ביידן במתקפה על ממשלת נתניהו: "הכי קיצונית שאני זוכר"

בריאיון לרשת CNN אמר נשיא ארה"ב כי "אנו רחוקים מאוד מנורמליזיציה בין ישראל לסעודיה", והוסיף כי "בן גביר וסמוטריץ' הם חלק מהבעיה בגדה המערבית". על כך שנתניהו עדיין לא הוזמן לבית הלבן אמר: "הרצוג יגיע בקרוב". גורם בסביבת נתניהו: "ביידן חצוף, אפילו אובמה לא דיבר ככה"

זמן צפייה: 04:54

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התראיין היום (ראשון) לרשת CNN, ולא חסך מביקורת גם כלפי ממשלתו של בנימין נתניהו: "בממשלה הישראלית יש חברים קיצוניים, זו הממשלה הכי קיצונית שאני זוכר - ואני הולך אחורה עד גולדה מאיר. בן גביר וסמוטריץ' הם חלק מהבעיה בגדה המערבית". גורם בסביבת נתניהו אמר בתגובה: "ביידן חצוף, אפילו אובמה לא העז לדבר כך".

הנשיא ביידן התייחס גם לעובדה שנתניהו לא הוזמן עדיין לבית הלבן, אך על כך רק אמר: "הרצוג יגיע בקרוב". על המאמצים של הממשל האמריקני במזרח התיכון אמר ביידן כי "אנו רחוקים מאוד מנורמליזיציה בין ישראל לסעודיה", והוסיף: "אנחנו מתמקדים באזור. זה תלוי בהתנהלות ובמה שמבקשים מאיתנו כדי שיכירו בישראל".

"למען האמת, אני לא חושב שיש להם הרבה בעיה עם ישראל", אמר ביידן, והמשיך: "בין אם נספק להם אפשרות שבאמצעותה הם יוכלו לקבל כוח גרעיני, או לא להיות ערבים לביטחונם. בכל מקרה, אני חושב שזה די רחוק".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

"העובדה שהממשלה הפלסטינית איבדה את האמינות שלה - לא רק בגלל ישראל - יוצרת ואקום שאליו נכנסים הקיצוניים מבין הפלסטינים", אמר ביידן, "המצב בגדה המערבית לא נוגע רק לישראל, אבל יש לישראל חלק בזה, ובמיוחד חברי הממשלה שאומרים שלפלסטינים שום זכות להיות פה, וש'אנחנו יכולים להתיישב איפה שנרצה'".

נשיא ארצות ג'ו ביידן
נשיא ארצות ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לדברי ביידן הערב בכנס בראשון לציון: "הנשיא ביידן צדק הערב כשאמר שזוהי הממשלה הקיצונית ביותר בתולדות ישראל. הם מעדיפים את המהפיכה המטורפת של לוין ורוטמן על פני נורמליזציה היסטורית עם סעודיה. במקום לטפל בבטחון ובכלכלה וביחסי החוץ, הם עסוקים רק בנסיונות להשחית את המדינה ולפרק את הדמוקרטיה שלנו".

"הדבר היחיד שהקואליציה עשתה בשבועות האחרונים זה להעביר מינוי רבנים בשביל סמוטריץ', ואת חוק טבריה המושחת בשביל דרעי", הוסיף לפיד, "היום הם הקדישו את כל ישיבת הממשלה לנסיון לינץ' ביועצת המשפטית לממשלה, בתקווה שהיא תשבר ותתפטר. אני מחזק מכאן את היועצת המשפטית, גלי בהרב מיארה. אסור לה להתפטר, מפני שהם יביאו במקומה בובה כנועה וצייתנית שתאפשר להם כל שחיתות וכל דריסה של שלטון החוק".

נדב תמיר, מנכ"ל ג'יי-סטריט ישראל, כתב בחשבון הטוויטר שלו בעקבות דברי ביידן: "לנשיא ביידן רקורד של יותר מ- 50 שנות תמיכה במדינת ישראל. כשהוא אומר שהממשלה הנוכחית היא 'מהקיצוניות שראה', ראוי שנקשיב לו, גם למילים וגם לטון הדיבור. מילות ביקורת שמגיעות ממקום של אהדה ודאגה כנה לעתידה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. זה גם המסר שבהזמנת הנשיא הרצוג לבית הלבן, אל מול ההימנעות מהזמנת ראש הממשלה נתניהו. מסר שעיקרו, אנו אוהבים את ישראל אבל מסתייגים מממשלתה האנטי דמוקרטית".

ביידן ונתניהו
ביידן ונתניהו בימים טובים יותר (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום, פלאש 90

נזכיר כי לפני כשבוע וחצי התייחס מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לשיחתו עם שר החוץ אלי כהן, ואמר כי לא יהיה ניתן להתקדם לנורמליזציה עם סעודיה, כל זמן ש"החצר האחורית שלכם בוערת". עוד הוא הוסיף: "אמרנו לחברינו ובעלי בריתנו בישראל שבמצב הנוכחי יהיה קשה הרבה יותר, אם לא בלתי אפשרי להעמיק את ההסכמים הקיימים, וגם להרחיב אותו כדי שיכללו גם את סעודיה".