נורמליזציה על הפרק: המגעים עם סעודיה - והדרישות מישראל

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס" המגעים בין ארה"ב וסעודיה להסכם משותף שיכלול נורמליזציה עם ישראל נמשכים, בעוד היועץ לביטחון לאומי של ביידן נמצא בממלכה הערבית. ההערכות הן שהדרישות מישראל יהיו גבוהות וגורמים אמריקנים ביררו עם האופוזיציה על אפשרות כניסה לממשלה

זמן צפייה: 00:23

עיתון ה"ניו יורק טיימס" האמריקני דיווח הלילה (ראשון) כי מאמציו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להביא להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה נמשכים. היועץ לביטחון לאומי האמריקני, ג'ייק סאליבן, נמצא בביקור בסעודיה בימים האחרונים ולפי ההערכות הצעדים שישראל תידרש לעשות יהיו משמעותיים במיוחד - ולא ברור אם יוכלו לקרות בממשלה הנוכחית. האמריקנים ניסו אף לבדוק אפשרות של ממשלת אחדות לטובת ההסכם.

כפי בפורסם כבר בטורו של העיתונאי תומאס פרידמן, המקורב לביידן, מדובר בהסכם משותף של ישראל, ארצות הברית וסעודיה, שבו כל אחת מהמדינות תידרש לוויתורים מסוימים. ככל הנראה, הדרישות מישראל יכללו הבטחה רשמית שלא לספח את השטחים; הפסקת בניית התנחלויות חדשות או הרחבה של ההתנחלויות מעבר לגושים הקיימים; הבטחה שלא להסדיר יותר מאחזים בלתי חוקיים וכן העברת חלק משטחי C הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה לשטחי A ו-B בשליטה פלסטינית.

לפי חלק מההערכות, הדרישות התובעניות נועדו ללחוץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואולי לדחוף אותו לעבר ממשלה פחות ימנית שתוכל לקבל את התנאים. נתניהו מעוניין בהישג בדמות נורמליזציה עם סעודיה אך הוא ייאלץ ללכת רחוק כדי לקבל אותו. במאמר הוסיפו כי גורמים אמריקנים בדקו אפשרות עם מנהיגי האופוזיציה, מבלי לפרט מי בדיוק, יסכימו להיכנס לממשלת אחדות לטובת הסכם נורמליזציה עם סעודיה.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

ביידן התבטא אתמול בנושא באירוע שבו השתתפו תורמים למסע הבחירות שלו במיין, ואמר כי "ייתכן הסכם עם סעודיה בהמשך". הוא לא הוסיף פרטים, אך ציין כי "ייתכן שישנה התקדמות" במגעים להגעה להסכם בין ישראל לסעודיה.

זהו ביקורו השני של סאליבן בסעודיה בחודשים האחרונים, מה שעשוי להעיד על כוונותיו הרציניות של הנשיא. הסעודים מצדם מעוניינים בשלושה דברים עיקריים מוושינגטון: הסכם ביטחוני ברמת נאט"ו שיערב את ארה"ב בהגנה על סעודיה; תוכנית גרעין אזרחית שתפוקח על ידי האמריקנים וקנייה של נשקים מתקדמים מארצות הברית כמו מערכות הגנה מטילים. מדובר בדרישות גבוהות מארצות הברית, שלא מעוניינת להתחייב להגן על ממלכה לא דמוקרטית במזרח התיכון. גם תוכנית גרעינית סעודית אינה קלה לעיכול לוושינגטון.

ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן | צילום: רויטרס

תקציר הפגישה שפורסם על ידי הבית הלבן שופך מעט אור על המגעים. לפי התקציר, הפגישות היו כדי "לדון ביחסים בין המדינות ויחסים אזוריים, כולל יוזמות לקידום חזון של שלום, ביטחון ושגשוג של מזרח תיכון יציב יותר ומחובר יותר לעולם".

האמריקנים מצדם מעוניינים בסיום המלחמה בתימן שנמשכת כבר שנים ודעכה בשנה האחרונה; בחבילת סיוע חריגה בגודלה מצד סעודיה למוסדות פלסטיניים בשטחים והגבלת מערכת היחסים המתגברת בין סעודיה לסין.