ארה"ב שוקלת עסקה חד-צדדית; חמאס: "לא נשוב לנקודת ההתחלה"

כפי שפורסם בחדשות 13: ממשל ביידן שוקל להוציא לפועל עסקה בציר עוקף-ישראל, כדי לשחרר חטופים אמריקנים. חמאס לארה"ב: "נתניהו מתחמק, אין צורך בהצעות חדשות". הבית הלבן: רצח החטופים מסבך את ההגעה לעסקה; ציר פילדלפי לא אמור להוות בעיה

זמן צפייה: 03:00

כפי שפורסם אמש (רביעי) לראשונה בחדשות 13, ארצות הברית שוקלת להוציא לפועל עסקה חד-צדדית מול חמאס, בציר עוקף-ישראל, במטרה להביא לשחרור חטופים אמריקנים שנותרו בשבי ברצועת עזה, זאת בעקבות לחץ כבד שמפעילים קרובי חטופים אמריקנים על ממשל ביידן, שממשיך בשלב זה במאמצי התיווך במסגרת המגעים לעסקה. לטענת הגורמים הדוחקים בבית הלבן לפעול לשחרור החטופים האמריקנים, האפשרות כי הנשיא ג'ו ביידן יביא לשחרור אזרחיו תביא להפעלת לחץ נוסף על ראש הממשלה בנימין נתניהו - שעלול להיראות כמנהיג שלא מצליח לעשות את אותו הדבר עבור חטופים ישראלים.

בדיווח שפורסם היום ברשת NBC, חמישה גורמים המעורים במו"מ אישרו את הפרטים וטענו כי בבית הלבן אכן נשקלת האפשרות לקדם עסקה שישראל אינה צד בה. לפי הדיווח, בני משפחות חטופים אמריקנים שנפגשו עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הפצירו לשקול את קידומו של מתווה חד-צדדי, וקראו לעשות הכול כדי להציל את יקיריהם מגורל דומה לזה של ששת החטופים שנרצחו.

דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר בתדרוך לעיתונאים כי "רצח החטופים מסבך את ההגעה לעסקה", וכי המכשול העיקר היה ונותר חמאס. הוא התייחס גם לסוגיית ציר פילדלפי - ואמר כי הדבר לא אמור להוות בעיה בכל הקשור להסכם: "יש חלקים בציר שלא עונים על ההגדרה של שטח מאוכלס".

הנשיא ג'ו ביידן בוועידה הדמוקרטית
הנשיא ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתוך כך, בכיר אמריקני התריע בשיחה עם חדשות 13 מפני האפשרות כי עסקה לא תמומש כלל - והשיב לטענות שרי הממשלה שמתנגדים לקידום המגעים. "שמעתי טענות של שרים לפיהם העסקה מסכנת את ביטחונה של ישראל, זה לא נכון", אמר הבכיר, והדגיש: "לא לקדם לעסקה תהיה אפשרות שתהווה סכנה גדולה יותר לקיום ישראל מאשר האפשרות כי עסקה תתממש".

סגן מנהיג חמאס בעזה, ח'ליל אל-חיה, אמר: "אנו דבקים במה שהוסכם לאחר הצהרת ביידן והחלטת מועצת הביטחון בנוגע להפסקת האש. גילינו רצינות מלאה וגמישות נדרשת להשלמת הסכם הפסקת אש - אלא שנתניהו מתחמק. כל הסכם צריך לכלול את הפסקת התוקפנות, נסיגה מלאה מרצועת עזה - כולל ציר פילדלפי ומעבר רפיח; חזרת הפליטים לבתיהם בחופשיות וללא בדיקות, שיקום ועסקת חילופי אסירים רצינית. אין לנו צורך בשום מסמכים או הצעות חדשות מכל גורם שהוא. לא נחזור לנקודת ההתחלה, יש לאלץ את האויב הישראלי להתחייב למה שהוסכם. אנחנו קוראים לאמריקנים לזנוח את הנטייה העיוורת שלהם כלפי ישראל וממשלת נתניהו הקיצונית ולחייבם למה שהוסכם. ניסיונות האויב לשחרר את אסיריו בכוח נכשלו. אנחנו לא נסכים לשום הסכם שייתן לגיטימיות לכיבוש בעזה ויעכב את שיקומה ויגביל את שיבת הפליטים".

תמונות חטופים בהפגנה
תמונות חטופים בהפגנה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בכירים ישראלים ששוחחו עם חדשות 13 חשפו כי המתווה האמריקני המתגבש כולל נסיגה מציר פילדלפי ממערב למעבר רפיח - ועל כן יצריך "גמישות נוספת" מצדו של נתניהו. בנוסף, אם ארצות הברית לא תבצע עסקה חד-צדדית, האמריקנים צפויים להעביר את המתווה לאישור ראשוני של המתווכות וחמאס - ורק אז לאישור ישראל.

גורם אמריקני ששוחח עם רשת ABC אישר פעם נוספת כי המגעים לעסקה נסובים כעת סביב שני נושאים עיקריים: נסיגה מציר פילדלפי וחילופי האסירים. לפי הגורם, 90 אחוזים ממתווה העסקה סוכמו, אך שני נושאים אלו נותרו ללא הסכמה. הוא תיאר את המגעים עם חמאס בנושא חילופי האסירים כ"מייאשים", אך ציין כי הם עדיין נמשכים.

רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים
רה"מ בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חרף מאמצי האמריקנים, בשלב זה נראה כי המגעים הגיעו למבוי סתום, לאחר שנתניהו ומנהיג חמאס יחיא סינוואר הערימו לאורך החודשים האחרונים קשיים שמנעו הגעה להסכמות. במסיבת עיתונאים שקיים ביום שני, ראש הממשלה הודיע כי צה"ל לא ייסוג מציר פילדלפי בשום תרחיש. "ציר הרשע צריך את ציר פילדלפי, לכן אנחנו צריכים לשלוט בו. ברגע שנצא משם, לא יישאר שום מחסום שיבלום החדרת נשק לחמאס - והכול במימון איראני", אמר נתניהו, תוך שהוא מציג מפה של רצועת עזה.

בהתייחסות לרציחת ששת החטופים שגופותיהם חולצו מאזור רפיח, ראש הממשלה הוסיף: "מה יהיה המסר אם נבטל עכשיו את ההחלטה להישאר בציר? שנשנה החלטה אסטרטגית חיונית תחת לחץ של טבח חטופינו? זה תמריץ לטרור ולעוד רציחות".