שקד מרחיבה את מתווה הפליטים: "החלטנו להחריג קרובי משפחה"

אחרי הביקורת שרת הפנים הודיע על שינוי המדיניות של מכסת הפליטים מאוקראינה, אך הדגישה כי המכסות לא יבוטלו באופן גורף. "פותחים את הלב למי שאינו זכאי חוק השבות, אבל אנחנו לא יכולים אבל לפתוח את הדלת לכולם"

זמן צפייה: 02:29

שרת הפנים איילת שקד הודיעה הערב (ראשון) על הרחבת מתווה הפליטים מאוקראינה, ואמרה כי קרובי משפחה יוחרגו ויוכלו להיכנס לארץ גם כן. מנגד, השרה הדגישה כי "לא נבטל את המכסות באופן גורף. כעם יהודי שהיה נרדף, אנחנו מבינים מה זה פליטות, ופותחים את הלב למי שאינו זכאי בחוק השבות - אבל אנחנו לא יכולים לפתוח את הדלת לכולם, זה לא יקרה במשמרת שלי. זה חייב להיעשות במידה מוגבלת".

בנוסף, אמרה כי "לפני כמה ימים ראינו תמונות קשות מנתב"ג - התמונות האלה לא עברו לידי. מייד פעלתי כדי לשנות את המציאות, וכל מי שמגיע לכאן מתקבל בסבר פנים יפות. העליה והקליטה מתבצעות בטרמינל 1, ומי שמעוכב, עד סוף התהליך ישוכן במלון דן פנורמה. היו כאן הרבה שרים וח"כים שעשו את עבודתם ופיקחו על מה שקורה כאן, וכולם יצאו עם חוו"ד טובה. החובה שלנו היא לקבל את כולם בסבר פנים יפות, ואני מאמינה שכך יהיה".

ההודעה הגיעה ברקע הביקורת על המדיניות שהציגה. כך לדוגמא אמר מוקדם יותר היום שר החוץ יאיר לפיד כי "בישראל יש תשעה מיליון תושבים, והזהות היהודית שלנו לא תיפגע מעוד כמה אלפי פליטים. להיפך, הילדים שלנו ילמדו שיעור חשוב על מוסר ואחריות". התבטאותו של שר החוץ הגיעה לאחר שהשרה שקד טענה כי השניים מתואמים על המתווה.

יאיר לפיד
שר החוץ יאיר לפיד | צילום: רויטרס

עוד אמר לפיד כי "אנחנו נטפל בפליטים האלה כמו שהיינו רוצים שיטפלו בסבתא שלנו ובילדים שלנו. זה המבחן שלנו, אנחנו לא עמדנו בו מספיק טוב עד עכשיו. זה תוקן ביומיים האחרונים ואנחנו נדאג שמעכשיו זה יטופל אחרת לגמרי. אנחנו לא נסגור את שערינו ואת ליבנו בפני אנשים שאיבדו את כל עולמם. יש לנו חובה מוסרית להיות חלק מהמאמץ הבינלאומי לסייע לפליטים מאוקראינה למצוא בית חם ומיטה לישון בה".

"חובתנו להיות לא רק יהודים טובים, אלא גם אנשים טובים. מצד שני ברור שלא נוכל לקלוט עשרות אלפי פליטים לא יהודים", המשיך שר החוץ. "אז הפתרון הוא לא בזה שכל אחד ידבר לבייס הפוליטי שלו, אלא בניהול מאוזן ומידתי".