עם הצעות לתיקונים במתווה העסקה: משלחת חמאס צפויה לשוב לקהיר

מקורות מצריים מסרו לעיתון הלבנוני "אל-אח'באר" המזוהה עם חיזבאללה כי משלחת מטעם חמאס בראשות סגנו של סינוואר, ח'ליל אל-חיה, תגיע לבירת מצרים להמשך המו"מ על המתווה הנוכחי לעסקת חטופים. בין דרישות ארגון הטרור: הפסקת אש מלאה ונסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה, כולל ציר נצרים

מפגינים למען שחרור החטופים מחוץ לקריה בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים מחוץ לקריה בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

לפי מקורות מצריים שצוטטו היום (שישי) בעיתון "אל-אח'באר" הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה וציר ההתנגדות, משלחת מטעם ארגון הטרור חמאס בראשות סגנו של יחיא סינוואר, ח'ליל אל-חיה, תשוב לקהיר עם הצעות לתיקונים במתווה העסקה שהוגש לה על-ידי המתווכות.

מקורות המעורים בפרטי המו"מ מסרו לעיתון כי מלבד נסיגת כוחות צה"ל מעזה, חמאס דורש נסיגה מוחלטת של ישראל גם מציר נצרים החוצץ בין צפון הרצועה למרכזה ודרומה סמוך לסיום השלב הראשון בעסקה, לצד הבטחה לחופש תנועה בין דרום לצפון הרצועה ללא כל אבחנה בין אזרחים עזתים לבין פעילי ארגוני הטרור בעזה. כמו כן, דורש הארגון שלא תהיה נוכחות של אף גורם שאינו פלסטיני בכל שטחי הרצועה.

בנוסף, לפי הדיווח הוצעו לחמאס ערבויות מצד ארה"ב, קטר ומצרים לכך שישראל לא תשוב למלחמה ברצועת עזה לאחר ההסכם הנוכחי להפסקת אש, וארגון הטרור התעקש על התייחסות מפורשת לכך במתווה לצד דרישה שגם טורקיה תהיה ערבה לו.

מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, בישראל עדיין ממתינים לתשובת חמאס בנוגע לעסקה המונחת על השולחן, ושרי קבינט המלחמה התכנסו אתמול לדיון בנושא, שלאחריו התקיים דיון נוסף בקבינט המדיני-ביטחוני המורחב. במהדורה המרכזית פורסם כי בכיר ישראלי הזהיר במהלך הדיונים שהתקיימו בימים האחרונים עם הדרג המדיני כי "תחילת פעולה ברפיח ללא אישור אמריקני עלולה להוביל לגינוי אמריקני ולצעדים ממשיים נגד ישראל, שעשויים להקשות על הגעה לעסקה. אם ניכנס לרפיח בלי אישור אמריקני - המשמעות היא פגיעה בעסקה".

צעדה למען החטופים בת"א
צעדה למען החטופים בת"א | צילום: רויטרס

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן אמר מוקדם יותר היום לרשת "אל-מנאר" הלבנונית כי אם ישראל תפעל ברפיח - המגעים לעסקה יופסקו: "לא מנהלים משא ומתן תחת אש". מקורות מצריים טענו השבוע כי הפערים בין הצדדים עדיין קטנים, וכי אפשר לגשר עליהם מכיוון שיש הסכמה עקרונית מחמאס ללכת לעסקה.