ביידן ונתניהו שוחחו: "מעבר כרם שלום יישאר פתוח"

לאחר שצה"ל החל לפעול הבוקר לפינוי אזרחים עזתים מרפיח, נשיא ארה"ב קיים שיחה בת כחצי שעה עם ראש הממשלה, במסגרתה ביקש הבהרות בנוגע לצעדיה הבאים של ישראל. הבית הלבן: "הנשיא הבהיר את עמדתו בנוגע לפעולה ברפיח"

זמן צפייה: 00:49

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח היום (שני) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במשך כחצי שעה, במטרה לקבל הבהרות על צעדיה הבאים של ישראל וכן להדגיש את החששות האמריקניות מפני פעולה אפשרית של צה"ל ברפיח. בהודעת הבית הלבן שפורסמה בתום השיחה נכתב כי נתניהו התחייב שמעבר כרם שלום יישאר פתוח כדי לאפשר מעבר של סיוע הומניטרי לתוך הרצועה. ביידן מצדו עדכן במאמצי ממשלו לקידום עסקת חטופים.

על פי הודעת הבית הלבן, חלק משמעותי בשיחה עסק במחויבותו של הנשיא למלחמה באנטישמיות, על רקע יום השואה שמצוין היום בישראל. במקביל, גורם במועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית מסר כי הוא אינו יכול לדבר בשם כוחות הביטחון הישראליים, אך הדגיש: "הבהרנו לממשלת ישראל את עמדתנו בנוגע לפלישה קרקעית משמעותית לרפיח".

במטרה לשכך את ההתנגדות האמריקנית לפעולה בעיר הדרומית ברצועה, נתניהו ניצל את השיחה כדי להבטיח למנהיג העולם החופשי כי הפעולה הישראלית ברפיח תהיה מוגבלת, תתמקד באזורים כפריים ולא תימשך לאורך זמן.

תקיפה ישראלית ברפיח
רפיח | צילום: רויטרס

במהלך הלילה שר הביטחון יואב גלנט שוחח עם מזכיר ההגנה האמריקני הגנרל לויד אוסטין, שהדגיש את הצורך בתוכנית לפינוי אזרחים פלסטינים מרפיח לפני כל פעולה צבאית ישראלית בעיר, לצד שמירה על זרימת הסיוע ההומניטרי לרצועה. בשיחתם הלילית גלנט פירט בפני אוסטין את המאמצים שישראל מבצעת במטרה להוציא לפועל מתווה לשחרור חטופים, והוסיף כי בשלב זה חמאס מסרב לכל הצעה שתאפשר זאת. שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר ההגנה כי לא נותרה ברירה מלבד לפעול ברפיח.