תושבי הרצועה והפסקת הלחימה: הנושאים שיכריעו את עסקת החטופים

פסגת פריז יצאה לדרכה במטרה להגיע לסיכום על עסקה, וכעת הכדור נמצא במגרש של חמאס. ארגון הטרור יצטרך להבהיר את הקווים האדומים ואת הנושאים עליהם הוא מוכן להתפשר, בידיעה שעמדות מסוימות עלולות לגרום למחלוקת בקבינט המלחמה. חזרת העזתים לצפון הרצועה והיחס בין אסירים לחטופים - הם רק חלק מהנושאים שיכריעו האם תגיע פריצת דרך

זמן צפייה: 02:17

פסגת פריז יצאה היום (שישי) לדרכה, בהשתתפות המשלחת הישראלית, במטרה להגיע לפריצת דרך במשא ומתן על עסקת חטופים מול חמאס. העמדות הישראליות יותר גמישות ממה שנשמע עד עכשיו, כשבימים האחרונים נשמעה הנכונות להתיר חזרת תושבים עזתים לצפון הרצועה, יחד עם הנכונות להתיר מפתח אסירים אחר תמורת חטופים.

כרגע הכדור באופן חד משמעי נמצא במגרש של חמאס. בעסקת החטופים הראשונה חמאס טעה בהבנת המערכת הפוליטית הישראלית, והשאלה היא האם ארגון הטרור מבין אותה טוב יותר כעת. ישנן עמדות מסוימות שהארגון יציג, ועלולות לקרוע את ממשלתו של בנימין נתניהו לשניים. למשל, אם חמאס יסכים להתפשר על שלושה חודשי הפסקת לחימה, השרים בני גנץ וגדי איזנקוט עשויים לתמוך, בזמן שראש הממשלה נתניהו עלול להסתבך מול עמודתיהם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.

איסמאעיל הנייה
איסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

כעת המטרה היא להבין את עמדות חמאס, כאשר בימים האחרונים גורמים שונים בארגון מציגים עמדות שונות. הנהגת חמאס מנותקת קשר מבחירה, וכשהיא רוצה להעביר מסר היא יודעת איך. ההנהגה העבירה מסר של גמישות להנהגת החוץ, שהבהירה את הקווים האדומים ואת הנושאים בהם אפשר להתגמש. כשמגיעה משלחת ישראלית עם יכולת להתגמש על נושאים כמו היקף הסיוע ההומניטרי, מדובר על נקודת פתיחה של משא ומתן.

העניין של חזרת תושבים לצפון הרצועה הוא קלף משמעותי של ישראל, והיא לא צפויה לוותר עליו ולהתיר את חזרתם, עד אשר תושג עסקה שתכלול את השבת כל החטופים מרצועת עזה - כולל גברים צעירים וחיילים.

נתניהו, גלנט וגנץ
נתניהו, גלנט וגנץ | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

קבינט המלחמה אישר הבוקר, ברגע האחרון לפני פסגת פריז, להרחיב בצורה משמעותית את סמכויות של צוות המו"מ הישראלי בפריז, לבקשת ראש המוסד דדי ברנע וראשי מערכת הביטחון. כך פורסם לראשונה בזמן שישי. ההרחבה באה לידי ביטוי, בין היתר, בסוגייה ההומניטרית - לרבות הכנסת סיוע לרצועה, וכן בסוגיות נוספות עליהן לא ניתן להרחיב בשל הגבלות צנזורה.

הרחבת הסמכויות שאישר ראש הממשלה מצומצמת יותר מזו שדרשו מערכת הביטחון וחברי קבינט המלחמה בני גנץ וגדי איזנקוט. ובכל זאת, המנדט שניתן למשלחת כעת רחב יותר מזה שאיתו הגיעה לקהיר בשבוע שעבר - אליו נשלחה "להקשיב", בהוראת נתניהו ובניגוד לעמדת ראש שב"כ. הקבינט המצומצמם דן בעניין אמש, והבוקר השרים קיימו שיחת טלפון, בה אישרו את ההחלטה להרחיב את הסמכויות באופן סופי.