גנץ אישר: מקדמים אספקת מערכות התרעה אזרחית לאוקראינה

בצל המתיחות מול רוסיה, ועל רקע ביקורה של המשלחת הצבאית מאוקראינה בישראל, שר הביטחון בני גנץ אישר כי בישראל מקדמים את התאמתם ואספקתם של מערכות ההתרעה האזרחית לאוקראינה. את הדברים אמר במהלך מפגש שהתקיים היום בו נועד עם נספחי ביטחון מ-30 מדינות

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בצל המתיחות מול רוסיה, ועל רקע ביקורה של המשלחת הצבאית מאוקראינה בישראל, שר הביטחון בני גנץ אישר הערב (חמישי) כי בישראל מקדמים את נושא התאמת אספקת מערכות התרעה אזרחיות לאוקראינה. את הדברים אמר במהלך מפגש שהתקיים היום בו נועד גנץ עם נספחי ביטחון מ-30 מדינות.

"ישראל עומדת לצד אוקראינה ומגנה את המתקפות נגד אוכלוסייה אזרחית. המלחמה הזו, היא תזכורת שמלחמות הן דבר מוחשי, ושיש חובה למדינות לבנות את הכוח ולהיות מוכנות להגן על אזרחיהן, ולחזק את שיתופי הפעולה המביאים ליציבות אזורית ועולמית. קיימתי בשבועות האחרונים שתי שיחות עם מקבילי, שר ההגנה האוקראיני, ואנחנו מקדמים בימים אלו את התאמת ואספקת מערכות ההתראה האזרחית", אמר גנץ בפני הנספחים השונים.

בשבוע שעבר פרסמנו במהדורה המרכזית על ביקור חשאי של משלחת צבאית אוקראינית, שישראל ניסתה להצניע כדי לא לעורר את המתיחות שקיימת ממילא מול רוסיה. במשלחת האוקראינית לקחו חלק אנשי צבא, בהם גם סגן הרמטכ"ל האוקראיני. הם הגיעו לארץ בימים שקדמו לפרסום, לסדרת פגישות עם בכירים בצה"ל ובמשרד הביטחון, כשהמטרה הרשמית של הביקור היא לקדם את בניית מערכות ההתרעה נגד טילים שישראל הודיעה שתעביר לאוקראינה.

האוקראינים מצידם רוצים יותר, והעבירו גם בביקור הזה את המסר שהם מעוניינים לקבל מישראל נשק. בהקשר זה, גורם ישראלי הבהיר בפני חדשות 13 כי אין שינוי במדיניות הישראלית, משמע - מערכות נשק ישראליות לא יועברו לאוקראינה. הביקור נשמר מתחת לרדאר בימים האחרונים כדי למנוע מתיחויות נוספות מול הרוסים. מהשגרירות האוקראינית בתל אביב וממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.

הרס בעיר וישגורוד, אוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית
הרס בעיר וישגורוד שבאוקראינה, בעקבות מתקפה רוסית, השבוע | צילום: רויטרס

במהלך המפגש עם הנספחים, גנץ התייחס גם לנושא האיום האיראני. בתוך כך גנץ טען כי "איראן ביצעה מעל 16 תקיפות של מטרות אזרחיות בים האדום ובמפרץ הפרסי ב-5 שנים". לדבריו, "לאיראן יש יכולת להגיע לחומר מועשר ברמה של 90% בכמות שתספיק לפצצה גרעינית אחת בתוך כשבועיים מרגע ההחלטה - צריך להגביר את הפעילות מולה, ולא להסתפק בהפגנת עוצמה אלא גם בהפעלת כוח מול פעולות תוקפניות".

"איראן פוגעת בחופש השייט ומסכנת את היציבות באזור זה. איראן גם ממשיכה לנסות ולהתבסס בסוריה ובפרט ברמת הגולן. ישראל לא תאפשר להקים בסיסים איראנים בגבולותיה. מול התוקפנות האיראנית חייבים להמשיך ולחזק את שיתוף הפעולה האזורי תחת 'סנטקום' (פיקוד מרכז האמריקני, האחראי על אזור המזרח התיכון - מא"ו), ובפרט את האימונים המשותפים, שיתוף הפעולה המודיעיני, 'הפגנת העוצמה', וגם הפעלת כוח ותקיפות של מטרות איראניות בתגובה לצעדי התרסה ותוקפנות איראנים", הוסיף גנץ.

פלסטינים חמושים בג'נין. ארכיון
פלסטינים חמושים בג'נין. ארכיון | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

גנץ התייחס גם לנושא הפלסטיני, וזאת - שעות לאחר חיסולו של מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, מוחמד איימן א-סעדי. "ביצענו עשרות מהלכים בוני אמון בשנתיים האחרונות, שמטרתם הייתה לחזק את הרשות הפלסטינית ולשפר את המצב. לצערי, אנחנו רואים בעיות משילות ופיגועי טרור שמצריכים מאיתנו פעולות נרחבות. אנחנו משתדלים למקד אותן, אך לא נהסס לפעול בכדי להסיר כל איום על אזרחי ישראל", אמר.

"על הקהילה הבינלאומית לא רק לגנות את הטרור היוצא מיהודה ושומרון, אלא גם לפעול אקטיבית בכדי ללחוץ על השחקנים למגרו תוך חיזוק המרכיבים האזרחיים ברשות הפלסטינית באמצעות פרויקטים שונים. רק בשבוע שעבר, היינו על סף מבצע להחזרת גופתו של טירן פרו ז"ל. כנופיות הטרור שביצעו את הפעולה הזו פוגעות גם בתושבים הפלסטינים עצמם, וישראל תמשיך לפעול מולן", הוסיף.