הלחץ האמריקני: הפוגה ארוכה - תמורת נורמליזציה עם סעודיה

פרסום ראשון: בזמן שתשובת חמאס למתווה עסקת החטופים מתעכבת, ממשל ביידן לוחץ על ישראל להסכים להפסקה בלחימה למשך ארבעה חודשים לפחות, כחלק מעסקה בעלת מספר שלבים - שתכלול נרמול יחסים עם ריאד. על פי המתווה, בשלב הראשון ישוחררו 35 חטופים מבוגרים וחולים ו-5 חיילות, בתמורה לשחרור מצומצם של מחבלים - כשבשלב השני ישראל תתחייב לשחרר אסירים פלסטינים "כבדים" ולסגת מהרצועה בתמורה לכל החיילים החיים

זמן צפייה: 07:09

פרסום ראשון: במקביל להמתנה הדרוכה לתשובת חמאס בנוגע למתווה שהוצע לעסקת שחרור החטופים, הערב (ראשון) פורסם במהדורה המרכזית כי ארצות הברית לוחצת על ראש הממשלה בנימין נתניהו להסכים להפסקת הלחימה לארבעה חודשים לפחות, במסגרת עסקה דו-שלבית - וזאת בתמורה לקידום הסכם נורמליציה בין ישראל וסעודיה.

בשלב הראשון של העסקה, אליה דוחף ממשל ביידן, ישראל תפסיק את הלחימה ברצועת עזה לשישה שבועות, תצא ממרכזי הערים העזתיות ותבצע שחרור מצומצם של מחבלים מהכלא, בתמורה לשחרור של 35 חטופים זקנים וחולים וכן חמש חיילות, שבירושלים מתעקשים על שחרורן. בשלב השני, המורכב בהרבה עבור נתניהו, ישראל תמשיך את הפוגת האש לאורך זמן ממושך ותשחרר אסירים רבים, בהם כאלו המוגדרים "כבדים" - בתמורה לשחרורם של כל החיילים הגברים שנותרו בחיים בשבי חמאס.

בכירי חמאס מצדם מתעקשים לקבל התחייבות לביצוע שני השלבים בעסקה, מחשש שישראל תתמחק מהסיכומים לאחר ביצוע השלב הראשון. למרות הלחץ האמריקני וה"גזר" הסעודי בו מנופף הממשל, נתניהו צפוי להיתקל בקשיים משמעותיים במידה ויסכים להפוגה ממושכת בלחימה, שעשויה להביא לסיום המלחמה דה-פקטו. לנוכח הצהרותיהם של שרים בליכוד ובימין הקיצוני, ייתכן כי עסקה כזו אף לא תזכה לרוב בעת שתובא לאישור הממשלה.

לוחמים ראשית לחימה חיילים
לוחמי צה"ל בעזה | צילום: דובר צה"ל

הנשיא ג'ו ביידן ואנשיו, הנמצאים בשנת בחירות, כפופים ללוח זמנים צפוף בכל הקשור לקידום נורמליזציה בין ירושלים וריאד, מאחר שהמהלך דורש אישור ברוב מיוחד בסנאט. ככל שיתקרב מועד הבחירות, שייערכו בנובמבר, הקושי של הממשל הדמוקרטי בגיוס קולותיהם הדרושים של סנאטורים רפובליקניים צפוי לגדול.

לוח הזמנים האמריקני, יחד עם חודש הרמאדן הקרב, מחייבים קבלת החלטה בישראל כבר בזמן הקרוב, לכאן או לכאן. נתניהו מצדו ייצטרך להחליט האם הוא מסתכן בסיום הלחימה בברצועה ואולי אף בהתפרקות ממשלתו בכדי להביא לשחרור החטופים שנותרו בעזה.

הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים
הפגנת הנשים בתל אביב למען שחרור החטופים | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

במקביל למגעים, בצה"ל מבקשים להמשיך במיצוי הישגי התמרון הקרקעי - אך לצד זאת מדגישים כי הלוחמים יוכלו לשוב ללחימה עצימה גם לאחר הפוגה ממשוכת במידה ויקבלו את הפקודה. אם העסקה תצא לפועל, כוחות צה"ל צפויים להישאר ברצועה לאורך חודשי הפוגת האש, אך ייתכן כי הם יוצאו ממרכזי האוכלוסייה הצפופים.

מבחינה פוליטית, ארבעה חודשים של הפוגה עשויים לגרור מחאה ציבורית משני הצדדים, בדרישה להמשיך בלחימה מחד ולא לחדשה מאידך. בנוסף, יציאתו של השר בני גנץ וחבריו לסיעת המחנה הממלכתי עשויה להתאפשר בזכות הרגיעה - שתביא קרוב לוודאי גם לדרישה ציבורית לקיום בחירות בהקדם.

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: עבד ר'חים ח'טיב, פלאש 90

בתוך כך, חמאס ממשיך לעכב את תשובתו לעסקה. בישראל מעריכים כי גם אם הלשכה המדינית של ארגון הטרור תעביר תשובה מטעמה, קבלת אישור סופי עשויה להדחות במשך ימים בעקבות ההמתנה לתשובתו של יחיא סינוואר ובכירי הזרוע הצבאית בעזה. בכל אופן, תשובתו הראשונית של סינוואר צפויה להיות מעורפלת ואף לכלול דרישות חדשות שיתווספו לדרישת סיום המלחמה.

בהקשר זה, בכיר בארגון הטרור אמר הערב בריאיון לרשת אל-ג'זירה כי אנשי חמאס נמצאים ב"שלב הסופי של ההתייעצויות הפנימיות עם הפלגים" בנוגע להצעה שנמסרה להם מהמתווכות, והוסיף: "נשיב בקרוב".