נתניהו לביידן: הפלסטינים חלק מהנורמליזציה - אך בלי זכות וטו

אחרי שנועדו ב-4 עיניים, אמר גורם מדיני בכיר כי עיקר השיחה בין רה"מ לנשיא ארה"ב עסקה במגעים עם סעודיה. נתניהו על המהפכה המשפטית: "פועל להגיע להסכמות". הבית הלבן: ביידן הזמין את נתניהו לוושינגטון עד סוף השנה

זמן צפייה: 04:26

בתום פגישתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (רביעי), אמר גורם מדיני בכיר כי נתניהו הכיר בכך שהפלסטינים יהיו חלק מהסכם הנורמליזציה עם סעודיה, אך אמר כי לא תהיה להם זכות וטו בנושא. בנוסף, ביידן העלה את נושא המהפכה המשפטית והביע את דאגתו מ"שינויים שיפגעו בדמוקרטיה". במהלך השיחה אמר נשיא ארה"ב לראש הממשלה כי הוא "מקווה לפגוש אותו בוושינגטון עד סוף השנה". בבית הלבן אישרו את הפרטים.

בנושא החקיקה, נתניהו אמר כי הוא "פועל להגיע להסכמות" עם חברי האופוזיציה והציבור. בנוסף, ראש הממשלה הצהיר כי "יש תמימות דעים בין ישראל לארה"ב על העשרת אורניום לסעודיה". עם זאת, ברברה ליף, בכירה במחלקת המדינה, ציננה את ההתלהבות והצהירה: "הדרך לנורמליזציה עוד ארוכה". שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, התייחס לנושא בריאיון לחדשות 13 ואמר כי "ברור מההצהרות של המנהיגים שיש מחויבות גדולה של הממשל האמריקני לכך שיהיה הסכם היסטורי. זה שארצות הברית חוזרת להיות מעורבת במזרח התיכון – זו בשורה בפני עצמה".

נקודה משמעותית נוספת שעלתה במהלך הפגישה היא סוגיית הוויזות לארצות הברית. על-פי הערכות, ייתכן שאזרחי ישראל יזכו לפטור המיוחל מוויזה עד לסוף החודש.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בפגישה | צילום: רויטרס
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפגישה מדינית בניו יורק
הנשיא ביידן ורה''מ נתניהו בפתח הפגישה | צילום: רויטרס

בהודעה שפרסם הבית הלבן לאחר הפגישה, נמסר כי הנשיא ביידן הביע חשש מפני ביצוע שינויים משמעותיים במערכת הדמוקרטית של ישראל, ודרש כי שינויים יבוצעו בהסכמות רחבות. עוד נאמר כי ביידן הצהיר שוושינגטון מחויבת למנוע מאיראן פיתוח של נשק גרעיני.

פגישת ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בניו יורק
צילום: אבי אוחיון, לע''מ

פגישתו של רה"מ נתניהו עם הנשיא ביידן הערב היוותה נקודת שיא במסעו המדיני בארה"ב. הפגישה נערכה במלון "אינטרקונטיננטל" בניו יורק, כשברקע הפגנות סוערות. בפתיחת הפגישה, אמר ביידן מול המצלמות: "נדון בערכים הדמוקרטיים, כמו איזונים ובלמים". הוא הוסיף: "אני מקווה שנוכל להגיע לכמה הסכמות היום". בנוסף, נתניהו הבהיר שישראל מחויבת לערכים דמוקרטיים ואמר: "ניתן להגיע לשלום היסטורי בין ישראל לסעודיה".

בנוגע לנורמליזציה, אמר הנשיא: "אני אופטימי. אם היינו מדברים לפני עשור על נורמליזציה עם סעודיה היו חושבים ששתינו משהו". ראש הממשלה הוסיף: "יחסי ישראל והעולם הערבי יהיו טובים יותר אם נגיע להסכם עם סעודיה. נעשה מאמצים גם בעניין הפלסטיני".

רה''מ נתניהו נכנס למלון שבו תיערך הפגישה
רה''מ נתניהו נכנס למלון לקראת פגישתו עם ביידן | צילום: רויטרס
מפגינים מול פגישת נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק
מפגינים מול פגישת נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו בניו יורק
הפגנה נגד נתניהו בירושלים, במקביל לפגישתו עם נשיא ארה''ב
הפגנה נגד נתניהו בירושלים, במקביל לפגישתו עם נשיא ארה''ב | צילום: רויטרס

במקביל לפגישה, הפגינו אלפים בניו יורק, בתל אביב ובירושלים וקראו קריאות נגד המהפכה המשפטית ונגד נתניהו. חלק מהמוחים אחז שלטים שעליהם נכתב, "ג'ו, צריך עזרה? תמצמץ פעמיים". אחרים קראו קריאות כגון ""ארה"ב, תצילי אותנו".