שרי הקבינט התנגדו לעסקה מדורגת; נתניהו: "לא נאפשר הפסקה בלחימה"

עסקת החטופים המתגבשת, הכוללת מתווה שחרור בפעימות, הפסקת הלחימה לתקופה ממושכת ושחרור מחבלים רבים, עוררה מחלוקת בקבינט. ראש הממשלה שב והבטיח: "לא נסיים את המלחמה ללא מיטוט חמאס". סמוטריץ' אמר: "תפסיקו להשלות את עצמכם כאילו לא יהיה לחץ מהאמריקאים שייעצרו אותנו", דיכטר עקץ בתגובה: "אתה אומר זאת מניסיונך הצבאי?"

זמן צפייה: 02:01

הקבינט המדיני-ביטחוני דן אמש (חמישי) במתווה לעסקת חטופים שסוכם בוועידת ראשי המודיעין בפריז, ברקע ההצהרה של קטר כי ישראל וחמאס אישרו אותו באופן ראשוני". במהלך הדיון התגלעו חילוקי דעות בין השרים סביב כמה נושאים רגישים שהוצעו במתווה, הכולל את הפסקת הלחימה לתקופה ממושכת, שחרור מסיבי של מחבלים והחזרת החטופים בפעימות.

בהמשך לדברים שאמר בציבור בימים האחרונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו טען בפני השרים: "יש מספר תנאים שלא נוכל להסכים להם: לא נאפשר את הפסקת המלחמה, לא נסיים אותה ללא מיטוט חמאס, לא נשחרר אלפי מחבלים - זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו, ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל".בהתייחסו לאיומי בן גביר על פרישת סיעתו מהממשלה, הוסיף: "כוחנו באחדותנו, מקווה שכולם כאן יישארו ואם לא - זה יפגע בכולנו".

בהמשך, שר המשפטים יריב לוין התייחס לעסקה ואמר: "דעתי על מתווה הפעימות - הכי נכון לא לשחרר תחילה חלק אלא את כולם. זה לא מוסרי לשחרר רק את חלקם ואז לעשות משא ומתן. צריך להגביר את הלחץ הצבאי כדי לשחרר אותם במהירות". השר אבי דיכטר הסכים: "צריך לעשות עסקה אחת ולא בשתי פעימות. עם זאת, אני לא מוטרד מכך שאומרים שהמלחמה לא תחזור, צה"ל יידע להחזיר את המלחמה גם אם תהיה הפסקה בלחימה".

בנימין נתניהו, מחאת משפחות החטופים בת"א
בנימין נתניהו, מחאת משפחות החטופים בת"א | צילום: נועם ריבקין פנטון, חיים גולדברג/פלאש 90

שר האוצר סמוטריץ', שמוביל קו ניצי בכל הנוגע לעסקה, הסתייג: "תפסיקו להשלות את עצמכם כאילו לא יהיה לחץ בינלאומי מצד האמריקאים וכדומה שייעצרו אותנו". בתגובה, דיכטר עקץ: "אני מבין שאתה אומר את זה מהניסיון הצבאי שלך?".

בשלב הזה השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר התערב ואמר: "לא הייתי מדבר על ניסיון צבאי כקריטריון לחזות מה שיקרה. להזכירך, הקבינט מלא בניסיון צבאי ולמרות זאת אמרו לי לפני 7 באוקטובר שחמאס מורתע ואני סתם רוצה לעשות פרובוקציות כשאני דורש סיכולים ממוקדים".

עוד הוסיף: "עסקה כזאת תיתן לחמאס חמצן, יאיישו את השורות שלהם, יבנו את עצמם מחדש, ובנוסף, השתגענו? משחררים רבי מרצחים, רוצחי ילדים, עורפי ראשים ומה הם יעשו מהיום - יכוונו את התנועה? לא למדנו משחרור סינוואר?". אחד השרים תקף אותו בתגובה: "אז איך יחזרו החטופים?", ובן גביר השיב: "רק מבצע צבאי, הפסקת הדלק והומניטרי רק תמורת הומניטרי, זה יגביר את הלחץ".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פעילות הכוחות ברצועת עזה
ייצאו מרצועת עזה? כוחות צה"ל | צילום: דובר צה"ל

השר דודי אמסלם המשיך את הקו הניצי ואמר: "זו טעות עצומה להפסיק עכשיו. בשביל מה יצאנו למלחמה? אם נפסיק עכשיו גם נאכל את הדגים המסריחים וגם נגורש מהעיר. יצאנו למסע ואמרנו שצריך למוטט את החמאס, יש לצבא הישגים גדולים ואם נעצור עכשיו זו הרמת דגל לבן".

חבר מפלגתו אלי כהן הצטרף אליו: "תעשו את החישוב ותראו ששחרור של 35 ל-35 ימי הפוגה בלחימה ועוד שבוע ניהול משא ומתן להמשך זו הפסקה ארוכה מידי, במיוחד שבעיסקה הקודמת על כל חטוף שחררנו שלושה מחבלים והפעם מבקשים הרבה יותר - המחיר פי עשר מהעסקה הקודמת".