המשבר ביחסים: בממשל ביידן ינסו להוריד את המתיחות עם ישראל

בבית הלבן מרגישים שהמסר לנתניהו, וההתנגדות החריפה שלהם למהלכי החקיקה, הובנו היטב בישראל והם ינסו לרכך את הטון ויפסיקו לדבר באופן גלוי על העניין. במקביל, בכירה בממשל הביעה חשש כי המחאות בישראל מסיטות את תשומת הלב מהעניינים הביטחוניים - לאלו הפנימיים

זמן צפייה: 02:58

השבוע פרץ אחד המשברים החמורים ביותר שהיו לישראל עם הממשל האמריקאי והיום (שישי) בבית הלבן מנסים להעביר מסרים מרגיעים ולהוריד את המתיחות בין הצדדים. זאת, לאחר שבארצות הברית הרגישו שהמסר שלהם, וההתנגדות למהפכה המשפטית, עבר.

ניכר כי מאחורי הקלעים ישנו רצון ישראלי ואמריקני לרכך את הטון לאחר המשבר. האמריקנים עומדים בצורה ברורה מאחורי האמירות של הנשיא ג'ו ביידן - גם מאחורי העובדה שלא תגיע הזמנה בקרוב לבית הלבן. עם זאת, כן נראה כי יש ניסיון להוריד את הטון. לאמריקנים יש בימים אלו בעיות מבית, ובכיר ישראלי אמר לחדשות 13 כי שני הצדדים ינסו בעת הזו להוריד את המתיחות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: אריה לייב אברהם, פלאש 90

הדבר בא לידי ביטוי בין היתר גם בשיחתם של שר החוץ אלי כהן ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, שהתקיימה הלילה. גורמים שמעורים בפרטי השיחה בין השניים אמרו לחדשות 13 שגם בשיחה הזו הם דנו על המשבר הפנימי בישראל - כשבלינקן חזר שוב על הבקשה או דרישה האמריקנית כי השינויים יועברו רק בקונצנזוס רחב בישראל.

בבית הלבן מתכוונים בזמן הקרוב להעניק לנתניהו מרחב, כלומר, הם יפסיקו לבקר אותו בגלוי על המהפכה המשפטית. מבחינת האמריקנים המסר החריף עבר ואם לנתניהו לא היה ברור לפני כן עד כמה הם מתנגדים לרפורמה, כעת הוא הבין את המסר שלהם שיש לעשות פשרה בקונצנזוס רחב.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

כמו כן, בכירה בממשל האמריקני, ברברה ליף, אמרה בשיחה עם כתבים ישראלים אתמול כי מנהיגים ערבים הביעו בפניה חשש שהמחאות בישראל מסיטות את תשומת הלב של הבכירים בירושלים מהאירועים הביטחוניים למשבר הפנימי.

כזכור, המשבר החל כשהנשיא ביידן יצא נגד המהפכה המשפטית והודיע שלא יזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בקרוב לבית הלבן. האמריקנים זעמו על פיטורי שר הביטחון גלנט וכן על דבריו של "הגורם הבכיר" בלשכת ראש הממשלה בסוף השבוע בלונדון.