בקשת ה-CIA למחוות הומניטריות - והסירוב הישראלי

ראש ה-CIA וויליאם ברנס נפגש במהלך השבוע עם נתניהו וביקש שנציגים ישראלים ידונו במצרים על מחוות הומניטריות לעזה במסגרת עסקת החטופים. לדבריו, הגעה לסיכומים בנושא תסייע במו"מ לעסקה. ראש הממשלה סירב למהלך - עד שיוכח כי התרופות הגיעו לחטופים. ברנס השיב: "הממשל האמריקני לא יכול להתחייב על כך; הסוגיה תיבדק עם הקטרים"

זמן צפייה: 01:32

בפגישה שהתקיימה השבוע בין ראש ה-CIA וויליאם ברנס לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבכיר האמריקני ביקש מראש הממשלה לאפשר שליחת נציגים ישראלים לקהיר, מצרים, כדי שידונו ב"מחוות הומינטריות לעזה" וינסו לקדם את עסקת החטופים - כך פורסם הערב (שבת) במהדורהת השבת.

ההיגיון שעומד מאחורי הבקשה האמריקנית היא כי עסקה, אם תושג, תכלול גם היבטים הומינטריים. בזמן שאין עדיין הצלחה להגיע לסיכומים על הסוגיות המהותיות, במידה וכן יקדמו הסכמות על הפן ההומינטרי, זה יסייע להתגמשות חמאס.

עם זאת, נתניהו מבחינתו מסרב לבקשה האמריקנית וטוען שהוא רוצה קודם כל לקבל הוכחות שהתרופות שהועברו לעזה לפני כמה שבועות אכן הגיעו לידי החטופים. גם האמריקנים לא יודעים להתחייב בפני ישראל מי קיבל תרופות ומי לא – ונאמר על ידי ראש ה-CIA שהדבר ייבדק שוב מול הקטרים.

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בישראל בינתיים אומרים כי משלחת הומינטרית תצא לאחר תשובה בנושא, ויש לציין כי חלק מגורמי המקצוע סברו שבכל זאת נכון להוציא משלחת הומינטרית לעזה בעיתוי הזה, למרות חוסר הוודאות לגבי אספקת התרופות לחטופים.