לשכת נתניהו: "הנשיא ביידן הזמין את רה"מ למפגש בארה"ב"

שעות בלבד טרם המראתו של הרצוג לוושינגטון, נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא ארצות הברית ביידן בשיחה שהייתה "חמה וארוכה", כך על פי לשכתו של ראש הממשלה נתניהו, שפירסמה גם כי נשיא ארצות הברית הזמין את רה"מ למפגש קרוב בארצות הברית. על פי הבית הלבן, הנשיא ביידן גם הדגיש בפני נתניהו את הצורך בהסכמה רחבה בקידום המהפכה המשפטית

זמן צפייה: 03:48

בצל המשבר ביחסים: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב (שני) עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. שיחתם של השניים מגיעה שעות בלבד טרם המראתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג לביקור מדיני בוושינגטון, במהלכו ייפגש עם ביידן בבית הלבן. במהלך השיחה הזמין ביידן, לאחר חודשים של ציפייה, את נתניהו לפגישה.

השניים קיימו הערב "שיחה חמה וארוכה", לפי הודעת לשכת נתניהו. במוקד השיחה עמדו היחסים בין המדינות, האייומים הביטחוניים מצד איראן וגרורותיה והרחבת מעגל השלום האזורי. כמו כן, עלו בשיחה גם המאמצים לרגיעה ויציבות ביהודה ושומרון.

ראש הממשלה עדכן את נשיא ארה"ב בנוגע לחוק לביטול עילת הסבירות ועל כוונתו לנסות לגבש במהלך פגרת הקיץ הסכמה ציבורית רחבה לגבי יתרת התהליך. לפי לשכת נתניהו, "הנשיא ביידן הזמין את ראש הממשלה נתניהו למפגש קרוב בארה"ב. ראש הממשלה נענה בחיוב להזמנה וסוכם כי הצוותים של ישראל וארה"ב יתאמו את פרטי המפגש".

Whatsapp Image 2023 06 13 At 2
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

הניסוח של הודעת ראש הממשלה מעלה שאלות לגבי מיקום הפגישה. בהודעה לא נכתב כי ההזמנה היא לבית הלבן, אלא מפגש "בארצות הברית". ייתכן והניסוח מעיד על פגישה שתתקיים במסגרת אחרת, אולי בשולי עצרת האו"ם בהמשך השנה.

מאוחר יותר, נמסרה במסגרת מסיבת עיתונאים בבית הלבן גרסה אמריקאית לתוכן השיחה. על פי הבית הלבן, הנשיא ביידן הדגיש את תמיכתו האיתנה בביטחון ישראל וגינה את אירועי הטרור האחרונים נגדה. מה שנשמט מהודעת ראש הממשלה ונמסר על ידי הבית הלבן נוגע למסר שהעביר ביידן לנתינהו בקשר למתח בישראל סביב מערכת המשפט - במהלך השיחה, דרש הנשיא מרה"מ להשיג הסכמה רחבה בכל הנוגע לקידום המהפכה המשפטית.

בנוסף, נמסר מטעם הבית הלבן כי ההזמנה שקיבל נתניהו לא מסמלת ירידה במפלס הדאגה של הממשל בכל הקשור למהפכה המשפטית או להתנהגותם של חלק מהשרים הישראליים.

Whatsapp Image 2023 07 11 At 2
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

כאמור, נשיא המדינה יצחק הרצוג ימריא הלילה לוושינגטון, שם ייפגש עם ביידן ושורת בכירי ממשל נוספים. בנוסף, הרצוג יינאם בפני שני בתי הקונגרס האמריקני במושב מיוחד. זהו ביקורו הרשמי השני של הרצוג במדינה. אל ביקורו תצטרף לאה גולדין, אימו של סגן הדר גולדין.

נאומו של הרצוג יתמקד בציון 75 שנה למדינת ישראל והוא משמעותי במיוחד לאור העובדה שהוא יהיה הנשיא השני בלבד שנואם בפני מושב משותף של בית הנבחרים והסנאט האמריקני. הנשיא הראשון שעשה זאת היה אביו, חיים הרצוג, לפני יותר מ-35 שנה.

הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון
הנשיא יצחק הרצוג והנשיא ג'ו ביידן. ארכיון | צילום: רויטרס

בפגישתו עם הנשיא ביידן השניים צפויים לדון, על פי ההודעה הרשמית, "בשורת נושאים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים". בחדשות 13 פורסם כי הרצוג גם צפוי לבדוק את נושא פגישת ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, הרצוג ייפגש עם סגנית הנשיא קמלה האריס וידון איתה ביוזמות משותפות סביב משבר האקלים. כמו כן, הוא צפוי להיפגש עם שורת בכירי ממשל נוספים, בהם מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן והיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן.

עוד בביקורו, הרצוג יגיע למטה האו"ם בבניו יורק וייפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. לאחר מכן ייפגש עם מושלת ניו יורק, קת'י הוקול, עם ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס ועם חברי הקהילה היהודית. מטרת הביקור הרשמית היא "לחזק את היחסים והשותפות בין ארה"ב לישראל, ולשקף את הקשרים העמוקים בין המדינות, הנמצאים מעל לכל מחלוקת".