילדיהם יופקרו שוב על ידי אותם אנשים".

משפחות החטופים בהאג
משפחות החטופים בהאג | צילום: רויטרס

בכנס שהתקיים של ה"ג'רוזלם פוסט" היום בברלין, שאורגן בשיתוף מכון הייצוא הישראלי, התייחס שגריר קטר בגרמניה לעובדה שממשלת ישראל סירבה לשלוח נציגים נוספים להמשך השיחות בקהיר, ואמר: "חבל שישראל מסרבת להמשיך את המו״מ ולשלוח עוד נציגות להמשך השיחות". קטר, כזכור, היא המתווכת המרכזית גם במסגרת הסבב הנוכחי של שיחות המו"מ.