"מהלך מאוד קיצוני מצד ארה"ב": האמירה החריגה של בלינקן

גורמים באופוזיציה התייחסו לדברים שנשא מזכיר המדינה האמריקני אודות הרפורמה המשפטית, ואמרו כי מדובר ב"מהלך מאוד חריג ומאוד קיצוני". גם הסוגיה הפלסטינית נידונה בהרחבה - והאמריקנים הבהירו את הציפייה להתנהלות מתונה ואחראית מצד ישראל

זמן צפייה: 04:58

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיע היום (שני) לביקור מדיני בישראל וסיפק אמירה חריגה לגבי הרפורמה המשפטית המתוכננת. "רפורמות ושינויים מרחקי לכת מעבירים רק בהסכמות רחבות", אמר בלינקן בהצהרה המשותפת עם ראש הממשלה נתניהו, אמירה שעלתה גם בפגישתם של השניים בחדר הסגור.

הפגישה של נתניהו ובלינקן התארכה משמעותית, ושגריר ארה"ב בישראל טום ניידס כתב בתום בסופה: "דיברנו על תמיכת ארה"ב בישראל בטוחה ודמוקרטית המבוססת על הערכים הדמוקרטיים המשותפים שלנו". גורמים באופוזיציה אמרו הערב לחדשות 13 כי העובדה שבלינקן עומד ומדבר כך לצד נתניהו מהווה מהלך מאוד חריג ומאוד קיצוני מצידה של ארה"ב ומצד שר החוץ האמריקני.

ומלבד העניינים המשפטיים, הביקור הזה נערך ברקע הסלמה ביטחונית, כאשר גורם ישראלי בכיר אמר הערב לחדשות 13 כי הסוגיה הפלסטינית נידונה בהרחבה בין רה"מ נתניהו לבין בלינקן, כשהאמריקנים הבהירו את הציפייה שלהם להתנהלות מתונה ואחראית מצידה של ישראל, גם בכל מה שקשור לבניה ביהודה ושומרון, וגם כמובן ההתנהלות מול הרשות הפלסטינית.

גם הסוגיה האיראנית כמובן דוברה בהרחבה, וגם המלחמה באוקראינה עלתה בשיחה בין השניים, כשארצות הברית מצפה מישראל לעשות יותר עבור אוקראינה. בלינקן אמר כי רוסיה ואיראן מוסרות נשק אחת לשנייה. וציין כי בפגישתו עם נתניהו דנו השניים בהגנה על אוקראינה.

שר החוץ אלי כהן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
שר החוץ אלי כהן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר נפגש בלינקן עם שר החוץ אלי כהן, שעדכן אותו אודות נסיעתו הצפויה לקייב, בירת אוקראינה. כהן יהיה שר החוץ הראשון מהמזרח התיכון המבקר בקייב. בנוסף דנו השניים על חשיבות הסכמי אברהם ופורום הנגב, והציפייה שהמפגש במרוקו יתקיים בתחילת מרץ.

השר כהן ומזכיר המדינה בלינקן דנו גם על ההשפעה של הסכמי אברהם על היחסים עם מצרים ועם ירדן, כאשר השר כהן ביקש מבלינקן סיוע בהבאת מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות להסכמי אברהם, וכן סיוע מול עומאן בנושא הטיסות לטובת חברות התעופה הישראליות.

שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: סיון שחור / לע''מ

שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: סיון שחור / לע''מ

"מה שמחבר אותנו הוא הערכים הדמוקרטיים שוויון בפני החוק, שלטון החוק, הגנה על זכויות מיעוטים ועל חירויות אדם והחברה האזרחית", אמר בלינקן, "אנו מחוייבים למנוע מאיראן נשק גרעיני, וערים למוערבות איראן במלחמה באוקראינה, בכטב"מים שהיא מספקת לרוסיה, ומאפשרת לה לפגוע באוקראינה. יש לספק את צרכיה של אוקראינה. אנו מחוייבים להרחבת מעגל השלום, להרחבת הסכמי אברהם. בנוסף אנו מחוייבים לפתרון שתי-המדינות, וקוראים לרגיעה".

Capturרה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו בהצהרה משותפת עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: לע''מ

ראש הממשלה נתניהו אמר בהצהרתו: "המדיניות שלנו, והמדיניות שלי, הן לעשות את כל מה שביכולתה של ישראל על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואת האמצעים לשגר אותם, והיא תישאר כזו. העובדה שאנחנו וארה"ב עובדים יחד היא חשובה גם למען מטרה משותפת זו".

"בנוסף להדיפת הסכנה, אנו גם רואים הזדמנות לנצל את ההזדמנויות להרחיב את מעגל השלום", הוסיף נתניהו, "בכוונתנו להעמיק עוד יותר את השלום, שעשינו בהסכמי אברהם. שוחחנו על כמה מהיוזמות שאנו שוקלים לבצע יחד - אך אולי נגיע גם לפריצות דרך דרמטיות שיכולות להיות לדעתי היסטוריות ובעלות משמעות רבה במאמצינו המשותפים להביא שגשוג, ביטחון ושלום לאזור זה של העולם, והלאה. בהקשר הזה, אני מוכרח לומר שאני מאמין שהרחבת מעגל השלום והניסיון לסתום את הגולל אחת ולתמיד על נושא הסכסוך הערבי-ישראלי, יסייעו לנו גם להגיע לפתרון ישים עם שכנינו הפלסטינים".