בנט תקף בישיבת הממשלה: "מכתב הערבויות האמריקני חסר ערך"

פרסום ראשון: במהלך הישיבה דנו השרים בהסכם המתגבש עם חברת "טוטאל", וראש הממשלה החליפי תקף את את הערבויות האמריקניות להסכם מול לבנון. "אם חיזבאללה יפרו את ההסכם, ארצות הברית לא תשלח צנחנים לנקורה"

זמן צפייה: 01:33

פרסום ראשון: במהלך ישיבת הממשלה הבוקר (חמישי) בה אושר ההסכם על הגבול הימי מול לבנון דנו שרי הממשלה בהסכם המתגבש עם חברת הגז הצרפתית "טוטאל", שעיקריו פורסמו היום בחדשות 13, וכן ניסו לקבל מידע על מכתב הערבויות האמריקני.

השרים, ביניהם שרת המדע אורית פרקש-הכהן, ביקשו מראש המל"ל איל חולתא להבין מה כוללות אותן ערבויות אמריקניות, אך בלשכת רה"מ מיעטו להרחיב, בין היתר מכיוון שניסו לחזק עוד את אותן ערבויות מדוברות. הערב במהדורה המרכזית פרסמנו כי בשלב הזה תקף ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט את הערבויות האמריקניות.

"מכתב ערבויות זה נחמד - אבל הוא לא שווה", אמר בנט לשרים, "אם חיזבאללה יפרו את ההסכם, ארצות הברית לא תשלח צנחנים לנקורה, וישראל תצטרך לטפל בכך בכוחות עצמה. אל תבנו על הערבויות האלה. גם ב-67 הערבויות לא היו שוות וגם בתקופת בוש".

אנרג'יאן מעדכנת על חיבור האסדה הצפה
אסדת הגז כריש | צילום: חברת אנרג'יאן

מפרטי ההסכם הכלכלי מול "טוטאל" עולה כי ישראל צפויה לקבל תשלום ראשון בגובה 35 אחוזים מהשווי הישראלי במאגר. התשלום יגיע בטווח של 3 עד 6 שנים. בימים הקרובים ייחתם הסכם עקרונות מול החברה, ולאחר מכן תחל בדיקה (אורכה 4-2 שנים) כדי לגלות כמה גז יש בשטחו של המאגר.

לאחר מכן יבדקו האם ישנה היתכנות כלכלית להפקה מכמות הגז שנמצאה עד כה. בדיקה זו אורכת בין שנה לשנתיים נוספות. רק בשלב זה, ייחתם באופן סופי ההסכם בין הצדדים, שיכלול את גובה הפיצוי בדולרים, בהתאם לעקרונות שנקבעו עתה. כעת מדובר במזכר הבנות בין ישראל לבין חברת הגז.

חשוב לציין כי לישראל יש וטו על זהות החברים בקונצורזיום של "טוטאל". הקונצורזיום מורכב משלוש חברות שונות, ולאחר פרישתה של החברה הרוסית, לישראל יהיה וטו על זהות החברה החדשה.