בן סלמאן: "בכל יום מתקרבים יותר להסכם עם ישראל"

בריאיון לרשת פוקס, התייחס יורש העצר הסעודי למאמצי הנורמליזציה עם ישראל, ברקע פגישת נתניהו-ביידן, והצהיר כי "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד". לדבריו, אם המהלך יקרום עור וגידים, "נבסס יחסים בלי קשר למי שמנהיג את ישראל". עוד אמר: "אם לאיראן יהיה נשק גרעיני - גם לנו יהיה"

זמן צפייה: 10:46

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן התייחס הלילה (רביעי) למאמצי הנורמליזציה בין סעודיה לישראל, בתיווך ארצות הברית. בריאיון לרשת "פוקס" הוא אמר כי "בכל יום שעובר סעודיה וישראל מתקרבות לנורמליזציה". עוד הדגיש: "הסוגיה הפלסטינית חשובה מאוד לנושא של היחסים עם ישראל". הוא נשאל אם יוכל להגיע להסכם עם ממשלת נתניהו, והשיב כי אם אכן ההסכם יקרום עור וגידים, "לא משנה מי יהיה בשלטון בישראל".

בנוגע לסוגיית הגרעין של הממלכה אמר: "אם איראן תשיג נשק גרעיני - גם אנחנו ניאלץ להשיג". עם זאת, הוא סייג את הדברים: "אין שום תועלת בהחזקת נשק גרעיני, משום שלא ניתן להשתמש בו". נשיא איראן איברהים ראיסי אמר כי "נורמליזציה בין ישראל לסעודיה תהיה בבחינת דקירה בגב של הפלסטינים".

נשיא איראן ראיסי בעצרת האו''ם
נשיא איראן ראיסי בעצרת האו''ם | צילום: רויטרס

דבריו הדרמטיים של בן סלמאן מגיעים לאחר פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מוקדם יותר במלון "אינטרקונטיננטל" בניו יורק. במסגרת הפגישה, קיים נתניהו שיחה בארבע עיניים עם ביידן. פגישתם של שני המנהיגים עסקה באופן נרחב במאמצים שנוקט הממשל האמריקני בכדי לקרב את הסכם הנורמליזציה בין ישראל וסעודיה.

הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק
הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו בפגישתם בניו יורק | צילום: אבי אוחיון, לע''מ

לאחר פגישת הנשיא ביידן וראש הממשלה נתניהו, אמר גורם מדיני בכיר כי "רוב השיחה התמקדה בסעודיה, ולא ברפורמה המשפטית". בהתייחסות לגרעין הסעודי, אמר הגורם כי "יש תמימות דעים בין ישראל לארה"ב" בכל הקשור להעשרת אורניום בממלכה.

בהתייחסות למגעים לנורמליזציה עם סעודיה, אמר ראש הממשלה: "ברור לי שהפלסטינים יהיו חלק מהסכם". עם זאת, הוא ציין כי "לא תהיה להם זכות וטו בנושא". בפגישה סוכם כי יוקמו צוותי עבודה להשגת הנורמליזציה. שני המנהיגים הביעו אופטימיות בנוגע לסיכוי ההוצאה לפועל של הסכם.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן עם יורש העצר הסעודי מחמד בן סלמאן בביקורו בסעודיה. יולי 2022 | צילום: סוכנות הידיעות הסעודית SPA

בינתיים, הפלסטינים שומרים על שתיקה בכל הקשור למגעים לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה. הסיבה, ככל הנראה, נעוצה בכך ש"אין מתנות חינם" מצד ריאד, שייתכן שתספק לרשות הפלסטינית מהלך משמעותי בתמורה לשקט תקשורתי.