ביידן: "ביקשתי מנתניהו לשלוח צוות שידון בחלופות לפעולה ברפיח"

לראשונה אחרי חודש של נתק, ראש הממשלה שוחח בטלפון עם נשיא ארצות הברית, ובסופה אמר כי "מתן הסיוע ההומניטרי ההכרחי מסייע להשיג את חיסול החמאס ושחרור החטופים". גורם מדיני אמר כי הנשיא ביידן דרש בשיחה את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וגם ביקש לקבל תמונה ברורה של התוכניות הישראליות לפעולה ברפיח

זמן צפייה: 01:43

לראשונה אחרי חודש של נתק, ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחחו הערב (שני) בטלפון "בנוגע להתפתחויות האחרונות בישראל ובעזה". לאחר השיחה, ביידן ציין בטוויטר כי ביקש לשלוח צוות ישראלי לוושינגטון "כדי לדון בדרכים לפגוע בחמאס ללא פעולה קרקעית עצימה ברפיח". היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, מסר שנתניהו הסכים לבקשה זו.

כמו כן, ראש הממשלה מסר בתום השיחה כי הם שוחחו, בין היתר, על "המחויבות של ישראל להשיג את כל מטרותיה: חיסול החמאס, שחרור כל חטופינו והבטחה שעזה לא תהווה יותר איום על ישראל - תוך כדי מתן הסיוע ההומניטרי ההכרחי שמסייע להשיג את המטרות הללו".

הודעת הבית הלבן על שיחת ביידן-נתניהו
הודעת הבית הלבן על שיחת ביידן-נתניהו

גורם מדיני אמר כי הנשיא ביידן דרש בשיחה את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה, וגם ביקש לקבל תמונה ברורה של התוכניות הישראליות לפעולה ברפיח. הגורם הוסיף כי הפערים בין הממשלה לבין הממשל האמריקני הולכים ומתעצמים.

השיחה נמשכה כ-45 דקות, ומוקדם יותר נמסר מהבית הלבן כי הנשיא האמריקני שוחח עם ראש הממשלה על סוגיית הפעולה המתקרבת ברפיח, ועל המשך מתן סיוע הומניטרי לרצועת עזה.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
נתניהו וביידן בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

ברקע נאומו של הסנאטור צ'אק שומר, בו תקף את נתניהו כשאמר: "הוא איבד את הדרך, על ישראל ללכת לבחירות", ראש הממשלה התראיין אתמול לרשת CNN ואמר כי "זה שגוי לנסות להחליף מנהיגים במדינות דמוקרטיות שהן בעלות ברית חזקות של ארה"ב בכל זמן, ובמיוחד בזמן מלחמה. זה לא היה צריך להיאמר, זו טעות. הנושא זה לא ההשרדות שלי, אלא השרדות המדינה היהודית, וזה דורש המשך לחימה, תמיכה בממשלה שלי ותמיכה ברוב ישראל".

בריאיון לרשת פוקס אמר נתניהו: "אגיד דבר אחד, ואמרתי את זה לנשיא ג'ו ביידן, היו לנו מחלוקות אם צריך להכנס לעזה איך צריך להכנס לעזה, ואמרתי את האמת: תראה, אם נצטרך ללכת לבד, נלך לבד, אבל אני יודע שאנחנו לא לבד. רוב האמריקנים תומכים בישראל ומסיבה טובה, הם מבינים שהמלחמה שלנו זו המלחמה שלהם, אנחנו נלחמים באותם אנשים שמריעים 'מוות לאמריקה', הם רוצים לראות אותנו נכנעים, וזה למה אנחנו נמשיך לקבל את תמיכת רוב הציבור האמריקני".