חרף ההפגנות, הפיגוע והביקורת: הביקור המדיני של נתניהו ברומא

בפגישה בין רה"מ למלוני השניים דנו בהרחבה בסוגיית הגרעין האיראני וכן בהעברת השגרירות האיטלקית לירושלים, אלא שלמרות שזו הייתה הפגישה המדינית היחידה, נתניהו נותר ברומא לאורך כל סוף השבוע - והביקורת על טיסותיו לחו"ל גוברת

זמן צפייה: 01:22

הביקור המדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברומא נמשך היום (שישי) חרף המחאות גם בישראל וגם באיטליה, וכמובן חרף המצב הביטחוני והפיגוע אמש בתל אביב, שאמנם גרר דיון בלשכת ראש המשלה על האפשרות לקצר את הביקור - אך מהר מאוד הוחלט כי ביקור לא יקוצר.

היום התקיימה הפגישה בין נתניהו לראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני, ולמעשה זוהי הפגישה המדינית היחידה לאורך כל שהותו באיטליה לאורך כל סוף השבוע. במהלך הפגישה השניים דנו בסוגייה האיראנית בהרחבה, ובנוסף לכך נתניהו העביר לאיטלקים את הבקשה לפיה ישראל מעוניינת להעביר את השגרירות האיטלקית מתל אביב לירושלים.

נתניהו ומלוני בהצהרתם ברומא
נתניהו ומלוני בהצהרתם ברומא | צילום: רויטרס

מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לפגישתם של נתניהו ומלוני ברומא
מפגינים נגד המהפכה המשפטית מחוץ לפגישתם של נתניהו ומלוני ברומא | צילום: רויטרס

ביקורת נוספת שנמתחת על ראש הממשלה היא שפעם אחר פעם הוא נוסע לסופי שבוע שלמים, ובין היתר סע לשלושה ימים בפריז, כעת גם כן שלושה ימים ברומא, וצפויה לו גם נסיעה בסוף השבוע הבא לברלין. גורם מדיני בכיר השיב על הביקור הזו היום ואמר: "זה מגוחך וקטנוני ואנחנו לא מתרגשים מזה. הם (נפתלי בנט ויאיר לפיד) נסעו לנסיעות הרבה יותר יקרות".

בשיחתו עם כתבים מדיניים, האשים הגורם המדיני את בנט ולפיד גם בחידוש הקשרים בין סעודיה לאיראן. "ההתקרבות בין איראן וסעודיה החלה לפני כשנה, כולל ביקורים הדדיים בין המדינות. זה התחיל מתחושה שלהם שעמדת המערב כלפי איראן היא חלשה. עמדת המערב השתנתה במידה מסוימת, ויכול להיות שהם חשו שגם העמדה הישראלית באותה העת לא הייתה חזקה".

ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת איטליה מלוני בפגישתם ברומא
ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת איטליה מלוני בפגישתם ברומא | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת איטליה מלוני בפגישתם ברומא
ראש הממשלה נתניהו וראש ממשלת איטליה מלוני בפגישתם ברומא | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"זה לא משנה את תמונת היסוד שלנו אבל זה משנה את העובדה שהסעודים הרגישו מאוד חשופים וביקשו איזון", הוסיף הגורם. "ככל שהעמדה המערבית תהיה יותר חזקה, ככל שיהיה איום צבאי אמין על איראן ככה אני חושבת שהקשר או היחסים האלה יהיו פחות משמעותיים בלשון המעטה. להערכתי זה לא מקשה על הנורמליזציה - מה שיקבע זה לא הקשר הפורמלי בין איראן וסעודיה אלא העוצמה והנחישות שסעודיה תזהה בצד המערבי. המגעים שלנו עם מדינות באזור מאוד תכופים ורצופים".

מלשכת ראש האופוזיציה יאיר לפיד נמסר בתגובה: "מדובר באמירות הזויות. בתקופת הממשלה שלנו נחתם עם סעודיה הסכם התעופה, ההסכם הבטחוני המשולש עם סעודיה ומצרים, והסכם הטיסות הישירות בחאג׳. בתקופתנו הנשיא ביידן המריא ישירות מנתב״ג לסעודיה כדי להמשיך לקדם את היחסים. כל זה נעצר בחריקת בלמים כשהוקמה פה הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה ולסעודים התברר שנתניהו חלש והאמריקאים הפסיקו להקשיב לו. המשפט שנאמר להוכשטיין היה בדיחה שנאמרה בהקשר אחר לגמרי וכל הנוכחים צחקו, כנראה היין האיטלקי טשטש את זכרונו של מר נתניהו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הלילה במליאה
ראש האופוזיציה יאיר לפיד במליאה | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כזכור, התקשורת האיראנית דיווחה כי בתום ארבעה ימי משא ומתן בבייג'ינג שבסין הודיעו איראן וסעודיה על חידוש היחסים הדיפלומטיים ביניהן. בין היתר, הוסכם על פתיחה מחדש של השגרירויות בחודשיים הקרובים. מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמח'אני, נמצא בבייג'ינג מאז 6 במרץ לטובת ניהול המשא ומתן עם עמיתו הסעודי על המחלוקות בין טהרן לריאד. היחסים הדיפלומטיים בין איראן וסעודיה הופסקו ב-2016.

בנוסף, צוין כי נציגי שלוש המדינות חתמו על ההודעה הרשמית הבאה: "במענה ליוזמה של נשיא סין במסגרת הסיוע להרחבת הקשרים בין איראן וסעודיה ומתוך רצון של שתי המדינות לפתור את המחלוקות בינהן באמצעות דיאלוג ודיפלומטיה המתבססת על קשרים ידידותיים – נפגשו שמח'אני ואל-עיבאן ודנו על חידוש הקשרים בין שתי המדינות.

עלי חמינאי ומוחמד בן-סלמאן
עלי חמינאי ומוחמד בן-סלמאן | צילום: רויטרס