מסר מביידן: בכירה אמריקנית ביקרה בחריפות את ההתנהלות ביו"ש

יועצת בכירה לביידן ביקרה השבוע בישראל והביעה מורת רוח חריפה מהתנהלות הממשלה בשטחים - בשל האירועים שהיו השבוע וכן בהקשר של תהליכי הבנייה עליהם הודיעה הממשלה רק לאחרונה. בפגישותיה אמרה כי "עצם ההודעה על בנייה נוספת - מעודדת אלימות"

זמן צפייה: 03:23

שליחה מטעם ממשלת ארצות הברית שביקרה השבוע בישראל הביעה מורת רוח חריפה על ההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון - כך פורסם הערב (שישי) לראשונה בחדשות 13. היועצת הבכירה בממשל לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, ביקרה בישראל השבוע מטעמו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וביקרה את התנהלות הממשלה - לרבות תהליכי הבנייה עליהם הודיעה.

ליף הביעה בביקורה בארץ מורת רוח חריפה מההתנהלות הישראלית ביהודה ושומרון, לרבות מתהליכי הבניה עליהם הודיעה הממשלה. כמו כן, היא הביעה חשש שמהלכים אלו יפגעו בתהליכי נורמליזציה. גורם שנכח בפגישה עמה מסר לחדשות 13: "המסר היה ברור - ארה"ב לצידנו אבל מתקשה לשאת את כל הצעדים שישראל מקדמת בחודשים האחרונים".

ליף נפגשה, בין היתר, עם מנכ"ל משרד החוץ רונן לוי, ראש המל"ל הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן. בפגישותיה אמרה כי "עצם ההודעה על בנייה נוספת - מעודדת אלימות. המצב הנוכחי מול הרשות הפלסטינית והאלימות מצד מתנחלים מעכבים תהליכים של נורמליזציה וצירים נוספים במזרח התיכון".

Barbara A. Leaf Nsc Senior Dir
היוצעת לממשל ביידן, ברברה ליף

כמו כן, בארה"ב מודאגים שההסלמה מול הפלסטינים תחבל בסיכויים להשיג הסכם נורמליזציה עם ישראל בחודשים הקרובים. ערב הסעודית כבר ביטלה השבוע הזמנות לדיפלומטים ישראלים לארוע בהשתתפות יורש העצר מוחמד בן סלמאן.

בממשל האמריקני מביעים דאגה עמוקה מפעולות הנקם של המתנחלים ומההחלטות הישראליות בעניין הבנייה בהתנחלויות ושולחים איתותים לירושלים על היחסים בין המדינות. בתוך כך, מתרבים הסימנים לכך שמתבשלת פגישה בין נתניהו לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, וייתכן שהיא תתקיים כבר בחודש הבא.

הכניסה למאחז אביתר
הכניסה למאחז אביתר | צילום: פלאש 90

מוקדם יותר היום פורסם כי בהמשך לשינוי המדיניות בנושא הקמת המאחזים בשטחי יהודה ושומרון, והחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו שלא לפנות את המאחז אביתר, לחדשות 13 נודע כי בשטח הוקמו כמה נקודות נוספות, ובכוונת המתנחלים להקים עוד ארבע חוות - בעמנואל, נווה ארז, תקוע ומבואות יריחו - בידיעת הדרג המדיני.

כזכור, שלשום פורסם כי עליית המתנחלים לאביתר הייתה בידיעת נתניהו וב"העלמת עין" של צה"ל בהוראת הדרג המדיני, כאשר גם שר הביטחון יואב גלנט, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש הממשלה ידעו על המהלך המתוכנן.