בנט: "אין הצעת תיווך ישראלית - הצעתי את עצמי כמעביר מסרים"

בשיחה שקיים בנט עם שריו, אמר רה"מ כי הוא מעורב ביוזמת התיווך יחד עם הקנצלר הגרמני שולץ, וכי מפגישתו עם פוטין לא עלה כי המנהיג הרוסי "לא רציונלי או קונספירטיבי". בתוך כך, גורם אמריקני בכיר התייחס לפגישה בין שני המנהיגים ומסר: "פוטין מחפש ליגיטימציה בינלאומית ועשוי להשתמש בראש ממשלת ישראל, מקווים שזה נלקח בחשבון"

זמן צפייה: 02:40

פגישת פוטין-בנט בקרמלין: לאחר ששב לארץ ממסע הדילוגים שלו באירופה, ראש הממשלה נפתלי בנט דיווח היום (ראשון) לשריו כי "אני לא הצעתי הצעת תיווך ישראלית, אלא רק הצעתי את עצמי כמעביר מסרים הגון ששני הצדדים יכולים לסמוך עליו, לצד גורמים נוספים". באומרו "גורמים נוספים" מתכוון בנט לשחקנים אחרים שקשורים למלחמה בין רוסיה ואוקראינה.

מטעם לשכתו של ראש הממשלה נסמר כי מדובר במאמץ תיווך גרמני-ישראלי, כאשר המנהיג הישראלי והגרמני עובדים יחד על יוזמת התיווך. עוד נמסר מטעם לשכתו לאחר הפגישה כי הנשיא הרוסי "לא קונספירטיבי או לא רציונלי, או סובל מהתקפי זעם". בנוסף, מטעם לשכתו של בנט לא נמסרה תגובה לשאלה מדוע לא יצאה תמונה של שני המנהיגים, כאשר בנט טוען כי לא רצה להצטלם ביום שבת, אך מנגד נדמה כי בישראל פשוט לא רצו תמונה משותפת של השניים בעת הפלישה הרוסית לאוקראינה.

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

כמו כן, גורם ישראלי בכיר מסר כי נשיא רוסיה פוטין לא מעוניין בהפסקת אש זמנית או מסדרונות הומניטריים נוספים, לכן ראש הממשלה בנט נוהג באופן זהיר. לגבי הצעה לפסגה בירושלים, אמר הבכיר כי היא אפשרית, אך בישראל מעדיפים להנמע מכך במקרה ופוטין ירמוס את קייב, אז ישראל תצא עם תדמית רעה מאוד.

זאת ועוד, גורם מדיני בכיר מסר הערב לחדשות 13 כי נסיעתו של בנט לא מהווה "אירוע יחסי ציבור", אלא מדובר באירוע בינלאומי משמעותי על הציר הישראלי-גרמני, כאשר מדובר במהלך מתואם של שתי המדינות ושל שני המנהיגים. בנוסף, מסר הבכיר כי הפגישה בין בנט ופוטין העניקה יתרון מסוים ואף הקלה על העלאת יהודים לישראל מאזורי הקרבות. עם זאת, טרם ברור בדיוק מה סוכם עם נשיא רוסיה בנושא.

נפתלי בנט קנצלר גרמניה אולף שולץ
בנט ושולץ בפגישתם אמש | צילום: צילום: רויטרס

כפי שפורסם אמש על ידי ברק רביד, בנט עדכן טרם נסיעתו למוסקבה את ג'ייק סאליבן, ראש המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, אך לא בטוח כי קיבל ממנו 'אור ירוק' לעשות זאת. בהמשך לכך, גורם אמריקני בכיר מסר הערב כי "ישראל מדינה ריבונית, לא שלחנו את בנט לפוטין ולא ביקשנו שיימנע מפגישה אתו. פוטין מחפש ליגיטימציה בינלאומית ועשוי להשתמש בראש ממשלת ישראל. מקווים שממשלת ישראל לוקחת זאת בחשבון".