ביידן ונתניהו עברו סעיף-סעיף במתווה: "הגיע הזמן לסגור עסקה"

בשיחה שנערכה אתמול בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב, השניים עברו יחד על המתווה שעל השולחן, וביידן אף אמר לנתניהו כי "הגיע הזמן לסגור עסקה לשחרור החטופים". בכיר בבית הלבן לחדשות 13: "יצאנו מעודדים מהשיחה"

זמן צפייה: 04:04

האופטימיות בממשל האמריקני באשר לסיכויי הגעה להסכם על עסקה גוברת, ובשיחה שנערכה אתמול בין נתניהו לבין ביידן, הנשיא האמריקני אמר לרה"מ כי "הגיע הזמן לסגור עסקה לשחרור החטופים". כך פורסם הערב (שישי) ב"זמן שישי". שני הצדדים עברו בשיחתם על מתווה העסקה שעל השולחן, ולפי גורמים בבית הלבן הם "עברו סעיף-סעיף יחד".

השיחה התממשה אחרי לא מעט זמן בו וושינגטון וירושלים מנסות לתאם שיחה במשך המון זמן. הנשיא ביידן לא מיהר לשוחח עם נתניהו, אך אחרי ההגעה לפריצת דרך במשא ומתן הוא פעל לתיאומה. בכיר בבית הלבן סיפר לחדשות 13 כי האמריקנים "יצאו מעודדים" מהשיחה, ואף הרגישו מראש הממשלה כי "יש עם מה לעבוד". בממשל ביידן מנסים ללחוץ על נתניהו לקדם את העסקה, אך גם שם מבינים כי נותרו עדיין נושאים לדון עליהם במסגרת המו"מ.

הנשיא ביידן בפגישתו עם נתניהו בתל אביב
הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו בפגישתם בתל אביב, אוקטובר 2023 | צילום: רויטרס

בכיר בבית הלבן הגדיר את הדברים כך שבהחל מדובר ב"פריצת דרך" בנקודות המרכזיות של המשא ומתן, ובייחוד בנקודה הכי בעייתית שדנו עליה עד כה, הלא היא תנאי הפסקת המלחמה בשלב הראשון. בממשל האמריקני מנסים ביממות האחרונות לדבוק בטקטיקה של פינוי מכשולים פוליטיים בדרך לעסקה, ובין היתר להמשיך להציג את המתווה כ"עסקת נתניהו", וכי לדבריהם "בחמאס עושים צעדי ענק לטובת העסקה" ומוותרים על הרבה דברים שבארגון הטרור לא הסכימו לוותר עליהם עד כה.

בארה"ב מבינים היטב מהו ה"ריטואל" הקבוע בכל פעם שהצעה טובה או לכל הפחות סבירה מונחת על השולחן, וחוששים כי אינטרס פוליטי כזה או אחר יוביל לטרפודה של עסקה פעם נוספת. זאת, לדבריהם, משום שזה בידיו של ראש הממשלה נתניהו, שההסכם הנוכחי יקום או יפול בהתאם למה שיחליט.

תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א
תמונות התצפיתניות החטופות בהפגנה למען שחרור החטופים בת"א | צילום: איתי רון, פלאש 90

בתוך כך, ראש המוסד דדי ברנע שב הערב לישראל לאחר סבב פגישות מו"מ בקטר. מלשכת רה"מ נמסר כי ישנם פערים בין הצדדים, אך כי בשבוע הבא ייצא הצוות פעם נוספת. בכירים ישראלים טוענים כי ההליך אינו הולך להיות פשוט, ואורכו יהיה שלושה עד חמישה שבועות, אך במקביל, גורם ביטחוני טוען כי "יש אפשרות לשחרר חטופים בתוך כשבועיים". לפי מספר דיווחים, חמאס מוכן כאמור לוותר על דרישתו להפסקת הלחימה כבר בשלב א', שיכלול החזרת חטופים חיים וגופות חטופים.

כמו כן, בפגישה שהתקיימה בבונקר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, בכיר חמאס עדכן אותו על כך שהארגון הסכים להיכנס למשא ומתן על העסקה. חמאס מעוניין לבחור את זהותם של המחבלים שישוחררו מהכלא הישראלי, ורוצה התחייבות מקטר, מצרים וארה"ב שבשלב ב' ידונו על סיום המלחמה.

חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה
חסן נסראללה נועד עם בכיר חמאס, ח'ליל אל-חיה

בישראל טוענים כי נקודות המחלוקת המהותיות מול חמאס הן כאלה שיכולות להיפתר בנוסחים שמועברים בין ישראל לבין המתווכות. בין נקודות המחלוקת, דרישת חמאס לווטו על זהות המחבלים שישוחררו, ומדובר על מחבלים כבדים עם דם על הידיים. ישראל לא מעוניינת שחמאס יבחר אותם. בנוסף, נושא הקצבת הזמן למשא ומתן על שלב ב'. בחמאס מעוניין המו"מ ללא הקצבת זמן, אך בישראל כן מעוניינים לקצוב זמן, כדי שיוכלו לחזור ללחימה במידת הצורך.

בחמאס טוענים כי סוגיות הבסיס של המשא ומתן לא השתנו, ורק כי מוצגת מעט יותר גמישות. בקטר טענו בפני ארגון הטרור כי ישראל צפויה להחזיר את תשובה במהלך השבת, כך שניתן להניח כי ראש המוסד העביר כבר את התשובה, וכי קטר תעביר אותה לחמאס בקרוב.