ביידן בנאום לאומה: "אבקש מהקונגרס סיוע חסר תקדים לישראל"

נשיא ארה"ב התייחס בנאומו למלחמות בישראל ובאוקראינה, הגדיר את המצב כ"קרב בין הדמוקרטיות והאוטוקרטיות בעולם", ביקש מהציבור האמריקני "לתמוך במימון המלחמות" - וגם האשים את חמאס ונשיא רוסיה פוטין ברצון "להכחיד דמוקרטיה שכנה"

הנשיא ביידן בנאום לאומה האמריקנית מהחדר הסגלגל
הנשיא ביידן בנאום לאומה האמריקנית מהחדר הסגלגל | צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הלילה (שישי) נאום לאומה האמריקנית מהחדר הסגלגל שבבית הלבן, במהלכו התייחס למלחמות בישראל ובאוקראינה. הנשיא אמר כי בכוונתו לבקש מהקונגרס סיוע "חסר תקדים" עבור ישראל. במהלך הנאום, ביידן שרטט ציר של מדינות דמוקרטיות, בו נמצאות ארה"ב וישראל עם ערכים של חופש, מול "ציר רע" - בו נמצאות רוסיה יחד עם חמאס, איראן וצפון קוריאה. הוא התייחס גם לסיוע ההומניטרי לעזה והבטיח שהוא לא יגיע לידי חמאס.

ביידן הגדיר את המצב כ"קרב בין הדמוקרטיות והאוטוקרטיות בעולם", וביקש מהאמריקנים לתמוך בסיוע ששולחת ארה"ב לאוקראינה ולישראל. העברת הכספים עלולה להיתקל בקשיים בקונגרס, בעת בה אין יו"ר קבוע לבית הנבחרים וחקיקה לא מקודמת.

הנשיא ביידן בנאום לאומה האמריקנית חרבות ברזל
הנשיא ביידן בנאום לאומה האמריקנית | צילום: רויטרס
פוטין עם נשיא סין שי ג'ינגפינג חרבות ברזל
האשים את פוטין. פוטין עם נשיא סין שי ג'ינגפינג | צילום: רויטרס

כמו כן, ביידן השווה את המלחמה בישראל למלחמה הנמשכת באוקראינה, והאשים גם את חמאס ואת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ברצון "להכחיד לחלוטין דמוקרטיה שכנה", אך עם זאת סייג ואמר כי הם "מייצגים איומים שונים". הנשיא אף אמר כי התמיכה בשתי המלחמות היא "חיונית לביטחון הלאומי של אמריקה", והזהיר באופן רחב יותר, שיריבי ארה"ב "צופים בנעשה".

הנשיא ביידן התבטא נגד תופעת האיסלאמופוביה והאנטישמיות, שלדבריו התגברו בימים האחרונים. הנשיא הביע תנחומים והכיר בחשש של משפחות יהודיות "להיות מותקפות בבית הספר, ללבוש סמלים של אמונתן ברחוב או במהלך חיי היומיום שלהן". הוא הזדהה עם מוסלמים-אמריקנים ש"זועמים ואומרים לעצמם, 'הנה שוב, האיסלאמופוביה וחוסר האמון שראינו אחרי ה-11 בספטמבר'", והוסיף בפנייה לאלו שנפגעו: "אלו מכם שחווים כאב - אני רוצה שתדעו שאני רואה אתכם. אתם שייכים. אני רוצה להגיד לכם את זה: כולכם אמריקאים".

נשיא ארצות הברית ורה"מ עם נחיתתו של ביידן בישראל חרבות ברזל
נשיא ארצות הברית ורה"מ עם נחיתתו של ביידן בישראל | צילום: רויטרס
פגישת הרצוג וביידן חרבות ברזל
פגישת הרצוג וביידן בביקורו בישראל | צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הנשיא התייחס גם לביקורו בישראל השבוע, במהלכו נפגש בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנשיא יצחק הרצוג ושר הביטחון יואב גלנט, ואישר פעם נוספת את תמיכתו בישראל. לדבריו, "ראיתי אנשים חזקים, נחושים, עמידים וגם כועסים, בהלם ובכאב עמוק".

ביידן הבטיח פעם נוספת להחזיר את בני הערובה האמריקנים הביתה, ואמר כי "אין עדיפות גבוהה יותר עבורי מביטחונם של החטופים". הוא התייחס גם לפתרון שתי המדינות, כשאמר שוב כי "לישראל ולפלסטינים מגיע לחיות בביטחון, בכבוד ובשלום".

הפגנה להשבת החטופים, תל אביב
הפגנה להשבת החטופים, תל אביב | צילום: רויטרס

במהלך נאומו, הנשיא ביצע פעם נוספת הבחנה ברורה בין ארגון הטרור חמאס לעם הפלסטיני. לדבריו, הקבוצה המיליטנטית "אינה מייצגת את העם הפלסטיני", והיא משתמשת בו "כמגן אנושי". ביידן אמר כי בעקבות האירועים האחרונים בארץ הוא "שבור לב מהאובדן הטרגי של חיים".