דיווח בארה"ב: נתניהו הציג לביידן ויתורים בנוגע לציר פילדלפי

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", ראש הממשלה הציג גמישות מסוימת בשיחתו אמש עם נשיא ארה"ב, והעביר מפה המציגה נסיגה אפשרית של כוחות צה"ל בציר האסטרטגי על גבול מצרים. השיחה נערכה בצל הפסימיות האופפת את המעורבים במגעים לעסקת חטופים, ולאחר שמזכיר המדינה בלינקן סיים את ביקורו במזה"ת מבלי להשיג התקדמות

זמן צפייה: 01:49

לפי דיווח שפורסם היום (חמישי) ב"וושינגטון פוסט", ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג ויתורים מסוימים בנוגע לסוגיה הנמצאת בלב המחלוקת במגעים לעסקת חטופים - נוכחות צה"ל בציר פילדלפי. על-פי הדיווח, המתבסס על גורמים אמריקנים, נתניהו העביר במהלך שיחתו אמש עם הנשיא ג'ו ביידן מפה מעודכנת המציגה את הפריסה האפשרית של כוחות צה"ל בציר האסטרטגי שעל גבול מצרים, במקרה שעסקה תתממש.

בהודעת הבית הלבן אודות שיחתו של הנשיא ביידן עם נתניהו נכתב כי השניים דנו כצפוי בהמשך המגעים לעסקת חטופים והפסקת אש ברצועת עזה, וצוין כי הנשיא הבהיר לראש הממשלה את הצורך הדחוף בסגירת הפרטים שמונעים הגעה להסכמות.

בהמשך השיחה, אליה הצטרפה גם סגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס, דנו הצדדים בפסגה שעשויה להתכנס בקהיר בקרוב. בנוסף, הנשיא חזר על מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, בצל האיומים של איראן ושלוחיה במזרח התיכון, חיזבאללה, חמאס והחות'ים בתימן.

ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים
ציר פילדלפי, גבול עזה-מצרים | צילום: אורן כהן, פלאש 90

כאמור, מכשול מרכזי איתו מתמודדות בחודשים האחרונים ארצות הברית ויתר המתווכות במגעים הנו סירובו הפומבי של נתניהו לפינוי כוחות צה"ל מציר פילדלפי במסגרת עסקה אפשרית.

בעוד שגורמים בישראל טוענים כי ניתן יהיה לחזור ולהילחם בציר האסטרטגי לאחר פינוי אפשרי בעקבות עסקה, ראש הממשלה עומד על דעתו, לפחות כלפי חוץ - ולא מוכן שצה"ל יפנה את האזור. בניסיון לגשר על הפערים ולהפעיל לחץ נוסף על הצצדים, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ערך השבוע מסע דילוגים במזרח התיכון, במהלכו ביקר בישראל ונפגש עם הצמרת המדינית בירושלים. עם זאת, בשלב זה לא נראה כי מאמציו נשאו פרי.

במטרה לרתום את הציבור האמריקני ולקרוא פעם נוספת לעסקת חטופים, רייצ'ל וג'ון גולברג-פולין, הוריו של החטוף הרש בעל האזרחות האמריקנית, נשאו לפנות בוקר נאום במסגרת יומה השלישי של וועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו, 320 ימים ימים לאחר שבנם נחטף.  לקול קריאות "Bring Them Home" מצד עשרות אלפי הנוכחים בקהל, ההורים סיפרו על בנם ועל אירוע חטיפתו - וקראו לסגירה מיידית עסקת חטופים. "זו וועידה פוליטית, אך הצורך בהחזרת הבן שלנו וכל החטופים הוא לא הומניטרי ולא פוליטי", אמר האב, לאחר שרעייתו סיפרה: "בננו נחטף לפני 320 ימים, ומאז אנחנו חיים בעולם אחר".

נתניהו ובלינקן
נתניהו ובלינקן, בתחילת השבוע | צילום: חיים צח, לע"מ

בתוך כך, בכירים ביטחוניים שביקרו במצרים לאורך הימים האחרונים הבהירו לדרג המדיני כי בקהיר מאוכזבים מההתנהלות הישראלית ומאשימים את ירושלים בנסיגה חד-צדדית מכמה נקודות שעליהן כבר הושגו הסכמות במסגרת הפסגה בקטר.

גם בהקשר זה הוזכרה המחלוקת סביב ציר פילדלפי, שכן המשלחת הישראלית בקטר ככל הנראה הציגה עמדה גמישה יותר מזו שהוצגה בימים האחרונים בקהיר. בעקבות זאת, המצרים הבהירו כי במצב הנוכחי לא ניתן להתקדם במגעים, וכי ייתכן שהפסגה שאמורה להתקיים בקהיר תדחה.

בנוסף, על בסיס אינדיקציות שנאספו בארץ, בכירים ישראלים טוענים כי המתווכות עדיין לא העבירו את הטיוטה שגובשה בקטר לעיון של חמאס, מכיוון שטרם הושג סיכום בין ישראל לבין המתווכות.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

לפי מקורות פלסטינים, מנהיג חמאס יחיא סינוואר הצליח להעביר מסרים לבכירי ארגונו הנמצאים בקטר, והם כוללים את הקווים האדומים שלו לגבי המתווה. במצרים יזמנו נציג מארגון הטרור לקהיר, כדי להבין היכן ניתן להתגמש במשא ומתן מול ישראל. להבנת המצרים, סינוואר לא רוצה לשחרר את כל החטופים החיים, כדי להשאיר בידיו "נכסים".