פיטורי גלנט וההיערכות לתגובה איראנית: המסרים מארה"ב לישראל

פרסום ראשון: ארה"ב העבירה מסרים לישראל שלפיהם בוושיגנטון "מתנגדים לפיטורים של שר הביטחון יואב גלנט". מסר נוסף שהועבר נוגע להמשך המלחמה ולהיערכות למתקפה איראנית. גורמים בממשל ביידן אמרו כי "נושאות המטוסים האמריקניות לא יוכלו לשהות באזור לעד".

זמן צפייה: 00:58

פרסום ראשון: במהדורה המרכזית נחשפו הערב (חמישי) מסרים שהעביר הממשל האמריקני לישראל. בממשל ביידן, כך לפי אותם מסרים, "מתנגדים לפיטורים של שר הביטחון יואב גלנט", ואמרו כי הם "מרוצים משיתוף הפעולה" עמו.

מסר נוסף שהועבר נוגע להמשך המלחמה ולהיערכות למתקפה איראנית. גורמים בוושינגטון אמרו כי "נושאות המטוסים האמריקניות לא יוכלו לשהות באזור לעד".

שר הביטחון יואב גלנט במפקדת חטמ״ר מנשה
שר הביטחון יואב גלנט במפקדת חטמ״ר מנשה | צילום: שחר יורמן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בארה"ב התייחסו היום לפרסום אמש בחדשות 13, שלפיו בבית הלבן שוקלים עסקה "עוקפת ישראל" ישירות מול חמאס כדי לשחרר חטופים אמריקנים, בעקבות לחץ כבד שמפעילים קרובי חטופים אמריקנים על ממשל ביידן, שממשיך בשלב זה במאמצי התיווך במסגרת המגעים לעסקה. לטענת הגורמים הדוחקים בבית הלבן לפעול לשחרור החטופים האמריקנים, האפשרות כי הנשיא ביידן יביא לשחרור אזרחיו תביא להפעלת לחץ נוסף על נתניהו - שעלול להיראות כמנהיג שלא מצליח לעשות את אותו הדבר עבור חטופים ישראלים.

בדיווח שפורסם היום ברשת NBC, חמישה גורמים המעורים במו"מ אישרו את הפרטים וטענו כי בבית הלבן אכן נשקלת האפשרות לקדם עסקה שישראל אינה צד בה. לפי הדיווח, בני משפחות חטופים אמריקנים שנפגשו עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הפצירו לשקול את קידומו של מתווה חד-צדדי, וקראו לעשות הכול כדי להציל את יקיריהם מגורל דומה לזה של ששת החטופים שנרצחו.

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת
אורי דנינו, עדן ירושלמי, הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר בתדרוך לעיתונאים כי "רצח החטופים מסבך את ההגעה לעסקה", וכי המכשול העיקר היה ונותר חמאס. הוא התייחס גם לסוגיית ציר פילדלפי - ואמר כי הדבר לא אמור להוות בעיה בכל הקשור להסכם: "יש חלקים בציר שלא עונים על ההגדרה של שטח מאוכלס".