ביידן לאיראן וחיזבאללה: "אל תעזו להתערב"

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הצהרה נוספת בנוגע למצב בארץ והביע תמיכה חסרת תקדים במדינת ישראל: "הסיוע לישראל, לרבות מיירטים של כיפת ברזל - בדרך. אנו ניצבים לצידה". מוקדם יותר שוחח הנשיא ביידן במשך כ-40 דקות עם נתניהו, שאמר לו: "חמאס גרועים אפילו מדעאש - וכך עלינו להתייחס אליהם"

זמן צפייה: 10:06

בעקבות הירי הבלתי פוסק לעבר ישראל והטבח שביצעו עשרות מחבלי חמאס שחדרו מרצועת עזה במאות ישראלים, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נשא הערב (שלישי) הצהרה, בה הוא הביע תמיכה חסרת תקדים בישראל.  הוא פתח את דבריו ואמר כי "מטרתו של חמאס – לרצוח יהודים; יותר מ-1,000 נטבחו; זה רוע צרוף", הוא שיגר מסר ברור לאיראן ולחיזבאללה: "אל תעזו להתערב" והוסיף: "אמרתי לנתניהו שהסיוע לישראל, לרבות מיירטים של כיפת ברזל - בדרך. אנו ניצבים לצידה". מוקדם יותר דווח כי ארה"ב שוקלת לשלוח נושאת מטוסים שנייה לאזור.

עוד אמר הנשיא ביידן: "חמאס לא מייצג את הפלסטינים וכל מטרתו הוא לרצוח יהודים, לישראל יש את הזכות להגיב וחובתה להגיב. דיברתי עם נתניהו, דיברנו על כך שדמוקרטיות כמו ישראל וארה"ב חולקות ערכים משותפים ומתנהלות תחת שלטון חוק. היום ארה"ב מתפללת לשלום כל המשפחות שנשחטו, נפגעו ושיקירהם נעדרים. התחושה הריקה הזאת בלב של חוסר אונים. מדובר פה בזוועה במימדים חוצי גבולות".

"הצוות שלי בקשר עם ההנהגה בישראל מהרגע שהאירוע התחיל", הוסיף ביידן, "ישראל תקבל מיירטים לכיפת ברזל כדי שלא יהיה לה מחסור באמצעים כשמגנים על עצמה ועל אזרחיה. כשהקונגרס יחזור, אנחנו נדאג לישראל בצורה רחבה הרבה יותר והורתי לצוות שלי לשתף מודיעין ולייעץ לידידנו הישראלים בכל מה התחומים", הוסיף.

הצהרתו של ג'ו ביידן חרבות ברזל
הנשיא ג'ו ביידן בהצהרה על המצב בישראל, לצד סגנית הנשיא האריס ומזכיר המדינה בלינקן | צילום: רויטרס
הצהרתו של ג'ו ביידן חרבות ברזל
צילום: רויטרס

בהתייחסות לשבויים האמריקנים שנלקחו על ידי החמאס, אמר: "כנשיא, אני לא מקבל אמריקנים שבויים. משרד ההגנה הורה להזיז את נושאת המטוסים ג'ראלד פורד ואנחנו בהכנות להזיז אחת נוספת אם נצטרך".

לסיום, סיפר הנשיא ביידן על הקשר העמוק שלו עם מדינת ישראל בסיפור על פגישתו עם ראש הממשלה גולדה מאיר: "לפני 50 שנים כסנטור צעיר ביקרתי בישראל לראשונה, ברגע שנבחרי. היה לי טיול ארוך כדי לפגוש את גולדה מאיר במשרדה, במלחמת יום כיפור. היא ראתה שאני חושש, והיא נשענה אליי ולחשה: אל תדאג הסנטור ביידן, יש לנו נשק סודי כאן בישראל. אין לנו מקום אחר ללכת אליו".

הצהרתו של ג'ו ביידן חרבות ברזל
צילום: רויטרס

מוקדם יותר היום, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ביידן ואמר לו בנוגע לחמאס: "לא ראינו ברבריות כזאת בכל תולדות מדינת ישראל. הם גרועים אפילו מדעאש - וכך עלינו להתייחס אליהם". בנוסף, ראש הממשלה הודה למנהיג העולם החופשי: "אדוני הנשיא אני רוצה להודות לך על תמיכתך המתמשכת והבלתי מעורערת ועל כל הסיוע מהממשל האמריקני. הרגש שהפגין האדמירל קירבי אתמול נגע עמוק בלב העם בישראל. זה היה מאוד מרגש. זה סימל את עומק המחויבות שלך, של הממשלה שלך ושל העם האמריקאי לישראל".

"ג'ו, אני רוצה לתאר לך את המצב הקשה שמולו אנחנו עומדים: אנחנו הותקפנו בשבת בברבריות כזאת שלא נראתה מאז השואה. מאות אנשים נטבחו, משפחות שלמות נרצחו במיטותיהם ובבתיהם, נשים נאנסו ונרצחו באכזריות; יותר ממאה נחטפו, כולל ילדים", הוסיף נתניהו.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2310102234' autoplay='0' credit='עומר מירון / לע"מ ' desc='ראש הממשלה משוחח עם נשיא ארה"ב ' poster='' kid='1_xkv16ndl' duration='112']

לאחר הצהרת ביידן הערב, נשיא המדינה יצחק הרצוג הודה לנשיא האמריקני וצייץ: "בשמם של כל אזרחי ישראל, תודה לך הנשיא ג'ו ביידן. הראית פעם נוספת איזה חבר טוב אתה של ישראל, העם וכלל היהודים. אנחנו באמת מוקירי תודה".

לפני הנאום, הנשיא ביידן פרסם תמונה מישיבה ביטחונית שקיים אודות המצב בישראל וכתב: "סגנית הנשיא ואני ישבנו עם הצוותים שלנו כדי לקבל עדכון בנוגע למתקפת הטרור בישראל ולקבוע את הצעדים הבאים". בהמשך הציוץ כתב: "שוחחנו עם ראש הממשלה נתניהו כדי לתאם פעולות שיסייעו לישראל, ירתיעו שחקנים עוינים ויגנו על חפים מפשע".

"ניצבים לצד ישראל". הנשיא ביידן בהצהרתו
"ניצבים לצד ישראל". הנשיא ביידן בהצהרתו | צילום: רויטרס

בסוף השבוע פרסם הבית הלבן הודעה רשמית: "ארצות הברית מגנה את ההתקפות של מחבלי חמאס נגד אזרחים ישראלים. אין הצדקה לטרור". עוד נמסר מהבית הלבן: "אנו עומדים בנחרצות לצד ממשלת ועם ישראל ומביעים את תנחומינו על ישראלים שמתו בפיגועים".