נשיא לבנון: "התקדמות במו"מ". דיווח: "החתימה - ב-20 באוקטובר"

מישל עון, שנפגש עם איש דת נוצרי-לבנוני, הביע אופטימיות בקשר להסכם: "מקווה שכל הסידורים הקשורים לסוגיית סימון הגבול בימי יושלמו בימים הקרובים". הוא הוסיף כי "המו"מ התקדם בצורה ניכרת". מקור רשמי בלבנון: "הנוסח הסופי להסכם טרם הגיע לידינו"

זמן צפייה: 01:54

ההסכם הימי בין ישראל ללבנון: מטעם נשיאות לבנון נמסר היום (שני) כי בפגישתו של נשיא לבנון, מישל עון, עם איש דת נוצרי-לבנוני – הביע עון אופטימיות בקשר להסכם ואמר כי הוא "מקווה שכל הסידורים הקשורים לסוגיית סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון יושלמו במהלך הימים הקרובים, וזאת לאחר שהמו"מ בעניין התקדם בצורה ניכרת".

כמו כן, הנשיא עון הדגיש במהלך הפגישה כי "התחלת פעולת הקידוח לנפט וגז יהוו דחיפה להתאוששותה של הכלכלה הלבנונית", בהתייחסו לקידוח במים הטריטוריאליים של לבנון. עם זאת, מקור רשמי בלבנון מסר בצהריים לסוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" כי עדיין לא הגיע לידי לבנון הנוסח הסופי של ארה"ב להסכם סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון.

כמו כן, ערוץ הטלוויזיה הפרו-קטרי, "הטלוויזיה הערבית", דיווח היום מפי מקורות רשמיים כי מתקיימות הכנות לקראת הודעה על הסכם רשמי בעניין סימון הגבול הימי בין ישראל ללבנון. המקורות טענו כי החתימה על ההסכם תהיה בראס א-נאקורה ב-20 באוקטובר.

המתווך עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עון
המתווך עמוס הוכשטיין עם נשיא לבנון מישל עאון

בתוך כך, מקור דיפלומטי מלבנון מסר אמש לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" בשפה הערבית כי לבנון נוטה להסכים באופן עקרוני להצעה שתגיע מארה"ב, אך תתנה את אישורה בכך שיוחזרו הפגישות הלא-ישירות בינה לבין ישראל בראס א-נאקורה – שיחות בהן ינסחו ויקבעו הצדדים את הקואורדינטות הטכניות של הגבול הימי.

בנוסף, המקור הלבנוני הבהיר כי לקראת הגשת ההסכם הסופי המתוקן – לבנון בינתיים השיגה את אחת מדרישותיה במו"מ והיא שלא לקשור בין הקידוח וההפקה משדה 'קאנא' למו"מ שמנהלת ישראל מול חברת 'טוטאל' הצרפתית בנוגע לרווחים מהחלק הדרומי של שדה 'קאנא'.

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי | צילום: רויטרס

אתמול החל תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת ימית אל האסדה הצפה (FPSO), כך עדכנה חברת אנרג'יאן היוונית  - זאת בהמשך לאישור שהתקבל ממשרד האנרגיה. הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה.

אתמול פורסם בטוויטר של נשיאות לבנון כי הנשיא שוחח עם המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין על ההתפתחויות האחרונות בסוגיית הסכם הגבול הימי בין ישראל ולבנון. הוכשטיין מצידו, ציין כי "בשעות הקרובות" יעביר לצד הלבנוני את "הטיוטה הסופית" של ההסכם.

ממשרד ההסברה הלבנוני נמסר כי "הצד הלבנוני ילמד היטב את הנוסח הסופי של ההסכם לפי הצעתו של הוכשטיין, לקראת קבלת ההחלטה המתאימה". עוד נמסר כי הנשיא עון התעדכן על תוצאות הדיונים שהתקיימו בימים האחרונים מסגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני אליאס בו סעב.

עמוס הוכשטיין יחד עם נשיא לבנון, ראש הממשלה ויו''ר הפרלמנט בשיח על מו''מ הגבול הימי
עמוס הוכשטיין יחד עם נשיא לבנון, ראש הממשלה ויו''ר הפרלמנט בשיח על מו''מ הגבול הימי (ארכיון) | צילום: רויטרס

אחרי שכבר היה על סף חתימה, ההסכם בין ישראל ללבנון שאמור להסדיר את חלוקת המים הכלכליים עודנו "תקוע", והחשש במערכת הביטחון מעימות צבאי בצפון גובר. מתווכים אמריקנים וצרפתים עושים מאמצים קדחתניים של הרגע האחרון, בניסיון להגיע להסכם כבר בימים הקרובים. הימים הקרובים יהיו קריטיים לשאלה האם יצליחו לפשר על הפערים ולהגיע להסכם.

בהקשר זה, יצוין כי מקור לבנוני דיווח בעיתון הסעודי "אלשרק", כי ממשלת לבנון בוחנת את פרטי ההתנגדות הישראלית להערות שלה בעניין ההצעה של המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בטיוטת ההסכם על הגבול הימי כדי להסיק מסקנות בהתאם.

ראש הממשלה יאיר לפיד, טס היום מעל אסדת כריש
ראש הממשלה יאיר לפיד, טס מעל אסדת כריש | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

המקור הדגיש כי ישנה תקשורת מתמשכת בין סגן יו"ר הפרלמנט בלבנון, אליאס בו סעב, האחראי על נושא הסימון מצידה של לבנון, לבין המתווך האמריקני. המקור שלל את האפשרות שישראל תיכנס להרפתקאה צבאית עם לבנון והדגיש כי "תל אביב יודעת היטב שההסלמה אינה אינטרס שלה, במיוחד בשלב הזה".

עוד הוסיף המקור כי הצד האמריקני עדיין לוחץ כדי להגיע להסכם, וציין כי "ביירות לא תיכנע לסחטנות הישראלית". בתשובה לשאלה של "אלשרק" אם המו"מ עדיין נמשך השיב המקור: "כן ובמלוא המרץ. כדור הפתרון נמצא במגרש של הוכשטיין".

אסדת הגז ''כריש'' מול חופי ישראל
אסדת הגז ''כריש'' | צילום: רויטרס

לדבריו של המקור, נראה כי הוויתור של לבנון על קו 29 (הקו הלבנוני) לא השביע את "התיאבון של תל אביב הנשענת על חמדנות". המקור אמר כי ההערות הישראליות נוגעות לקו המצופים שישראל רוצה להחשיב אותו לקו הגבול הרשמי שיגיע עד הנקודה היבשתית B1, בעוד לבנון רוצה להשאיר את המרחק שמפריד בין היבשה ותחילת קו המצופים, חמישה ק"מ, כפי שהוא ללא שום הסדרים שיאפשרו לראות בו קו רשמי, כך שהדברים יהיו תחת פיקוח האו"ם.

המקור ציין כי ניתן לסכם את דרישתה של לבנון באופן הבא: "התחייבות ישראלית שלא להערים קשיים על ההפקה מהחלק של בלוק 72, ולהניח את נושא קו המצופים כפי שהוא עד אשר יגיעו להסכם סופי, נוסף על פרטים אחרים הקשורים לשתי הסוגיות הללו".

מוקדם יותר אתמול חברת אנרג'יאן היוונית עדכנה על חיבור האסדה הצפה (FPSO) למערכת הגז הישראלית, ותחילת הרצת הגז מהחוף לאסדה - זאת בהמשך לאישור שהתקבל ממשרד האנרגיה. תהליך הזרמת הגז מהחוף, דרך מערכת הצינורות התת ימית אל האסדה - החל. הזרמת הגז מהחוף הינה צעד חשוב בתהליך ההרצה של האסדה.