נתניהו: "הסכם עם סעודיה? מהמר שזה יקרה"

בריאיון ל"בלומברג" אמר ראש הממשלה כי הוא "מהמר שיהיה הסכם עם סעודיה, גם ללא נומרליזציה רשמית", וכי ירושלים וריאד "יעמיקו את הקשרים הכלכליים" ביניהן. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "לא יכול להבטיח זאת". על הפלסטינים: "לא תהיה מדינה פלסטינית - תהיה מדינת טרור איראנית"

 נתניהו ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
נתניהו ויורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בריאיון ל"בלומברג" כי הוא "מהמר שיהיה הסכם עם סעודיה". בחלק נוסף של הריאיון, שפורסם היום (שני), הוא הוסיף ואמר כי ירושלים וריאד "יעמיקו את הקשרים הכלכליים" ביניהן. עם זאת, הוא הדגיש כי הוא "לא יכול להבטיח זאת". לדבריו, למהלך יהיו "השלכות כלכליות עצומות". הוא הוסיף כי גם בלי הסכם רשמי שתי המדינות יכולות לבנות "מסדרון כלכלי" בין חצי ערב לאירופה.

בנוגע לסוגייה הפלסטינית אמר נתניהו: "לא תהיה מדינה פלסטינית - תהיה מדינת טרור איראנית. הפלסטינים צריכים לקבל את כל הסמכויות לשלוט בעצמם, ואף סמכות לאיים על ישראל. משמעות הדבר היא שבכל הסדר שלום סופי, לישראל יהיה הכוח הביטחוני המכריע בכל האזור - שלנו ושלהם".

בתוך כך, התנועה לאיכות השלטון פנתה היום לנתניהו וליועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה לממשלה בפניה דחופה, שתפקידה למנוע את המשך התערבותו של רה"מ בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. בפנייה נטען, כי התערבות נתניהו בוועדה היא בבחינת ניגוד עניינים, מפני שזו עתידה למנות נשיא ושופטי בית המשפט העליון שידונו בערעור הפלילי שלו.

Whatsapp Image 2023 07 30 At 1
רה''מ נתניהו בישיבת הממשלה | צילום: אביר סולטן, פול

אתמול פורסם חלק אחר מהריאיון שהעניק נתניהו ל"בלובמרג", שבו הוא אמר: "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים - ואז נעצור את החקיקה". עוד התייחס נתניהו בריאיון להשגת הסכמה רחבה לחקיקה המשפטית: "כבר עשינו לא מעט, עצרתי את החקיקה המשפטית לשלושה חודשים בשביל להשיג קונצנזוס גם מהצד השני - לצערי לא השגנו את זה. אחר כך העברנו חלק קטן מהרפורמה, ואז אמרתי שאני עדיין הולך לתת לזה מספר חודשים על מנת לנסות להשיג קונצנזוס. זה ככל הנראה יהיה בנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים".

נתניהו הוסיף בריאיון כי טרם דן בנושא קדנציה נוספת לנגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ונשאל עם הוא סומך עליו."בוודאי", השיב נתניהו, "אני מיניתי אותו". לאחר שנשאל האם יתמוך בו לכהונה נוספת, אמר: "עוד לא דיברתי איתו, אבל אני מתכוון לעשות זאת. אני הגנתי על עצמאותו ועל עצמאות בנק ישראל וזו תמשיך להיות המדיניות. אני אדבר איתו. את לא תאמיני לנו, אבל פשוט לא הייתה לנו ההזדמנות לדבר על זה". נתניהו הוסיף: "אני חושב שהוא היה נגיד בנק ישראל יוצא מן הכלל, ואני חושב שזו אפשרות שאני אצטרך לדבר איתו עליה".

"זו עובדה שמעולם לא התערבנו בעצמאות בנק ישראל, ולא נעשה זאת", הוסיף ראש הממשלה, "למעשה, אני חושב שהעברתי חוקים מסוימים שמגינים על עצמאות בנק ישראל. אני לא רוצה שהממשלה תתערב במה שהבנק צריך לעשות. אני תמיד מדבר עם הנגידים בחדר מרופד, חסין מרעש לגמרי, כך שאנחנו יכולים לומר אחד לשני כל דבר. אבל כשאני יוצא החוצה, אני תמיד נותן גיבוי לבנק ישראל".