ביידן בביקורת חריפה על נתניהו: "הוא טועה, לא מסכים עם התנהלותו"

בריאיון שהוקלט לפני שהשניים שוחחו ביום חמישי, נשיא ארה"ב ביקר את ראש הממשלה וקבע: "ישראל צריכה להגיע להפסקת אש". בהתייחסות נוספת להרג אנשי ארגון הסיוע ברצועה: "זה מזעזע, צריך לאפשר במשך השבועות הבאים כניסה מלאה של אוכל ותרופות". יושבת ראש בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי: "נתניהו מתעניין בדבר אחד בלבד - ההישרדות שלו"

זמן צפייה: 02:49

ברקע המתיחות הגוברת בין וושינגטון וירושלים: נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, ותקף: "הוא טועה, אני לא מסכים עם ההתנהלות שלו". את הדברים אמר בריאיון לרשת Univision שפורסם היום (רביעי), אך צולם לפני שיחתו של הנשיא עם נתניהו ביום חמישי האחרון - בעקבותיה אכן חל שינוי במדיניות של ישראל בנוגע להעברת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה.

בהמשך הריאיון, ביידן התייחס פעם נוספת לתקרית בה נהרגו עובדי ארגון WCK בעקבות תקיפה של צה"ל בעזה, וכינה אותה "מזעזעת". בנוגע לצפיותיו מישראל אמר: "אני קורא לישראלים להכריז על הפסקת אש, ולאפשר בששת או בשמונת השבועות הבאים כניסה מלאה של אוכל ותרופות לרצועה".

"דיברתי עם כולם, מהסעודים דרך הירדנים ועד המצרים - הם מוכנים לנקוט פעולה ולהכניס את הסיוע", המשיך הנשיא, וקבע: "אין תירוץ לכך שהאוכל והתרופות שהאנשים האלו צריכים לא נכנס לרצועה. זה צריך להיעשות מיד".

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

לביקורת על נתניהו הצטרפה גם יושבת ראש הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי, בכירת המפלגה הדמוקרטית. בריאיון ליועצו של הנשיא לשעבר אובמה, דיוויד אקסלרוד, פלוסי אמרה: "העברתי את המסר הזה לנתניהו במהלך השנים - אני לא יודעת אם אתה לא יודע איך לעשות שלום, או שאתה לא רוצה לעשות שלום, או שאתה מפחד משלום. אני חושבת שהוא מעוניין בדבר אחד- ההישרדות האישית שלו, וזה הכל".

ננסי פלוסי
יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי | צילום: רויטרס

הביקורת האמריקנית כלפי ישראל, שמגיעה גם מגורמים במפלגה הרפובליקנית, גוברת לנוכח אפשרות של פעולה ישראלית ברפיח. אחרי שנתניהו אמר כי כבר קבע תאריך לפעולה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הודיע אתמול במסיבת עיתונאים שקיים עם שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון כי ישראל "לא מסרה תאריך" לממשל בנודע לפעילות בעיר הדרומית ביותר ברצועה. מהבית הלבן נמסר לאחר מכן כי תתקיים פגישה מול צוות ישראלי בנושא בשבועות הקרובים.

במסגרת שיחתם בת 50 הדקות בשבוע שעבר, הנשיא ביידן החריף את הטון מול נתניהו ומתח ביקורת חריפה על ההתנהלות הישראלית בימים האחרונים סביב הרג מותם של מתנדבי הסיוע. עוד אמר כי ישראל צריכה לפעול מיידית לטיפול בסוגיה ההומניטרית.

בניו יורק טיימס דווח כי נתניהו קיבל את דרישות הנשיא בלי להתווכח, והבטיח להיענות אליהן. בישיבת הקבינט הלילית שנערכה לאחר השיחה, השרים אכן הסמיכו את נתניהו ואת השרים יואב גלנט ובני גנץ לנקוט בצעדים מיידיים שיגבירו את הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, דרך נמל אשדוד ומחסום ארז. בהמשך, נתניהו גם הגדיל את המנדט שניתן למשלחת הישראלית למו"מ מול חמאס, בהתאם לדרישת הבית הלבן.