השגריר בצ'ילה על התקרית הדיפלומטית: "נעבור את זה לטובת היחסים"

במשרד החוץ הישראלי טרם הגיבו באופן רשמי לסירובו של נשיא צ'ילה לקבל את כתב האמנה שהגיש, אך השגריר המיועד גיל ארציאלי הגיב ואמר כי הנשיא נפגש עמו והתנצל. "כישראלי ויהודי עמי עבר מקרים קשים יותר ב-4,000 השנים האחרונות"

זמן צפייה: 02:09

שגריר ישראל בצ'ילה גיל ארציאלי הגיב הבוקר (שישי) לסירובו של נשיא צ'ילה לקבל את כתב האמנה שהגיש. "הייתה לנו פגישה של שעה", אמר השגריר, "שם ביקשו ממני וממדינת ישראל סליחה על מה שקרה. עברנו דף. עבורי הייתה תקרית לא נעימה הבוקר, אבל כישראלי ויהודי עמי עבר מקרים קשים יותר ב-4,000 השנים האחרונות, ואנחנו נעבור את התקרית מהבוקר, לטובת צ'ילה, לטובת ישראל ולטובת היחסים בין המדינות".

במשרד החוץ הישראלי טרם הגיבו באופן רשמי לעניין, אך בשני הצדדים מנסים להנמיך את הלהבות, כאשר הסיפור הסתיים בהתנצלות חד משמעית מהנשיא גבריאל בוריץ', ובכך שהשגריר הישראלי המיועד צפוי להגיש את כתב האמנה שלו ולהתמנות לשגריר.

יחד עם זאת, האירוע אמש היה מאוד חריג, ובמשרד החוץ עדיין בודקים ומגבשים תגובה. הנשיא הצ'יליאני, שידוע בהתבטאויות נגד ישראל סירב להיפגש עם השגריר המיועד ולמעשה סירב שייכנס לתפקידו. גם בקהילה היהודית בצ'ילה וגם מסביב התעוררה מחאה גדולה סביב הנושא, מה שהוביל את הנשיא ואת המדינה כולה להתנצל בפני השגריר אחרי פגישה ארוכה ביניהם.

נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ'
נשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' | צילום: רויטרס

כזכור, אמש סירב נשיא צ'ילה לקבל את כתב האמנה של השגריר הישראלי המיועד במדינה, במחאה על פעילות צה"ל ברצועת עזה וביהודה ושומרון. הנשיא בוריץ', שידוע כמי שעויין את ישראל ומחזיק בעמדות אנטי ישראליות, ומקורות דיפלומטיים אישרו לתקשורת המקומית כי סירובו של הנשיא נובע מפעולות צה"ל ברצועת עזה.

"יש עכשיו מהומה עצומה בממשלה ובמשרד החוץ כדי לראות איך הם מתקנים את הבעיה הזו", אמר דיפלומט צ'יליאני. במקביל, זעם גדול נרשם בקרב הקהילה היהודית בצ'ילה על החלטת הנשיא. מקורות בקהילה היהודית של צ'ילה אמרו לעיתון "אקס-אנטה" כי "לא היה תקדים כזה בהיסטוריה כמו האירוע הזה".