בניסיון להתניע עסקת חטופים: השליח של ביידן למזה"ת יגיע לקהיר

פרסום ראשון: הנשיא ביידן שולח לבירת מצרים את ברט מקגורק, השליח של הממשל האמריקני למזרח התיכון, והוא צפוי להגיע לאזור בימים הקרובים לפגישות שיעסקו בסוגיית החטופים - וגם בפעולה האפשרית ברפיח שמטרידה את מצרים וגם את ארה"ב

זמן צפייה: 00:44

פרסום ראשון: בניסיון להתניע עסקת חטופים, הערב (ראשון) פורסם במהדורה המרכזית כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שולח לקהיר את שליחו המיוחד למזרח התיכון, ברט מקגורק, והוא צפוי להגיע לאזור בימים הקרובים.

הפגישות בבירת מצרים יעסקו בשתי סוגיות עיקריות: נושא רפיח, והפעולה האפשרית בעיר שבדרום רצועת עזה, אשר מטרידה מאוד את המצרים וגם את האמריקנים, וגם סוגיית החטופים - והרצון להתניע התקדמות לקראת עסקה.

ברט מקגורק, שליח הממשל האמריקני למזה"ת
ברט מקגורק, שליח הממשל האמריקני למזה"ת | צילום: רויטרס

כזכור, אמש פורסם בחדשות 13 כי בפגישה שהתקיימה השבוע בין ראש ה-CIA וויליאם ברנס לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, הבכיר האמריקני ביקש מרה"מ לאפשר שליחת נציגים ישראלים לקהיר, מצרים, כדי שידונו ב"מחוות הומינטריות לעזה" וינסו לקדם את עסקת החטופים.

ההיגיון שעומד מאחורי הבקשה האמריקנית היא כי עסקה, אם תושג, תכלול גם היבטים הומינטריים. בזמן שאין עדיין הצלחה להגיע לסיכומים על הסוגיות המהותיות, במידה וכן יקדמו הסכמות על הפן ההומינטרי, זה יסייע להתגמשות חמאס.

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו אמש במסיבת העיתונאים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עם זאת, נתניהו מבחינתו מסרב לבקשה האמריקנית וטוען שהוא רוצה קודם כל לקבל הוכחות שהתרופות שהועברו לעזה לפני כמה שבועות אכן הגיעו לידי החטופים. גם האמריקנים לא יודעים להתחייב בפני ישראל מי קיבל תרופות ומי לא – ונאמר על ידי ראש ה-CIA שהדבר ייבדק שוב מול הקטרים.

בישראל בינתיים אומרים כי משלחת הומינטרית תצא לאחר תשובה בנושא, ויש לציין כי חלק מגורמי המקצוע סברו שבכל זאת נכון להוציא משלחת הומינטרית לעזה בעיתוי הזה, למרות חוסר הוודאות לגבי אספקת התרופות לחטופים.