בכיר אמריקני על הסכם הגרעין: איראן הסירה כמה מדרישותיה

סוכנות הידיעות רויטרס ציטטה בכיר אמריקני באמרו כי הרפובליקה האיסלאמית חזרה בה מכמה מתנאיה בנוגע להסכם הגרעין, אך לדבריו "עדיין נותרו פערים בין ארה"ב לאיראן ולא ברור אם לבסוף יושג הסכם"

זמן צפייה: 00:19

בכיר אמריקני אמר היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי "איראן הסירה כמה מדרישותיה העיקריות בנוגע להסכם הגרעין ביניהן התעקשותה לסגור את חקירתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על מקורותיהם של עקבות חומר גרעיני שמצאו פקחי הסוכנות באתרי שונים באיראן, לפני כמה שנים".

לדברי הבכיר, "הסרת דרישותיה של איראן מקרבת את האפשרות לחתימה על הסכם אם כי עדיין נותרו פערים בין ארה"ב לאיראן ולא ברור אם הסכם אכן יושג. אנחנו חושבים שהם (האיראנים) סוף סוף 'חצו את הרוביקון' והתקדמו לעבר תנאי הסכם שהנשיא ביידן יוכל לקבל. אם אנחנו קרובים יותר היום, זה בגלל שאיראן 'זזה' מדרישותיה - האיראנים נכנעו בנושאים בהם נאחזו מתחילתן של חידוש השיחות".

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל
הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל | צילום: רויטרס

הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל התייחס גם הוא לשיחות הגרעין ולהסכם הנקרם וטען כי רוב המדינות המעורבות בשיחות הגרעין עם איראן מסכימות עם ההצעה של האיחוד האירופי. לדבריו, "רובן מסכימות, אבל ארה"ב טרם החזירה את תשובתה".

"אנחנו מצפים לקבל ממנה תשובה במהלך השבוע", הוסיף. בורל הוסיף ואמר כי לאיראן היו כמה דרישות והתאמות להצעת האיחוד האירופי, שלדבריו, הם לא פורסמו בציבור. בורל ציין כי בקשותיה של איראן בהקשר זה הינן  "הגיוניות".

יאיר לפיד ועמנואל מקרון בארמון האליזה
רה''מ יאיר לפיד ונשיא צרפת עמנואל מקרון בארמון האליזה. יולי 2022 | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

יצוין כי ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח אתמול עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בעניין זה, במסגרת לחץ ישראלי כבד שמופעל בימים אלו על המעצמות וארה"ב על מנת לוודא שלא נעשים ויתורים אמריקניים אחרונים. כמו כן, ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא נמצא כעת בביקור מדיני בוושינגטון להשגת מטרה זו.

לפני כמה ימים דיווחנו כי איראן ביטלה באופן רשמי סעיף מרכזי שהיווה "קו אדום" בטיוטת הסכם הגרעין שהוגש על ידי האיחוד האירופי, לפיו משמרות המהפכה ומספר ארגונים הקשורים אליו יוסרו מרשימת ארגוני הטרור של מחלקת המדינה האמריקנית. "הגרסה הנוכחית של הטקסט, ומה שהם דורשים, מוותרת עליו", אמר בכיר בממשל האמריקני וציין כי ארצות הברית דחתה שוב ושוב בעקביות את הדרישה האיראנית להסיר את הארגון. "אז אם אנחנו קרובים יותר לעסקה - זו הסיבה".

שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין
מועד החתימה מתקרב? שרי החוץ של המעצמות ואיראן בהצגת מתווה הסכם הגרעין, 2015 | צילום: רויטרס

הבכיר הוסיף הוסיף כי "הנשיא ג'ו ביידן היה נחרץ ועקבי שהוא לא יסיר את משמרות המהפכה מהרשימה". אבל אמר כי בעוד שהעסקה כעת "קרובה יותר ממה שהייתה לפני שבועיים, התוצאה נותרה לא ודאית שכן נותרו כמה פערים. הנשיא ביידן יאשר רק עסקה שתענה על האינטרסים הביטחוניים הלאומיים שלנו".

"ההתקדמות מנקודה זו ואילך עלולה להיות איטית", אמר בכיר אחר בממשל. "אבל נראה שיש יותר אפשרות עכשיו מאשר היה בשנה האחרונה". הנשיא ביידן התעקש במשך חודשים על כך שהוא לא יסיר את משמרות המהפכה מהרשימה כדי להחיות את הסכם הגרעין, המכונה "תוכנית הפעולה המקיפה המשותפת". כשנשאל ביולי האחרון אם הוא עדיין מחויב להשאיר את משמרות המהפכה ברשימה, גם אם זה אומר להרוג את העסקה לתמיד, השיב ביידן בחיוב.

ביידן עולה ל''אייר פורס 1''
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס