דיווח בארה"ב: ביידן שוקל קידום הסכם נורמליזציה עם סעודיה

עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרדימן המקורב לנשיא, פרסם בטורו כי בכירי הממשל האמריקני כבר נשלחו לסעודיה כדי לדון בהסכם ביטחוני רחב היקף שיכלול בתוכו נורמליזציה עם ישראל תמורת צעדים ישראליים שיתרמו לפתרון שתי המדינות

הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן
הנשיא ביידן בפגישתו עם הנשיא הרצוג בבית הלבן | צילום: רויטרס

עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" תומאס פרידמן חשף היום (חמישי) בטורו השבועי בעיתון כי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עובד על הסכם ביטחוני מול סעודיה - שיכלול נורמליזציה עם ישראל. ההסכם אמור לכלול צעדים ישראליים שיאפשרו את פתרון שתי המדינות בהמשך. ביידן כעת מתלבט אם לקדם את ההסכם או לחכות.

לפי פרידמן, בימים האחרונים היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הגיעו הבוקר לסעודיה לצורך בדיקת הנושא מול יורש העצר מוחמד בן סלמאן. ביידן טרם החליט כיצד להתקדם עם ההליך, שייקח זמן רב בכל מקרה.

הצעדים שישראל תידרש לקחת בעניין הם הבטחה רשמית שלא לספח את השטחים; הפסקת בניית התנחלויות חדשות או הרחבה של ההתנחלויות מעבר לגושים הקיימים; הבטחה שלא להסדיר יותר מאחזים בלתי חוקיים וכן העברת חלק משטחי C הנמצאים בשליטה ישראלית מלאה לשטחי A ו-B בשליטה פלסטינית.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

פרידמן כתב בטורו כי ההסכם יחייב את ישראל להחליט אם ללכת לכיוון של פתרון שתי המדינות ולנורמליזציה עם סעודיה שיכולה לקדם נורמליזציה עם מדינות מוסלמיות רבות נוספות - או סיפוח השטחים וויתור על האפשרות גם בעתיד.

ביידן מעוניין לתת רוח גבית למחאה ולא להעניק לנתניהו פרסים, טען הפרשן הבכיר. סעודיה אינה מעורבת כל כך עמוק בענייני הפלסטינים ולא בהכרח נחושה לפעול למענם אך החלק הזה בהסכם נועד כדי לא לתת לנתניהו הישג בלי לגבות מחיר - כמו גם כדי לרצות את הדמוקרטים בארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו

הסעודים מעוניינים בשלושה דברים עיקריים מוושינגטון, כתב פרידמן: הסכם ביטחוני ברמת נאט"ו שיערב את ארה"ב בהגנה על סעודיה; תוכנית גרעין אזרחית שתפוקח על ידי האמריקנים וקנייה של נשקים מתקדמים מארצות הברית כמו מערכות הגנה מטילים.

האמריקנים מצדם מעוניינים בסיום המלחמה בתימן שנמשכת כבר שנים ודעכה בשנה האחרונה; בחבילת סיוע חריגה בגודלה מצד סעודיה למוסדות פלסטיניים בשטחים והגבלת מערכת היחסים המתגברת בין סעודיה לסין.