בלינקן: "קרובים לגיבוש הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל"

מזכיר המדינה האמריקני, שעורך ביקור בריאד, התייחס למגעים הנמשכים לעסקת חטופים: "ההצעה שהוצגה לחמאס נדיבה, הם צריכים להחליט מהר - אני מקווה שזאת תהיה ההחלטה הנכונה". הוא הוסיף כי בחודש האחרון התקיים מו"מ אינטנסיבי בין וושינגטון לריאד במטרה להביא לכינון יחסים עם ירושלים. בלינקן ימשיך לביקור בישראל ברביעי

זמן צפייה: 04:05

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן מבקר היום (שני) בסעודיה. הוא השתתף בפורום הכלכלי בריאד, לצד עמיתיו ממדינות המזרח התיכון, והתייחס במהלכו למלחמה בעזה, למגעים לעסקת חטופים ולנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

בלינקן אמר: "ההצעה שהוצגה לחמאס נדיבה. ארגון הטרור הוא הדבר היחיד שעומד כרגע בפני עסקה. הם צריכים להחליט מהר, ואני מקווה שזאת תהיה ההחלטה הנכונה". הוא הוסיף: "המצב ההומניטרי ברצועה השתפר בשבועות האחרונים, אך הדרך הטובה ביותר להקל את המשבר - היא הפסקת אש".

Whatsapp Image 2024 04 29 At 1
הפורום הכלכלי בריאד בהשתתפות בלינקן | צילום: רויטרס

כאמור, שר החוץ של ארה"ב התייחס גם למגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. לדבריו, וושינגטון וריאד קיימו מו"מ אינטנסיבי בחודש האחרון - "ונראה כי העבודה על ההסכם קרובה לסיום". עמיתו הסעודי פייסל בן-פרחאן אמר כי ההסכמים הביטחוניים בין הממלכה לארה"ב "קרובים מאוד, ומרבית העבודה כבר נעשתה". הוא הוסיף: "גיבשנו קווים כלליים לגבי מה שצריך לקרות בחזית הפלסטינית".

ברקע ההיערכות בישראל לפעולה ברפיח, בלינקן אמר: "ארצות הברית עדיין לא ראתה תוכנית ישראלית למתקפה על העיר - שמגנה על אזרחים". שר החוץ של ארה"ב נחת הבוקר בריאד, במטרה לדון על המצב ההומניטרי בעזה ועל השלטון ברצועה ב"יום שאחרי", לצד עמיתיו מקטר, מצרים, איחוד האמירויות, ירדן וסעודיה. ביום רביעי ימשיך שר החוץ האמריקני לביקור בישראל. זאת, ברקע הפעולה האפשרית של צה"ל ברפיח.

תקיפת חיל האוויר ברפיח
תקיפת חיל האוויר ברפיח | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

ביקורו של בלינקן בארץ יתרחש שבוע לפני הצהרתו בקונגרס. בהוראת הנשיא ביידן, יצטרך בלינקן לנמק האם לדעתו ישראל עומדת בחוקים האמריקניים והבינ"ל בנוגע לשימוש בנשק שסופק ע"י הממשל בוושינגטון. לפחות שבעה אגפים במחלקת המדינה כבר שלחו לבלינקן דיווח לקראת התצהיר הצפוי בקונגרס, כאשר ארבעה מהאגפים העלו "חשש רציני מאי-ציות למשפט ההומניטרי הבינלאומי במלחמת עזה".

זאת ועוד, לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, בכירים במחלקת המדינה האמריקנית מסרו לבלינקן כי הם מאמינים שישראל הפרה את החוק הבינ"ל במלחמה בעזה. עוד מסרו כי "הבטחות ישראל לפיהן תשתמש בנשק האמריקני בהתאם לחוק ההומניטרי הבינ"ל - לא אמינות".