המתקפה של שרי הקבינט נגד הרמטכ"ל: "התגובות רפות מדי"

פרסום ראשון: לאחר שיגור הכטב"ם מלבנון לעבר מעון ראש הממשלה בקיסריה, שרי הקבינט תקפו את צה"ל ואת הרמטכ"ל, בתגובות שתואמו עם נתניהו טרם הישיבה. רגב אמרה כי "צריך לתקוף ישירות באיראן", והשר אלי כהן הוסיף: "זה אירוע מטורף". הלוי השיב: "הייתה תגובה בדאחייה, אנחנו לא מורידים סתם בניינים"

זמן צפייה: 05:21

פרסום ראשון: לאחר שביום שבת שוגר כטב"ם מלבנון לעבר מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, הערב (שני) מפורסם במהדורה המרכזית כי בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה אתמול תקפו השרים את הרמטכ"ל הרצי הלוי ואת צה"ל בטענה כי "התגובות רפות מדי", וזאת לאחר תיאום מוקדם עם ראש הממשלה.

זמן קצר לפני ההתכנסות, נתניהו נפגש עם השרים, פרט לשר הביטחון יואב גלנט שנכח בהערכת מצב, ושם, לפי מספר שרים שנכחו, סוכם כי השרים ימתחו ביקורת על בכירי מערכת הביטחון לאחר סיום הישיבה. בתחילת הישיבה אמר נתניהו כי "מדובר על חציית קו אדום בוהק", וביקש לשמוע רעיונות. בין היתר, שר התחבורה מירי רגב אמרה כי "צריך לתקוף ישירות באיראן", והשרים אבי דיכטר ויריב לוין הוסיפו: "צריך לפגוע בבכירים מדיניים בלבנון".

השרה מירי רגב
השרה מירי רגב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס גם הוא לשיגור הכטב"ם לקיסריה, ואמר כי "צריך להוריד אישיות בכירה באזור". השר אלי כהן הוסיף: "זה אירוע מטורף, באף מלחמה לא היה ניסיון חיסול של ראש ממשלה". גלנט אמר לאחר מכן כי "מדובר באירוע חמור המחייב תגובה קשה", והוסיף כי היה מציע לחסל את מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אך כי הדבר הזה כבר קרה.

לאחר הטחת הביקורת של השרים, הרמטכ"ל השיב ואמר: "אנחנו מצליחים לסכל הרבה כטב"מים, חיזקנו את היכולות ואנחנו ממשיכים ללמוד ולשפר. הייתה תגובה. פגענו בלילה במטרות חשובות בביירות, בלב הדאחייה. מטרה דרושה בהפללה, אנחנו לא מורידים סתם בניינים. אנחנו נערכים לפגיעה משמעותית מאוד גם במהלך הלילה הקרוב".

בסיום דברי הלוי, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה התייחסה גם היא, ואמר כי "הרס רכוש בלי הצדקה זה פשע מלחמה". השר דודי אמסלם השיב לדבריה: "ואם נניח ייגמרו לנו המטרות והם ימשיכו לשגר מאות רקטות וטילים כל יום, נשב בחיבוק ידיים כי אין הפללה?". לאחר ישיבת הקבינט, בכירים בצה"ל לא עברו לסדר היום מבלי להתייחס לטענות הקשות והמתואמות של השרים, וטענו כי "מדובר במארב מתוזמר של השרים נגד צה"ל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הצפון
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהערכת מצב בפיקוד הצפון | צילום: דובר צה"ל

כאמור, ביום שבת שוגר כטב"ם מלבנון לעבר מעון רה"מ בקיסריה, בזמן שלא נכח בו. הכטב"ם פגע, המבנה נפגע, ושעות לאחר מכן פרסם ראש הממשלה הודעה: "שלוחיה של איראן שניסו היום להתנקש בחיי ובחיי רעייתי עשו טעות מרה. זה לא ירתיע אותי ואת מדינת ישראל להמשיך את מלחמת התקומה נגד אויבינו כדי להבטיח את ביטחוננו לדורות".

"אני אומר לאיראנים ולשותפיהם בציר הרשע: כל מי שפוגע באזרחי מדינת ישראל, ישלם על כך מחיר כבד", הוסיף נתניהו, "נמשיך לחסל את המחבלים שלכם, נחזיר את חטופינו מעזה, נשיב את תושבינו בצפון. נשיג את כל מטרות המלחמה שהצבנו, ונשנה את המציאות הביטחונית באזורנו לדורות".