בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה: "להמשיך במו"מ ולמנוע הסלמה"

ברקע הפסגה בקטר, ארבעת שרי החוץ של המדינות מסרו הצהרה משותפת, בה קראו להמשיך את המגעים לעסקה, וביקשו להימנע מפעולות שיסלימו את המצב באזור. "אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך ולעסוק באופן חיובי וגמיש בתהליך. יש להימנע מכל פעולה שתערער את הסיכוי לשלום"

מפגינים למען החטופים בתל אביב
מפגינים למען החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

ברקע הפסגה בקטר וחידוש המגעים, שרי החוץ של בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה הביעו תמיכה בהשגת עסקת חטופים, ובהצהרה משותפת שנמסרה הערב (שבת) אמרו: "אנו מביעים תמיכה רבה במאמצי התיווך המתמשכים של ארצות הברית, מצרים וקטר להשלמת ההסכם להפסקת אש ושחרור החטופים, ומעודדים מהגישה שננקטה עד כה".

עוד מסרו הארבעה, דיוויד לאמי, סטפן סז'ורנה, אנאלנה ברבוק ואנטוניו טאיאני: "אנו מברכים על כך שהעבודה תימשך בימים הקרובים, לרבות על העניין ההומניטרי, על ההסדרים הספציפיים הנוגעים לחטופים ועל כך שגורמים בכירים יתכנסו לפני סוף השבוע הבא במטרה לגבש את ההסכם".

לסיום נכתב: "אנו קוראים לכל הצדדים להמשיך לעסוק באופן חיובי וגמיש בתהליך. אנו מדגישים את החשיבות שבהימנעות מכל פעולה שתסלים את המצב באזור, ושתערער את הסיכוי לשלום. יותר מדי מונח על הכף".

Whatsapp Image 2024 07 14 At 1
שר החוץ של בריטניה, דייוויד לאמי

שיחות הפסגה שנערכה בדוחא בירת קטר הסתיימו אמש, כ-24 שעות לאחר שהחלו. במקביל לחזרת המשלחת הישראלית לארץ, גורם ישראלי הביע אופטימיות בשיחה עם חדשות 13 ואמר: "הפערים הצטמצמו וצפויה התקדמות השבוע באמצעות גורמי המקצוע".

במהלך השיחות ארה"ב הציגה הצעה חדשה, בתקווה לגשר על הפערים שנותרו. "האמריקנים הניחו נוסח לגבי הסעיפים שהוסכמו, אין התייחסות לנצרים ופילדלפי - בהם עדיין נותרו פערים", הוסיף הגורם הישראלי בנוגע להצעה החדשה. הנשיא ג'ו ביידן התייחס גם הוא לתוצאות הפסגה ואמר: "אנחנו עדיין לא שם - אך קרובים יותר לעסקה ממה שהיינו לפני שלושה ימים".

במקביל, המתווכות בשיחות, ארה"ב, קטר ומצרים, פרסמו הצהרה משותפת בה הודיעו על ההצעה האמריקנית שהוצגה, וטענו כי זו יכולה לגשר על המחלוקות בין ישראל לחמאס. "ההצעה של וושינגטון סוגרת את הפערים במשא ומתן וסוללת את הדרך להסכם", נכתב בהודעת המתווכות, "ההצעה האמריקנית מבוססת על הנקודות שסוכמו. המתווכות במגעים לעסקת הפסקת אש בעזה ייפגשו שוב בשבוע הבא, שכן הגיע הזמן לשחרר את החטופים ולהביא להפסקת אש".

תמונות החטופים בתל אביב
תמונות החטופים בתל אביב | צילום: רויטרס

לאחר ההצהרה המשותפת, מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "ישראל מעריכה את מאמצי ארה"ב והמתווכות להניא את חמאס מסרבנותו לעסקת שחרור חטופים. העקרונות המהותיים של ישראל מוכרים היטב למתווכות ולארה"ב, וישראל מקווה כי הלחץ שלהן יוביל את חמאס לקבל את עקרונות 27 במאי, כדי שפרטי ההסכם יוכלו להגיע לכדי יישום".