בלינקן בהצהרה עם נתניהו: "יש להעביר את הרפורמה בהסכמה רחבה"

מזכיר המדינה האמריקני הגיע לביקור מדיני במזרח התיכון, ולאחר פגישתו עם ראש הממשלה נשאו השניים הצהרה משותפת. בלינקן אמר כי המחאה נגד המהפכה המשפטית היא "ביטוי לדמוקרטיה", והוסיף כי ארה"ב מחויבת לפתרון שתי המדינות

נתניהו ובלינקן. ארכיון
נתניהו ובלינקן. ארכיון | צילום: לע"מ

מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן הגיע היום (שני) לביקור מדיני בישראל, ולאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים נשאו השניים הצהרה משותפת "המחאה היא ביטוי לדמוקרטיה", אמר בלינקן בהתייחס להפגנות נגד הרפורמה המשפטית, והוסיף כי "נכון להעביר את השינויים בהסכמה רחבה".

בתחילת דבריו הודה בלינקן לראש הממשלה על קבלת הפנים, והביע עצב על הפיגוע הרצחני בירושלים בסוף השבוע האחרון, גם בשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. בלינקן התייחס לסוגייה האיראנית ואמר כי אסור שאיראן תשיג נשק גרעיני, והוסיף כי רוסיה ואיראן מוסרות נשק אחת לשנייה. עוד ציין בלינקן כי בפגישתו עם נתניהו דנו השניים בהגנה על אוקראינה.

"מה שמחבר אותנו הוא הערכים הדמוקרטיים שוויון בפני החוק, שלטון החוק, הגנה על זכויות מיעוטים ועל חירויות אדם והחברה האזרחית", אמר בלינקן, "אנו מחוייבים למנוע מאיראן נשק גרעיני, וערים למוערבות איראן במלחמה באוקראינה, בכטב"מים שהיא מספקת לרוסיה, ומאפשרת לה לפגוע באוקראינה. יש לספק את צרכיה של אוקראינה. אנו מחוייבים להרחבת מעגל השלום, להרחבת הסכמי אברהם. בנוסף אנו מחוייבים לפתרון שתי-המדינות, וקוראים לרגיעה"

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בהצהרה משותפת עם רה''מ נתניהו
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בהצהרה משותפת עם רה''מ נתניהו | צילום: לע''מ

ראש הממשלה נתניהו אמר בהצהרתו: "ברוך הבא שוב לירושלים, מזכיר המדינה בלינקן, ביקורך כאן הוא ביטוי נוסף, ביטוי מתמשך, לקשר האיתן בין ישראל לארה"ב. יש לנו אינטרסים משותפים שהולכים וגדלים מיום ליום. יש לנו ערכים משותפים. אנו שתי דמוקרטיות חזקות, שאני מבטיח לך שתישארנה שתי דמוקרטיות חזקות. הנשיא ביידן מחויב לברית בינינו. אני מכיר אותו כבר 40 שנה. הוא ידיד אמת של ישראל, ותומך, כמוך, בברית הזו".

"אחזור שוב על דבר ששמעתם אותי אומר פעמים רבות", הוסיף ראש הממשלה, "המדיניות שלנו, והמדיניות שלי, הן לעשות את כל מה שביכולתה של ישראל על מנת למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ואת האמצעים לשגר אותם, והיא תישאר כזו. העובדה שאנחנו וארה"ב עובדים יחד היא חשובה גם למען מטרה משותפת זו".

עוד אמר נתניהו: "בנוסף להדיפת הסכנה, אנו גם רואים הזדמנות לנצל את ההזדמנויות להרחיב את מעגל השלום. בכוונתנו להעמיק עוד יותר את השלום, שעשינו בהסכמי אברהם. שוחחנו על כמה מהיוזמות שאנו שוקלים לבצע יחד - אך אולי נגיע גם לפריצות דרך דרמטיות שיכולות להיות לדעתי היסטוריות ובעלות משמעות רבה במאמצינו המשותפים להביא שגשוג, ביטחון ושלום לאזור זה של העולם, והלאה. בהקשר הזה, אני מוכרח לומר שאני מאמין שהרחבת מעגל השלום והניסיון לסתום את הגולל אחת ולתמיד על נושא הסכסוך הערבי-ישראלי, יסייעו לנו גם להגיע לפתרון ישים עם שכנינו הפלסטינים".

רה''מ בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן
רה''מ בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

עם נחיתתו של בלינקן בנתב"ג, שר החוץ אלי כהן קיבל את פניו, ומלשכת שר החוץ נמסר כי הוא ציין בפניו את חשיבות הרחבת הסכמי אברהם למדינות ערביות נוספות, הודה לו על גינויי הטרור החד משמעיים שפרסם לאחר הפיגועים בירושלים בסוף השבוע, והדגיש את חשיבות הברית בין ישראל לארה"ב.

עוד נמסר ממשרד החוץ כי השר כהן דיבר עם מזכיר המדינה על חשיבות המאבק המשותף בתוכנית הגרעין האיראנית וקידום ההכרזה על משמרות המהפכה כארגון טרור. השרים דיברו גם על הרחבת הסכמי אברהם למדינות ערביות ומוסלמיות נוספות.

שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: סיון שחור / לע''מ

שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן
שר החוץ אלי כהן מקבל בנתב''ג את פניו של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: סיון שחור / לע''מ

שר החוץ כהן מסר: "הברית בין ישראל לארה"ב היא אחד מעמודי התווך של הביטחון הלאומי של מדינת ישראל ויחסי החוץ שלה. ביקורו של מזכיר המדינה בישראל הוא אירוע חשוב ומשמעותי ליחסים ביננו ואני מודה למזכיר המדינה על מחויבותה של ארה"ב ליציבות האזורית, על המסר החד משמעי נגד הטרור שהשמיע מיד עם נחיתתו לישראל, על הנכונות לפעול להרחבת הסכמי אברהם אותם הובילה ארה"ב והמשך החזית הנחושה נגד איראן".

בהמשך ביקורו במזרח התיכון צפוי בלינקן לבקר גם במצרים, בירדן וברשות הפלסטינית.