השליח של ביידן מבקר בביירות: "מאמין שאפשר להימנע ממלחמה"

עמוס הוכשטיין עורך ביקור חירום בלבנון בשליחותו של הממשל האמריקני, במטרה להוריד את מפלס המתח בין ישראל לחיזבאללה, שעלול לגלוש למלחמה רחבה. במהלך ביקורו הוא נפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני ומפקד הצבא, ושב והדגיש כי ארה"ב רואה חשיבות עליונה בסגירת עסקת הפסקת אש בעזה - שעשויה למנוע את ההסלמה במזרח התיכון

זמן צפייה: 02:12

שליחו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, עמוס הוכשטיין, מבקר היום (רביעי) בלבנון על רקע המתיחות הגוברת במזרח התיכון, בניסיון להרגיע את הרוחות ולמנוע ההסלמה. במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בביירות לאחר שנפגש עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי, הוכשטיין הביע אופטימיות כאשר נשאל האם ישראל וחיזבאללה מסוגלות להימנע ממלחמה, והשיב: "אני מקווה שכן, ואני מאמין כך".

"אנחנו עדיין מאמינים שניתן להגיע לפתרון דיפלומטי משום שאנחנו סבורים כי אף אחד לא מעוניין במלחמה כוללת בין לבנון לישראל, במיוחד לא העם הלבנוני או העם הישראלי", אמר השליח האמריקני במהלך מסיבת העיתונאים, "אנחנו יודעים שהפתרון הדיפלומטי דחוף משום שהלחימה בין ישראל לחזבאללה הסלימה מאז ביקורי האחרון".

"הנשיא ביידן פועל כדי למנוע מלחמה ללא הרף, כולל ניסיונות להגיע לעסקה להפסקת אש ושחרור החטופים", המשיך הוכשטיין, שעדכן כי הנשיא ביקש ממנו להגיע ללבנון לפני הפסגה שתיערך מחר בדוחה, בניסיון להניע את המגעים לעסקה בין ישראל לחמאס.

הוכשטיין בפגישתו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני
"מאמין שניתן למנוע מלחמה". הוכשטיין בפגישתו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני | צילום: רויטרס

הוכשטיין שב והדגיש כי הממשל האמריקני רואה חשיבות עצומה בסגירת עסקת חטופים והספקת אש ברצועה בנקודת הזמן הנוכחית. "זה יוביל לפתרון דיפלומטי גם כאן בלבנון וימנע את התרחבות המלחמה", הסביר, "זה ייצור נסיבות לחזרת העקורים הלבנונים והישראלים לבתיהם. צריך לנצל את ההזדמנות למען הפתרון הדיפלומטי".

לאחר פגישתו עם יו"ר הפרלמנט, השליח האמריקני נפגש עם מפקד צבא לבנון, ג'וזף עאון. על-פי דיווח ברשת "אל-ערביה" האמריתית, הפגישה עסקה בהכנות של הצבא ובצרכים שלו בצל ההסלמה האפשרית.

עמוס הוכשטיין, היום
עמוס הוכשטיין, היום | צילום: רויטרס

במקביל לביקור שליחו של הנשיא ביידן בלבנון היום, חיזבאללה שיגר רקטות לעבר שטח ישראל. חלקן נפלו בשטחים פתוחים באזור קיבוץ מנרה, מבלי שדווח על נפגעים. בתוך כך, מדובר צה"ל נמסר כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אמש משגר ומבנה צבאי של חיזבאללה בכפרים כילא וא-טירי שבדרום לבנון.

כעת מעריכים בישראל כי בניגוד לאיראן שנותרה מהוססת, בחיזבאללה נחושים להגיב על חיסול רמטכ"ל ארגון הטרור חאג' מוחסן בלב ביירות, אך טרם התקבלה החלטה על המועד. עם זאת, בשלב זה לא סביר שחיזבאללה יפתח במתקפה, כשהוכשטיין נמצא בלבנון.

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה | צילום: רויטרס

אתמול, שר הביטחון יואב גלנט התייחס לאיומי חיזבאללה ואמר כי ישראל תפעל לסיכול כל פעולה במידה ותבחין בהכנות לשיגורים מצד ארגון הטרור. בישראל אף מחכים לראות האם הפסגה המתוכננת ביום חמישי בקטר אכן יכולה לעכב את הפעילות של חיזבאללה ואיראן.

לאחר ששליחו של הנשיא האמריקני יעזוב את לבנון, מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה עלול להקדים את איראן, לתכנן בעצמו את לוחות הזמנים - ולפתוח בפעולה נגד ישראל. בינתיים, בחיזבאללה ממשיכים לחפש "מטרת איכות" לתקיפה, וטרם החליטו על אחת כזו. בארגון מעוניינים לפגוע באישיות ישראלית בכירה, וגם לבצע ירי לעבר בסיס צבאי ועיר בישראל – אך לא להביא למלחמה.