הפעם זה רשמי: ארה"ב הודיעה על פטור מוויזה לישראלים

בעקבות הפטור המיוחל, ישראלים בעלי דרכון ביומטרי יוכלו להיכנס לארצות הברית לאחר שיגישו בקשה באמצעות מערכת ממוחשבת - שתזכה את המבקשים באישור התקף לשנתיים, במחיר נמוך. המערכת צפויה להיפתח לישראלים בסוף חודש נובמבר. ממלאת מקום השגריר האמריקני בישראל: "המחשה נוספת לקשרים האיתנים בין המדינות"

זמן צפייה: 05:53

ארצות הברית הודיעה היום (רביעי) כי ישראל נכנסה לתוכנית הפטור מוויזה היוקרתית לצורך כניסה לשיטחה. בעקבות ההכרזה, אזרחים ישראלים בעלי דרכון ביומטרי לא יצטרכו להמתין בתור של השגרירות האמריקנית בטרם טיסה לארצות הברית - והם יוכלו לקבל אישור כניסה למדינה באמצעות הגשת בקשה במערכת ממוחשבת, לאחר תשלום אגרה נמוכה של 21 דולר.

אישור הכניסה ישלח למבקשים תוך 72 שעות, ותוקפו הוא לשנתיים - בתנאי שמטרת הביקור היא תיירות או עסקים, ולתקופה שאינה עולה על 90 יום. ישראלים שאינם בעלי דרכון ביומטרי יצטרכו להגיש בקשה לוויזה, כפי שכלל הישראלים נאלצו לעשות עד היום.

בפועל, המערכת הממוחשבת שממנה ניתן אישור הכניסה לארצות הברית צפויה להיפתח לישראלים בסוף חודש נובמבר. הכרזה על תאריך מדויק תתבצע רק בהמשך, וישראלים המבקשים לטוס לארה"ב בחודש הקרוב יאלצו להוציא ויזה.

דרכונים, דרכון ישראלי
דרכון ישראלי | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בתדרוך לעיתונאים ישראלים לקראת ההכרזה הרשמית, בירכה ממלאת מקום שגריר ארצות הברית בישראל סטפני האלט על ההישג ואמרה כי "מדובר בהמחשה נוספת לקשרים האיתנים בין המדינות. התודות אינן נתונות לממשלת נתניהו בלבד אלא גם לאנשים מהממשלה הקודמת. התהליך החל בתקופת ממשלת בנט".

בכדי להשיג את הפטור מהאמריקנים, ישראל נאלצה לבצע שינוי משמעותי בכל הנוגע לאשרת כניסה לפלסטינים בעלי דרכון אמריקני, שיוכלו לנוע חופשי בישראל ללא צורך בבדיקות. ההתקדמות המשמעותית לקראת הפטור מוויזה התבצעה במהלך כהונתה של ממשלת בנט-לפיד.

מזכיר המדינה האמריקני כתב בטוויטר כי "ישראל תהיה המדינה ה-41 שנכנסה לתוכנית ביטול הצורך בוויזה. זהו הישג חשוב שמייצג התקדמות קריטית וצעד קדימה בשותפות האסטרטגית בין ישראל לארה"ב, מה שיגדיל את חופש התנועה עבור אזרחים אמריקנים".

Secretary Of State Antony Blinken Delivers Remarks On The Trafficking In Persons Report In Washington
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן | צילום: רויטרס

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט הגיב להודעה האמריקאית בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "בעת ביקורי בבית הלבן באוגוסט 2021 ביקשתי מהנשיא ביידן לקדם ולהשלים במהירות האפשרית פטור מויזות לישראלים הנוסעים לארה"ב. הנשיא ביידן נענה לבקשתי והתחייב שיפעל להתגבר על על הקשיים הבירוקרטיים ויעניק לאזרחי ישראל את הפטור המיוחל. כעת הנשיא ביידן קים את הבטחתו, ואני מבקש להודות לו על כך".

גם שגריר ישראל בארצות הברית, מייק הרצוג, הגיב להודעה ואמר כי "התרגשתי לקבל את הודעה ממשלת ארצות הברית שמסמלת התקדמות גדולה ביחסי החברות בין ישראל לארצות הברית. ההודעה תביא לחיזוק היחסים בין האמריקנים והישראלים, ותגרום לתזוזה חופשית יותר בין המדינות".