נתניהו בריאיון ל"טיים": "תמיד אחשוב אם היה אפשר לעשות דברים אחרת"

ראש הממשלה התראיין למגזין האמריקני, והתייחס לענייני השעה הביטחוניים. על המערכה מול חיזבאללה אמר כי "הם צריכים לשקול את ההשלכות שיהיו לתקיפה על ישראל". כשנשאל על הסיכויים לעסקת חטופים לאחר החיסולים האחרונים אמר: "הסיכויים גדלו בגלל שחלק מהגורמים הקיצוניים כבר לא איתנו"

זמן צפייה: 03:20

במגזין האמריקני "טיים" פורסם היום (חמישי) ריאיון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הוא התייחס לנושאים שונים, ובראשם המלחמה והמגעים לעסקת חטופים. תחילה נשאל נתניהו האם הוא מתנצל על האירועים שהתרחשו ב-7 באוקטובר ואמר: "מתנצל? ברור. אני תמיד אחשוב האם היה אפשר לעשות דברים אחרת".

כשנשאל על האחריות שלו לאירועים אמר: "אני חושב שנבדוק את כל זה, את השאלה הזו, ונבחן אותה בפירוט, מה בדיוק קרה? איך זה קרה? הכשל הזה של המודיעין, היכולת המבצעית והמדינית. יהיה מספיק זמן להתמודד עם זה. אבל אני חושב שלהתמודד עם זה עכשיו זו טעות. אנחנו בעיצומה של מלחמה, מלחמה בשבע חזיתות. אני חושב שאנחנו צריכים להתרכז בדבר אחד: לנצח".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: פאולו פלגרין מגנום, "טיים"

ראש הממשלה נשאל האם אחרי שרשרת החיסולים בחמאס וחיזבאללה, והמעורבות של איראן, עדיין יש סיכוי לעסקת חטופים. הוא השיב: "כן, אני חושב שכן. אני חושב שהסיכויים למעשה גדלו בגלל שחלק מהגורמים הקיצוניים יותר שמתנגדים לעסקה, כבר לא איתנו".

נתניהו טען כי מיטוט חמאס ושחרור החטופים אלה שתי מטרות משלימות: "ככל שנפעיל לחץ צבאי רב יותר, כך נתקרב להשגת שתי המטרות. שחרור החטופים זו לגמרי פונקציה של הלחץ שאנחנו מפעילים על חמאס, ושנית, זה מקדם את המטרה שלנו להרוס את היכולות הצבאיות של חמאס ולוודא שהוא לא ישלוט בעזה".

על המערכה הנוכחית מול חיזבאללה בצפון אמר ראש הממשלה: "אני חושב שבחיזבאללה צריכים לשקול את ההשלכות שיהיו לתקיפה על ישראל והרחבת הלחימה. הם צריכים לחשוב פעמיים". עוד נשאל האם הוא חושב שבמידה וישראל לא תתקוף את חיזבאללה, עלול לקרות מצב שכמו שקרה עם חמאס, והשיב: "זה בראש שלנו, במיוחד אחרי 7 באוקטובר. אנחנו מתמודדים לא רק עם חמאס".

לדבריו של נתניהו, "אנחנו עומדים מול ציר הטרור האיראני הרחב יותר, שכולל את חמאס, החות'ים, חיזבאללה, המיליציות, סוריה ועיראק - וגם המאמצים שלהם ליצור חזית נוספת ביהודה ושומרון. אז אנחנו עומדים בפני ציר איראני מלא, ואנחנו מבינים שאנחנו חייבים להיות מוכנים להגנה רחבה יותר, שתשפיע לא רק עלינו, אלא על כל מדינות האזור, גם הערביות".

ראש הממשלה הוסיף כי "שום דבר לא נקבע מראש. אני חושב שככל שאתה חזק יותר, ככל שהבריתות שלך חזקות יותר, הסיכוי שתצטרך לנקוט פעולה צבאית - קטן יותר. אבל כדי לעשות זאת - הרומאים צדקו. אם אתה רוצה שלום, תתכונן למלחמה".

חיסול אסמאעיל הנייה
חיסול אסמאעיל הנייה | צילום: רויטרס

נתניהו נשאל מתי תושבי הצפון המפונים יוכלו לחזור לבתיהם, ואמר: "אני לא ממש יודע להגיד, לתת תאריך. אבל זו מטרה. אחת המטרות העיקריות שלנו היא לדאוג שכ-60 אלף ישראלים שפונו מבתיהם יוכלו לחזור ולחיות בשלום ובביטחון". לגבי ההחלטה לפנות את הצפון אמר כי "בזמנו חששנו שמה שהיה לנו בעזה, כלומר פלישה קרקעית ומעשי טבח, יקרה גם בצפון. ואני חושב שכרגע, הדאגה שלנו היא לוודא שהתושבים יכולים לחזור בבטחה".

בריאיון נשאל מדוע עד לפני המלחמה הוא וממשלתו תמכו כלכלית בחמאס והעביר לארגון כסף דרך קטר. "ובכן, זו לא רק הממשלה שלי. זו הממשלה הקודמת, הממשלה לפניי והממשלה שתהיה אחריי. זה לא לממן את חמאס. למעשה, מדובר בתמיכה בממשל האזרחי שנוהל על ידי גורמים שונים, רבים מהם שאינם אנשי חמאס. אבל הסיבה שממשלות עוקבות הסכימו לכך היא שרצינו לוודא שלעזה יש ממשל אזרחי מתפקד על מנת למנוע משבר הומניטרי", אמר.

נתניהו המשיך באותו הנושא: "למשל, שיש כסף לתפעל את הביוב, לאספקת המים, למערכת החינוך. יכלו להיות לנו הרבה מאוד בעיות אחרות שרצינו לוודא שנמנע מהן, כמו מגיפות. אך זה לא מנע ממני לנהל שלוש מערכות צבאיות מלאות נגד חמאס שבהן הרגנו אלפי מחבלים, חיסלנו חלק מהמנהיגות הצבאית הבכירה שלהם - ומנענו מהם את היכולת לתקוף אותנו. דבר אחד שלא עשינו, הוא לצאת ולהשמיד את חמאס לחלוטין, כי זה ידרוש פלישה קרקעית בקנה מידה מלא שלא הייתה לנו לגיטימציה פנימית או בינלאומית לעשות. תראה את הבעיה שיש לנו עכשיו, וזה אחרי שהם הוציאו לפועל את מתקפת הטרור הקשה ביותר על העם היהודי מאז השואה".

ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
ההפגנה נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס

לאחר מכן טען כי לא יכול להשמיד את חמאס, מכיוון שלא היה קונצנזוס לכך: "לא יכולתי. למעשה, הייתה הסכמה בצבא שאסור לנו לעשות את זה. אבל חשוב מכך, אתה לא יכול לפעול בחלל ריק. לא הייתה תמיכה ציבורית לפעולה כזו. בהחלט לא הייתה תמיכה בינלאומית לפעולה כזו, ואתה צריך את כל התמיכה כדי לעשות זאת - או לפחות תמיכה מצד אחד. אני חושב שזה היה ברור מיד לאחר הטבח".

נתניהו נשאל על התקופה בה הממשלה קידמה את המהפכה המשפטית, ועל ההתרעות שהתקבלו על כך שהדבר מפלג את העם וארגוני הטרור מבחינים בכך: "אני חושב שמה שבאמת השפיע עליהם, אם בכלל, היה הרעיון של מישהו שיסרב לשרת בצבא. הסירוב לשרת בגלל ויכוח פוליטי פנימי. אני חושב שאם בכלל זה השפיע, ואמרתי את זה לפני 7 באוקטובר- אל תטעו, כשיגיע הרגע, כולנו נהיה שם, כל הפלגים. נתאחד להילחם נגד המתקפה".