פרידה מהנשיא הציוני האחרון - שעמד לצידנו באסון הגדול שידענו

ביידן הגיע לישראל לראשונה כסנטור צעיר, שפגש את גולדה אחרי מחדל יום כיפור, וסיפר איך חשפה בפניו את "הנשק הסודי" של ישראל. זה נותר הנשק הסודי, אבל לאן שלא נלך - כדאי שזה יהיה עם ארה"ב מאחורינו ולצידנו, ואם כבר מתווכחים אז עדיף בנימוס בחדר ולא מול המצלמות

זמן צפייה: 02:26

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שהודיע אתמול (ראשון) על פרישה מהמרוץ לכהונה שנייה בבית הלבן, הפורש מהמירוץ הגדיר את עצמו בצורה הטובה ביותר - הנשיא הציוני האחרון. ביידן הסביר שהוא מאמין בזכותה של ישראל להתקיים כמדינה יהודית, דמוקרטית ובטוחה.

בימים אלה זה לא מובן מאליו, וביידן הוכיח את זה בגדול כשהתייצב כאן מיד אחרי 7 באוקטובר, אחרי חודשים של יחס מזלזל ופוגעני מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו וממשלת המהפכה המשפטית. ביידן שיגר משחתות אמריקניות, איים על איראן וחיזבאללה, ומנע מיד אחרי הטבח והמחדל את התרחבות של המלחמה.

וזה לא נגמר בזה. ביידן דאג לסיוע של 14 מילארד דולר לישראל, הוא עמד לצידנו מול האג ומול מועצת הביטחון של האו"ם, והתערב באופן אישי במשא ומתן לשחרור חטופים.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן בפגישתו עם רה"מ נתניהו בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

נכון, היו גם לא מעט תקלות. ביידן מנע משלוח נשק מול ההרס בעזה וביקורת עולמית על פגיעה באזרחים, הוא כפה הכנסת סיוע הומניטרי, בנה מזח אמריקני כושל ברצועה, והטיל סנקציות על מתנחלים ותנועות ימין - כולל מהלכים נגד השרים בצלאל סמוטריץ ואיתמר בן גביר.

ביידן הגיע לישראל לראשונה כסנטור צעיר, שפגש את ראש הממשלה גולדה מאיר אחרי מחדל מלחמת יום כיפור, וסיפר איך ראש הממשלה חשפה בפניו את "הנשק הסודי" של ישראל. "אנחנו היהודים", אמרה לו גולדה, "יש לנו נשק סודי במאבק שלנו עם הערבים - אין לנו מקום אחר ללכת אליו".

זה נותר הנשק הסודי, אבל אני מקווה שלמדנו שלאן שלא נלך - כדאי שזה יהיה עם ארה"ב מאחורינו ולצידנו, ואם כבר מתווכחים אז עדיף בנימוס בחדר ולא מול המצלמות.